Tur i oturen blev en vända i diket

Andrésen

återfallet är nära!
Gick med
17 Apr 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
just nu... ingen
Jag och polaren var ute och körde lite små vägar i fredags första gången denhär säsongen som vi lyckas åka ihop överhuvudtaget. Vädret var fint asfalten torr och humöret på topp! Vi åkte från Falköping ner mot Härljunga, Annelund och vidare mot Fristad. I Fristad bestämde vi oss för att åka mot Varnum en av de skönaste småvägarna som finns här omkring enligt mitt tycke.

Så långt allt väl. När vi kom fram till en kurva som är lite lurig det är dåligsikt, ganska skarp, nyper på slutet och en typisk kurva som man önskar vore fri från grus men som aldrig är det pga en grusväg före och en efter kurvan. Jag bromsade kraftigt innan kurvan med tanke på dess egenskaper, lade ner hojen och gled igenom som ett brev på posten. Låg på rullen ganska bra ut på raken efter och genom den öppna svepande vänstern som följer, Får på rakan efter vänstern tid att glo lite i backspegeln och märker att polaren inte är med.

Får genast kallakårar utmed hela kroppen vänder och åker tillbaka. Det är med en stor lättnad jag ser polaren hoj ståendes till synes helt ok vid grusvägen efter kurvan, min tanke nu var ok tappat kedjan eller pisse paus vad som... ända tills jag kliver runt hojen och får se på andra sidan där blinkers, backspegel och kåpa är borta, delvis borta eller sönder repade. Det visar sig att han missbedömde kurvan (tittade antagligen för nära sitt eget framdäck) och gick rätt ut i diket där han slog i högersidan på hojen i dikeskanten gjorde en 180 gradare och stannade på en åker.

Summa sumarum hojen blir en fighter och polaren en erfarenhet rikare och lite darrig på handen under färden hem. Som tur är gick det bra=inga personskador. Men man fick sig en tankeställare, det behöver inte gå fort för att det ska gå illa och nästa gång kan det vara jag som gör ett misstag. Mest tänker man att det var tur att bilen som vi mötte i ingången av kurvan inte kom vid utgången.

Mvh Fredric
 
Andrésen skrev:
2482862 Jag och polaren var ute och körde lite små vägar i fredags första gången denhär säsongen som vi lyckas åka ihop överhuvudtaget. Vädret var fint asfalten torr och humöret på topp! Vi åkte från Falköping ner mot Härljunga, Annelund och vidare mot Fristad. I Fristad bestämde vi oss för att åka mot Varnum en av de skönaste småvägarna som finns här omkring enligt mitt tycke.

Så långt allt väl. När vi kom fram till en kurva som är lite lurig det är dåligsikt, ganska skarp, nyper på slutet och en typisk kurva som man önskar vore fri från grus men som aldrig är det pga en grusväg före och en efter kurvan. Jag bromsade kraftigt innan kurvan med tanke på dess egenskaper, lade ner hojen och gled igenom som ett brev på posten. Låg på rullen ganska bra ut på raken efter och genom den öppna svepande vänstern som följer, Får på rakan efter vänstern tid att glo lite i backspegeln och märker att polaren inte är med.

Får genast kallakårar utmed hela kroppen vänder och åker tillbaka. Det är med en stor lättnad jag ser polaren hoj ståendes till synes helt ok vid grusvägen efter kurvan, min tanke nu var ok tappat kedjan eller pisse paus vad som... ända tills jag kliver runt hojen och får se på andra sidan där blinkers, backspegel och kåpa är borta, delvis borta eller sönder repade. Det visar sig att han missbedömde kurvan (tittade antagligen för nära sitt eget framdäck) och gick rätt ut i diket där han slog i högersidan på hojen i dikeskanten gjorde en 180 gradare och stannade på en åker.

Summa sumarum hojen blir en fighter och polaren en erfarenhet rikare och lite darrig på handen under färden hem. Som tur är gick det bra=inga personskador. Men man fick sig en tankeställare, det behöver inte gå fort för att det ska gå illa och nästa gång kan det vara jag som gör ett misstag. Mest tänker man att det var tur att bilen som vi mötte i ingången av kurvan inte kom vid utgången.

Mvh Fredric

:tummenupp Gött att det gick bra för karln!

Var kompisen Newbie eller är han en rutinerad förare? *nyfiken*
 
Beror sig på hur man ser det. Han tog kortet iår han är bara 20 bast men vi har kört cross ihop sen 5-6 års åldern så han kan hantera en cyckel utan tvekan.
 
Andrésen skrev:
2482882 Beror sig på hur man ser det. Han tog kortet iår han är bara 20 bast men vi har kört cross ihop sen 5-6 års åldern så han kan hantera en cyckel utan tvekan.

Som du skriver så har han kört cross tidigare :tummenupp

Tvivlar inte på att han är ducktig men, nu har han en maskin på flerahundra kubik mera och en !toppfart! som spöar crossen GALET!


Speed Kills! :näsblod

Jag talar för mig själv när jag säger att jag som n00b med min slöa Dominator har kommit in i kurvor med för hög hastighet, försökt bromsa mig ur situationen och nästan hamnat i diket!


Nu är det inte alls säkert att så var fallet men statistiken talar...........


Gött att han klarade sig undan skador:tummenupp
 
Får nästan hålla med där lite grann, man lär sig inte motstyra när man kör cross.

Har även jag kört en del cross innan jag började min MC bana. Som tur var så började jag med 600cc =) var mer än en gång man kom lite för fort in i en kurva och var väldigt glad att man itne hade nått värre (då man förmligen kommit med ännu högre fart in i kurvan...

men men
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top