Tunnelbygget genom Hallandsåsen

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Idag har man tydligen gjort ett genombrott!

Egentligen skulle tunneln vara klar 1997. Bygget påbörjades redan 1992. Kostnaden beräknades då till 1.2 miljarder.

Enligt faktarutan i artikeln kommer tunneln att bli klar först 2015 till en kostnad av 10,5 miljarder.

Känns som väl investerade pengar för de få minuter man sparar i resväg :näsblod

Detta är ett typiskt exempel där prestige gått före allt annat. Hur tänkte dåvarande beslutsfattare?

http://hd.se/inrikes/2010/08/25/genombrott-i-hallandsasen-i-dag/
 
Nja, jag tycker nog att det finns bra med motiveringar till att färdigställa tunneln ändå. Åsen är en enorm flaskhals för tågtrafiken på västkustbanan.
 
Den är inte igenom än...


Men det beräknas att man ska få ett genombrott i östra tunneln idag. Jag tror att nedanstående bild uppdateras automatiskt och visar när den kommer igenom till någon förberedd mottagningshall:

Mottagningskammaren-2---Foto-Trafikverket-440x210.gif


Edit: tydligen inte självuppdaterande :gnissla
 
Last edited:
Nej, tänk på hur många kronor bränsle alla åkerier sparar när lastbilarna
slipper kämpa upp för backen också :fakta

Det är lugnt, vi har säkert sparat in de 10 miljarderna
om ett par femhundra år eller nåt!
 
Hallandsåstunneln är väl ett typexempel på hur beslutsprocesser kan fungera mindre bra?

I fallet med besluten kring tunneln var flera olika aktörer inblandade under en längre tid, och argumenten för tunnelbygget växlade över tiden. Från början var främsta argumentet sysselsättningsskapande projekt snarare än miljövinst och lönsam satsning på infrastruktur eller region-tänk. Har man inte nåt att göra, så skaffar man sig nåt att göra. :gnissla

Kul att det börjar bli klart!

:)
 
Lite kul jämförelse är med öresundsbron.

*Byggtid: 1995-2000
*Byggkostnader: 19,6 miljarder DKK (2000 års priser)
*Genomsnittlig daglig motorvägstrafik (2006): cirka 15.800 fordon (37.000 passagerare)
*Genomsnittlig daglig järnvägstrafik (2006): cirka 21.000 passagerare

Kommer tågen att få betala någon tunnelavgift motsvarande som för bron?
 
Back
Top