Turbo diesel blackbirdmotor

Jag skulle nog utgå ifrån en motor från en Lupo 3L
3 Cyl, 1,0 liter (Tror jag)
Turbo! Och direktinsprutad....
Inte helt död från början.

Förbränningsrummen är mer än halva hemligheten i en Diesel. Utseendet är ljusår ifrån en bensinmotor.

Mats
 
Jag skulle nog utgå ifrån en motor från en Lupo 3L
3 Cyl, 1,0 liter (Tror jag)
Turbo! Och direktinsprutad....
Inte helt död från början.

Förbränningsrummen är mer än halva hemligheten i en Diesel. Utseendet är ljusår ifrån en bensinmotor.

Mats

Bra förslag, här är lite urklipp från wiki

1.2 TDI 3L 2000-2005 3-cyl radmotor SOHC 6V 1191 cm³ 61 hk 140 Nm Turbodiesel
1.4 TDI* 2000-2005 3-cyl radmotor SOHC 6V 1422 cm³ 75 hk 195 Nm Turbodiesel

1.4 TDI är antagligen lättast att få tag på, finns en massa Polo, ibiza, arosa, lupo osv.
 
Last edited:
Jag skulle nog utgå ifrån en motor från en Lupo 3L
3 Cyl, 1,0 liter (Tror jag)
Turbo! Och direktinsprutad....
Inte helt död från början.

Förbränningsrummen är mer än halva hemligheten i en Diesel. Utseendet är ljusår ifrån en bensinmotor.

Mats

Ja de motorena tänkte jag inte på. De skulle nog vara ett bra val. Låg vikt med alutopp, direktinsprutning, turbo och inte så breda tack vare 3 burkar.
 
En gammal bensinflygmotor som sedemera drivs med brännolja
ALLT e klent i denna "olje-brännare"

Ja undrar vad "MeanTimeBeforeFaliure" var på de första konverteringarna?
:näsblod

http://www.crmmotori.it/w18_eng.htm

Det är mycket ombyggt i CR;-dieslarna som dessutom är förkammarmotorer. DEt var nog en förustänning för att få tillräckligt mjuk gång. Jag har ritningarna på denna crm-motor på väggen här på kontoret. Det är en hel del som skiljer mot den urspungliga Isottan kan jag säga. Jag har 19 år erfarenhet av mekande och körande med Isottan. Har även bekanta som kör en båt med tre nyinstallerade CRM W18 dieslar.

En dieselfördel med både Isottan och CRM.dieseln är tex att de har däcklar och ej topplock. Ingen topplockspackning sas. Ventilsätena i cylindrarna.

Bla kolvar, stakar, vev, cylindrar, däcklar, turbo, olje- och vattenpumpar, startsystem skiljer dieseln från sin föregångare.
 
Last edited:
Bara att konvertera e en djungel isig och görs väl inte ens hos biltillverkarna, bortsett från cheva 6,2 l diesel som va en bensinare.
Som andra sagt så är 6.2:an diesel från grunden men 5.7:an konverterades till en början med tvivelaktigt resultat. Den fick cheva toppar :tungan
 
Som andra sagt så är 6.2:an diesel från grunden men 5.7:an konverterades till en början med tvivelaktigt resultat. Den fick cheva toppar :tungan

Att GMs 5.7Diesel är en konverterad bensinare är en sanning med modifikation.Visst är motorn väldigt lik Olds bensinare på många sätt, men blocket är helt unikt för dieslarna.Däremot ska tydligen vev och toppar och sånt från bensinarna passa i dieselblocken, och eftersom dieselblocken tydligen är hållbarare så förekommer konverteringar åt andra hållet.

Hur som hälst, att konvertera en hoj-motor till diesel är nog svårare än att bygga en ny motor från grunden skulle jag tro.I alla fall om man har större krav än att man ska lyckas få igång den med diesel i tanken...
 
Hesselman motorn var en en kortlivad lastbils/buss motor under 30 40 talet hos bl.a Volvo. Motorn hade komp och tändsystem som en bensinmotor men ett insprutningssystem som en diesel. Fördelen var att slapp att lösa dieselmotorns problem konstruktionsmässigt utan man använde "90 procent" av bensinmotorn och den gick på billig brännolja. Men det var nog dom ända fördelarna jämfört med en riktig dieselmotor.
 
Jag tror jag lägger ner det här, trodde det skulle vara enklare än det uppenbarligen är.
Jag kanske får igång den med diesel, men jag vill ju att den ska gå någolunda bra och då lär det nog inte hålla spec länge.

kanske nån gång byter man ut hela motorn istället för att konverntera om en befintlig.

Det kommer troligen bli vanlig turbokonverntering istället, tack för att ni delade med er av eran kunskap. :)
 
Volkswagens Lupomotor finns redan i åtminstone ett specialbygge som finns att köpa. Kommer inte ihåg var eller när jag sett detta men har en svag förnimmelse av att det hade ursprung i Holland. Var dyr men lite speciell i utseende och i lösningar, lite som en Buell faktiskt. I vilket fall, det är asballt och fullt genomförbart och jag hoppas TS fullföljer trots svårigheterna!
 
Hesselman motorn var en en kortlivad lastbils/buss motor under 30 40 talet hos bl.a Volvo. Motorn hade komp och tändsystem som en bensinmotor men ett insprutningssystem som en diesel. Fördelen var att slapp att lösa dieselmotorns problem konstruktionsmässigt utan man använde "90 procent" av bensinmotorn och den gick på billig brännolja. Men det var nog dom ända fördelarna jämfört med en riktig dieselmotor.

Det finns en tändstiftständ 2T ottomotor med kompressor för spoluft genom toppen. Har skrivit om den samt visat bilder i dieseltråden. Motorn är resultatet av ett forskningsprojekt kring flexifuelmotorer för utombordare åt amerikanska armen. Finns en SAE-rapport att beställa på nätet. Jag håller på med motorprov av ett sånt exemplar här i Sverige. Men det är ju som sagt ingen diesel, den bara går på dieselbränsle, bland annat.

http://www.2si.com/

/J
 

Bifogat

  • IMG_0620.JPG
    IMG_0620.JPG
    62.5 KB · Visningar: 79
  • IMG_0622.JPG
    IMG_0622.JPG
    67.7 KB · Visningar: 82
  • IMG_0626.JPG
    IMG_0626.JPG
    65.2 KB · Visningar: 90
Last edited:
Har även bekanta som kör en båt med tre nyinstallerade CRM W18 dieslar.

Ja mä :) T56, å då vet du att de e gamla rovor de fixat nere på CRM, men ska bli intressant å se hur många gångtimmar de håller mot vad CRM garanterat.

Men som ja oxå sade ovan, ja undrar hur mycket som inte höll och var tvunget att ändras innan W18 besinaren höll för dieseldrift.
VAD kunde de räkna fram, mot vad de var tvugna att testa typ på den tiden då simuleringsprogram inte fanns utan verifierande provning var det gängse att ta reda på vad som håller. Visst de måste ju ofta verifieras i tester än idag.
:)
 
Ja mä :) T56, å då vet du att de e gamla rovor de fixat nere på CRM, men ska bli intressant å se hur många gångtimmar de håller mot vad CRM garanterat.

Men som ja oxå sade ovan, ja undrar hur mycket som inte höll och var tvunget att ändras innan W18 besinaren höll för dieseldrift.
VAD kunde de räkna fram, mot vad de var tvugna att testa typ på den tiden då simuleringsprogram inte fanns utan verifierande provning var det gängse att ta reda på vad som håller. Visst de måste ju ofta verifieras i tester än idag.
:)

Precis!
Kärrorna ska ju dock vara översedda innan de installerade, så de är nog i ordning.

CRM fd Isotta är ju ett gammal företag med stor erfarenhet, ingenjörmässigt arv, drifterfarenhet och därmed säkerligen även designkriteria på sina W-motorer. Så de hade sannolikt en god bild att utgå ifrån när de började konstruera förkammardieselversionerna för decennier sedan.

Men säkerligen har det körts åtskilliga versioner 1000-tals timmar i provcell, och säkerligen har många delar hamnat i skrotbingen och fått konstrueras om.
 
Last edited:
Att GMs 5.7Diesel är en konverterad bensinare är en sanning med modifikation.Visst är motorn väldigt lik Olds bensinare på många sätt, men blocket är helt unikt för dieslarna.Däremot ska tydligen vev och toppar och sånt från bensinarna passa i dieselblocken, och eftersom dieselblocken tydligen är hållbarare så förekommer konverteringar åt andra hållet.

Saxat från ett dieselforum jag frekvent besöker.

There definitely was/is a GM 5.7 diesel!!! They were a converted 350cid gas-burner but the block was
A. beefed up
B. machined for the fuel injection pump
C. 4 bolt mains
D. heavier duty crankshaft
E. reworked heads to accept injectors
F. larger head-bolts
very few of these were very dependable and many have been replaced with 350 gas engines or 6.2 diesels


Men även..

Contrary to popular myth, the Oldsmobile 350 diesel was not a gasoline engine that GM hastily threw some glow plugs into. On the contrary, GM designed a block specially for the diesel 350, which was heftier and made of a different alloy than the block used in the gas-powered Rocket 350. Unfortunately, GM did cut some corners - the most egregious of which was the lack of a water separator.

Klart är i alla fall att man ska passa sig för 5.7:an då den inte verkar vara byggd av dieselkunnande människor.
 
Saxat från ett dieselforum jag frekvent besöker.

There definitely was/is a GM 5.7 diesel!!! They were a converted 350cid gas-burner but the block was
A. beefed up
B. machined for the fuel injection pump
C. 4 bolt mains
D. heavier duty crankshaft
E. reworked heads to accept injectors
F. larger head-bolts
very few of these were very dependable and many have been replaced with 350 gas engines or 6.2 diesels


Men även..

Contrary to popular myth, the Oldsmobile 350 diesel was not a gasoline engine that GM hastily threw some glow plugs into. On the contrary, GM designed a block specially for the diesel 350, which was heftier and made of a different alloy than the block used in the gas-powered Rocket 350. Unfortunately, GM did cut some corners - the most egregious of which was the lack of a water separator.

Klart är i alla fall att man ska passa sig för 5.7:an då den inte verkar vara byggd av dieselkunnande människor.

Jodå, har själv en del erfarenhet av GMs dieslar, och klart är väll att dom inte håller BM kvalitet.

Förövrigt var det ju ungifär det jag menade, motorn var en omdisignad bensinmotor i grunden, men altså långt ifrån en konverterad bensinare då block toppar och vev, ja typ altling är specifikt för dieseln.Dom senare 5.7orna ska förövrigt hålla rätt skapligt (dom som heter 5.7DX).
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top