Tunnare topplockspackning utan åtgärd?

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Jag behöver eventuellt byta topplockspackning då jag vid service upptäckt nåt kladd på framkant av toppen. Inga stora mängder, rinner inte nedåt just och jag har inte märkt nån olje- eller kylvätskeförbrukning men kladdet blir grått om man tar på det. (olja+vatten?)

Givetvis ska jag undersöka topplockskåpan och avgasfotspackningarna innan jag lyfter hela toppen men man vet ju aldrig. Lika bra att börja. Våren är snart här :)

Frågan är om jag kan byta till en tunnare topplockspackning för att få lite högre komp utan modifikationer eller biverkningar? (No) gain - (no) pain?

DoctorDug och andra säljer packningar som är 0,22 och 0,44 mm tjocka. Orginal är visst runt 0,64 mm. Vilken vågar jag slå till på eller är det bara orginal som gäller?

Nåt annat jag bör tänka på?

Tacksam för kloka svar
// K-Man

Bifogat

• IMAG0079s.jpg
    IMAG0079s.jpg
    87.9 KB · Visningar: 200
Last edited:
Tror inte kladdet e något att oroa sig för men det är ju alltid bättre att byta i tid så du slipper oroa dig helt å hållet ;)

Skulle tippa på att du kan ta den tunnaste men ska verkligen inte tipsa dig om det!

Om du är osäker så gör ett lertest?

lägg lera på kolven, snurra runt motorn försiktig och sen mäter du hur tjock leran är där det tryckts mellan ventiler och kolv.

Där finns bara ett sett att veta och det är att mäta. Både squish och frigång för ventilerna. I kittmanualen finns en guide för spec med tunnare packning.

EDIT: Här är en kopia på sidan i CBR600 HRC manualen som beskriver hur du skall mäta. Exakta mått på din motor vet jag inte men de ligger väldigt nära.

Bifogat

• topp.JPG
    topp.JPG
    153.2 KB · Visningar: 167
Last edited:
Kom ihåg

Ser mer ut som ventilkåpspackning.
Och OM du byter till tunnare packning så är det utan problem. Däremot MKT viktigt att du säkrar/stryper oljekanalen till toppen. Se NOGA efter på din gamla packning där det finns en strypning till toppen.

Följer du inte detta rådet så tappar du oljetryck i motorn - det vill du inte göra!

Och en tillfällighet(?)
Varför - är att du just nu hittar både nya packningar till salu av undertecknad...

Mvh

/Eric
Där finns bara ett sett att veta och det är att mäta. Både squish och frigång för ventilerna. I kittmanualen finns en guide för spec med tunnare packning.

Om du idag kör på 95 oktan (och 95 är Suzukis rekommendation) så skulle jag efter en sådan här ändring (kompressionshöjning) börja köra på 98 oktan.
Varför utmana ödet?

Tack för goda råd. Jag ska undersöka saken närmare när jag kommer hem från fjällen. Vad kostar packningarna hos Eric?

Underlag

Du kan kika på denna upppställning i fall du är mer du behöver.

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=49388

Ett kompl set packkningar för ventilkåpan inkl o-ringar 250,-. Önskar du ta med topplockspackningen lägger du på 400,- OCH - om du ringer så kan jag förklara hur du får en youshipackning från originalet.

Mvh

/Eric

Tack för goda råd. Jag ska undersöka saken närmare när jag kommer hem från fjällen. Vad kostar packningarna hos Eric?

Ett kompl set packkningar för ventilkåpan inkl o-ringar 250,-....

Mvh
/Eric

Nu är Gixxern servad och ventilkåpans alla packningar är bytta (Tack Erics_1000s) Hoppas att läckan är borta nu. Ventilkåpspackningen monterades med riktig tätningsmassa från lokala mc-verkstan (tack till er också) så jag håller tummarna att jag slipper riva allt igen :)

[YOUTUBE-ID]37zL6AdKn2k[/YOUTUBE-ID]

Jag fick riva en hel del för att kunna montera ventilkåpan smidigt

Bifogat

• SayAaahh.jpg
    SayAaahh.jpg
    159.6 KB · Visningar: 50
Last edited:
Med tunnare packning borde kamtid förskjutas något då sträckare endast sitter på ena sidan. En kaminställning kan ju vara mödan värt om man nu ändå ska höja kompression med en tunnare packning.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard