Tuono Factory vs Speed Triple, vilken hoj har bäst andrahandsvärde?

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Vad tror ni, hur står de sig i värde? Vilken tappar minst?
 
Hur många mil kör du per säsong, 1000 eller 200? Kör du bana? Det är två helt olika hojar med olika karaktär.

Varken aprilia eller triumph är kända för billiga underhållskostnader. Är det inte bättre att du köper den hoj du faktiskt vill ha då?
 
Med tanke på vad nypris är så hade jag valt aprilia och då någon år gammal hoj. En ny 1200rs kostar från 192.000. Det är mycket pengar. Ej heller motiverat när man kollar på konkurrenternas hojar. Skulle jag handlat nytt idag så tuono helt klart. Bara ljudet av v4an på rödvarv är porrigt nog att ta beslut efter.
 
Mest nyfiken, Tuonon är den mitt hjärta klappar för...
 
Vad tror ni, hur står de sig i värde? Vilken tappar minst?
Inte ännu ett byte , vilket i raden? Det här måste ju vara tredje/fjärde såna tråden du har på mindre än ett par år :vaär senaste ens inkörd;) jösses va velig om hojar du måste vara , nu köper du det hjärtat vill ha å inte hjärnan å andra på forumen:tummenupp
 
Jag skyller på covid, det är tråkigt. Det händer inget spännande. Och man har för mycket tid att titta på hojar på nätet. Så istället för att planera resor så tittar man på hojar. Jag tror att 890 är den perfekta hojen för mig men man måste drömma lite. Och ja, jag har bytt några hojar det sista 2 åren. Men tittar man på vad det kostat så är det ett billigt nöje :)
Jag tycker det viktigaste är att man har kul under sitt liv, och då kvittar det om någon tycker att man velar :)
Och just nu är jag faktiskt inte så säker på att jag vill byta bort 890n. Den är helt enkelt för bra och kan allt. Det enda som jag inte gillar är att den är fruktansvärt ful. Det är ju inte så att man köper den för att folk ska vända sig om :D
 
:) Nej 890:n ser faktiskt bättre ut bakom styret och bättre på grus än en tuono men en tuono är nog :yoparty
Behövs ju omsättning på hojar också med tanke på hur glest det är på blocket nu :gnissla
 
Jag är så jäkla kluven gällande 890. Det är en fantastisk hoj att köra, kört den några varv på bana. Älskade den. Men den skapar… noll habegär när man tittar på den eller lyssnar på den. Jag tyckte den var bättre än 1290 på allt, men jag hade ändå valt 1290 framför 890.

Är det den nya speeden du tänker på? Jag har tyvärr inte fått chansen att prova den ännu, testade 2020 modellen och satan vilken motor!! Den svartgula grafiken gör dessutom hojen snygg trotts att dom egentligen är groteskt fula ? Tyvärr för sportigt chassi för min smak, vill ha mer snabbsvängt då gatkörningen annars blir tråkig, något som nya ska vara sägs det :)

Tuono har jag bara kört en -16 ordentligt, några varv på Gelleråsen med alldeles för högt ställda fotpinnar, smög försiktigt runt banan, men varvtiderna blev bara någon sekund sämre än på 990in. Vilken snabb hoj :) Testade en -17 några minuter i trafik, Tuono is the shit!

Det landade i en Tuono 2020 till slut som jag inte kört ännu.
 

Bifogat

  • F49BD223-BB03-4CE2-B029-7CCAD7578B73.jpeg
    F49BD223-BB03-4CE2-B029-7CCAD7578B73.jpeg
    153 KB · Visningar: 29
  • F9568FDA-4EB2-4F1F-A3B1-E009000F2429.png
    F9568FDA-4EB2-4F1F-A3B1-E009000F2429.png
    3.3 MB · Visningar: 31
Jag vet att jag gillar offroadhoj då det är kul utan att man behöver köra så fort så att lappen ryker.
Och även att man har en möjlighet att uppleva en massa små grusvägar som man inte vågar släpa runt en landsvägshoj på. Å andra sidan så finns det inte mycket som slår när man får accelerationen av en 1000cc rejsmotor...
I en ideal värld skulle man äga båda och även några hojar till.
Jag tänker som så att får jag sålt 890adr för vad jag tycker är ok så gör jag det. Annars låter jag den vara kvar för 2021. Ödet får bestämma :)
Och ja det är en 1200 s3 jag kikade på men jag tror det får bli en Tuono om jag får sålt 890n
 
Last edited:
Den där Tuonon är inte dum alls. Jag har förstått att de tog bort all kolfiber på 2021?
 
Den där Tuonon är inte dum alls. Jag har förstått att de tog bort all kolfiber på 2021?
Ja jag tror att all kolfiber försvann på 2021 Factory. Jäkligt synd då uppdateringarna ska vara rätt hyggliga. Såldes väl för lite tillbehör till 2020 ?
 
Jag körde tuono 2021. De håller värdet bra.
Jag sålde den för att jag faktiskt inte var så förtjust som alla andra verkar vara.
jag är lång. Och kände att jag satt rätt trångt.
Har tidigare ägt speed triple och S1000r. Nu vet jag inte vad jag ska köra på :)
Kanske 701 eller Mt 10. Måste ju testa!
 
Hade 701 supermoto och 701 enduro under 2021, skulle rekommendera enduro. En otroligt bra hoj. Funkar till det mesta.
Just nu lutar det mycket mot att behålla 890adr och köra en säsong på den och sedan bestämma vad jag ska göra. Jag älskar äventyr och hitta nya små undangömda ställen som få varit på. Och det är mindre lätt med en street fighter. Så jag får väl se hur jag gör, kan jag byta utan att tappa allt för mycket så kanske jag testar annars får den vara kvar, den är en sjukt bra hoj.
 
Jag tror att tuonon inom ett år fåtal år kommer få samma spec på motorn som rsv4 för att på pappret kunna stå sig mot övriga hypernakeds med effekt på över 200hk. Troligtvis med en prishöjning på 20-30k. Det lär sänka värdet på framförallt 21-orna.
 
Nu är det bestämt, jag säljer 890adr:en och köper en större sporthoj. Denna gång ska jag dock provköra ordentligt innan jag köper igen. Vet att försäkringen blir typ 2000kr/månad men tänker ställa av och på. Någon som har erfarenhet av det och kan ge råd?
 
Ja, den och Panigale står högt på listan.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top