Tunnare topplockspackning på en R1a -98??

  • Thread starter Thread starter #11
  • Start date Start date

#11

THE ONE AND ONLY
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
K7
Frågan är enkel :)
Finns det någon kittpackning att få tag på till min R1a -98?

Jag hört rycktesvägen att kan man dela orginal packningen? Finns det någon som gjort det, eller vet hur det går till?

Mvh #11
 
Jassåjahaja.. Ola skulle ju "iiiinnnte tävla alls i år", nejdå..

Hähä

/B
 
Bj.O.rn skrev:
Jassåjahaja.. Ola skulle ju "iiiinnnte tävla alls i år", nejdå..

Hähä

/B

Nej! i alla fall inte som det ser ut i dag.
har du något svar på min fråga ang. topp packning?
/ Ola
 
#11 skrev:
Nej! i alla fall inte som det ser ut i dag.
har du något svar på min fråga ang. topp packning?
/ Ola

Egentligen inte.. Men jag försöker..

De flesta mudärna motorer har väl idag nån form av stål/gummiliknande historia till packning, gjord i flera lager. En sån packning faller mer eller mindre isär i sina beståndsdelar redan när man sprätter ur den ur förpackningen.. Åtminstonde gör packningarna från Bologna det..

Bonn-pärs R1 tror jag åtminstone till viss del preppades av MC-montörerna här i Norrköping, dom borde ha koll..

/B
 
jag förstår att kompet skulle bli lite högre, men är det värt plocket, kan ju inte ge mängder med effekt ens om man flyttar tändningen med.

Eller hur blir det?
 
PM till Jalle är rätt medicin på den här frågan. Han fick det här ingående förklarat på sin R1'a och jag fattade det som att man gjorde som på Suzuki dvs ta bort mellanskiktet av de tre som packningen utgörs av.
 
Hur mkt kan det ge då!? Är det värt det för extra drag på banan eller för att det låter fräckt att säga i depån?
 
oscar skrev:
Hur mkt kan det ge då!? Är det värt det för extra drag på banan eller för att det låter fräckt att säga i depån?


Gör ett studiebesök hos farbror jalle och se hur tjocka de skivor är som dansken har tagit bort är. Fundera sen över hur mycket som planas när det ska trimmas. .....ge sen Jalle en jävvla höger och spring för livet.

NEj men seriöst så är jag övertygad om att det ger effekt. Hur mycket vette fan men 'ALLA' som kört superstock gör det ju och jag tror att man kan prata om en tiondels millimeter eller två som man tunnar packningen.

Men det vore kul med en bänkning för att få veta sanningen.
 
Chrille skrev:
Men det vore kul med en bänkning för att få veta sanningen.

Det behövs inte.

new_power = old_power * exp(0.4 * ln(new_cr/old_cr));

Med 0.2 mm borttagen packning höjer man kompet ca 0.3:1
Med 100 hästar i grunden får man en höjning av effekten
med ca 0.8 hästkrafter.

På köpet får man den spännande osäkerhetsfaktorn "undras hur
nära ventilerna är kolvarna vid 12000 varv när jag slår av på
gasen".
 
Fick nyss reda på att dreven i växellådan var kass och förbränningsrummet var fullt med kladdigt sot. Killen som mekar tyckte att det såg ut som om den hade gått för rikt. Det ska bli kul att kolla förgasarna och lamda värdena i bänken när motorn är klar.

Då jäklar ska hojen vara snabbare än en 600 i alla fall :fakta


/ Ola
 
Last edited:
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top