Tunn "pianotråd" på kopplingskorg?

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Jag och MrGooFy skulle byta kopplingskorg och lameller på hans R1:a, och stötte på patrull när vi skulle ta loss en tunn ståltråd som sitter runt kopplingskorgen och håller den innersta lamellen och stålplattan på plats, ungefär som en segersäkring. Någon annan funktion verkar den inte fylla. Efter lite meck fick vi loss den, men tyvärr var den för hårt åtgången för att återanvändas.

Frågan således; en lokal MC-mekaniker med mycket gott rykte ställde sig frågande till om denna ståltråd/segersäkring verkligen behövs. För att vara på den säkra sidan ställer jag frågan även här. Kan man köra utan denna säkring?

Last edited:
Det går säkert för kopplingen trillar ju inte isär men den sitter troligen där av någon anledning.98án korg hadde ingen lamell längst in, därefter byttes korgarna ut mot den nya modellen med en xtra lamell med en låsring.
Låstråden ska bytas vid demontering,men det går å återanvända den om man lyckas böja rätt tråden*har jag gjort några gånger*.....

YZF-1000-R1 skrev:
Låstråden ska bytas vid demontering,men det går å återanvända den om man lyckas böja rätt tråden*har jag gjort några gånger*.....

Jo, men problemet är att den är av. Kaputt. :(

andersbrink skrev:
Måste gå att göra en ny av en grov pianotråd (som finns på löpmeter).

Det gör det säkert, och det är väl det som ligger närmast till hands istället för att beställa en ny originaldel till ockerpris.

Men den där tråden är allt annat än grov.
I hobbyaffärer (radiostyrt, inte hemslöjd) finns pianotråd i meterlängder. Köp en sån och böj till snyggt.
Jag har iofs för mig att jag körde utan efter att ha förstört min, fast jag vill kasta in en brasklapp om att jag är 30+ och inte minns så bra längre.

Den behövs inte om du iallafall byter lameller!

Beställer du ett nytt lamellpaket så får 5 eller 6 lameller (minns inte antalet i huvudet) , du får INTE den innersta mindre lamellen för den säljs separat som eget artikelnummer. Kan hända att det numera finns paket som innehåller den minre innersta lamellen, erätt den med en "vanlig" lamell så behövs iallfall inte någon pianotråd.
Köp en bunt lameller, köp en extra och ersätt den innersta mot en "vanlig" lamell. Det funkar faktiskt bättre än orginal-setupen.
tipset fick jag själv när jag frågade mc-varuhusets mekaniker i Sthlm när jag skulle byta för ca 2 år sen.
Har även frågat andra verkstäder och fått samma svar om vad dom brukar göra vid kopplingsbyte på en R1a.

/Nitrous

Nitrous skrev:
Den behövs inte om du iallafall byter lameller!

Beställer du ett nytt lamellpaket så får 5 eller 6 lameller (minns inte antalet i huvudet) , du får INTE den innersta mindre lamellen för den säljs separat som eget artikelnummer. Kan hända att det numera finns paket som innehåller den minre innersta lamellen, erätt den med en "vanlig" lamell så behövs iallfall inte någon pianotråd.
Köp en bunt lameller, köp en extra och ersätt den innersta mot en "vanlig" lamell. Det funkar faktiskt bättre än orginal-setupen.
tipset fick jag själv när jag frågade mc-varuhusets mekaniker i Sthlm när jag skulle byta för ca 2 år sen.
Har även frågat andra verkstäder och fått samma svar om vad dom brukar göra vid kopplingsbyte på en R1a.

/Nitrous

Grejjen är att jag ska byta kopplingskorg på hojen och den korgen jag ska byata till har inga lameller alls och alltså heller ingen segelsäkring. Jag har ett splitter nytt lamellpaket liggande inklusive den innersta lamellen så jag tänkte jag skulle flytta över segelsäkringen från den gamla kopplingsklorgen men det sket ju sig.

Mattias skrev:
Men den där tråden är allt annat än grov.
I hobbyaffärer (radiostyrt, inte hemslöjd) finns pianotråd i meterlängder. Köp en sån och böj till snyggt.
Jag har iofs för mig att jag körde utan efter att ha förstört min, fast jag vill kasta in en brasklapp om att jag är 30+ och inte minns så bra längre.

Jag ringde dig igår för att fråga angående detta men du svarade inte så jag lämnade meddelande.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D