Tunisien

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
--VTR--
Hej, snart bär det av mot Tunisien, ön Djerba.
Tänkte höra om nån har några erfarenheter?
Negativa/positiva/hur magsjuka blev ni? :rolleyes:

Någon har skrivit en liknande fråga här tidigare, (sök och du skall finna). Ärligt talat en av de sämre resmålen jag varit på. Pissdålig mat och jävligt magsjuk blev jag också... Ha skoj :tummenupp :)

Jag har tyvärr bara hört idel negativa kommentarer om Tunisien. Jag hoppas för er skull att det blivit bättre.

Äh. All inclusive på 4+ hotell, det ska väl funka. Ska inte gå utanför området tror jag, bara dricka öl & lapa sol @ stranden. Men det kanske är bra att man inte har så höga förväntningar, så kanske man får det bra.

Hittar för övrigt inte den andra tråden som nån skrev om?

Var där för några mån sedan. Kommer aldrig att åka tillbaka! :tummenupp

Har aldrig testat all inclusiva i Tunisien men mc körning i sandlådan där är kanon....

Äh. All inclusive på 4+ hotell, det ska väl funka. Ska inte gå utanför området tror jag, bara dricka öl & lapa sol @ stranden. Men det kanske är bra att man inte har så höga förväntningar, så kanske man får det bra.

Hittar för övrigt inte den andra tråden som nån skrev om?

Jag var där maj förra året. Vart inte alls sjuk. Sen åkte vi in till "staden" och gick på marknad och så och det var då inga problem. Dock ska du ju inte vänta dig alltför mycket av livet runtomkring hotellet. Grymt bra om man bara vill åka och sola och bada men allt runtomkring är inget att hurra över.

Jag skulle nog rekommenderat dig att åka i slutet av maj istället. När vi var där så var det knappt några turister alls så vi var nästan själva på hotellet och det var väldigt lite folk på stranden. Vilket hotell kommer du bo på?

Jag skulle nog ge Djerba 2/5 solar som ett semesterresmål. Dock får det nog 4/5 solar om man bara vill sola :)

Var i tunisien 06. hammameth om jag inte minns fel. Maten var inget speciellt men annars var vi nöjda med resan. Fin strand & bad, ingen jobbig lokalbefolkning som turkiet( där maten dock är så mkt bättre). Ingen magsjuka, inte ens lite oro i kistan..

Var på Djerba -05 tror jag det var.. Kass mat, hemsk service eller hyfsad vi fick faktiskt ägg till frukosten.., matt- och krukförsäljare som ryckte i en om man råkade visa sig på stan, kameler ( med tillhörande avf. ) på stranden visst kameler är säkert jättefina och trevliga djur men jag delar helst inte strand med en hög kamelskit, försäljare som slet i en om man visade sig på stranden osv.. Bra väder.
Fick någon trevlig bakterie som gjorde att man hade ca 15sek på sig från första tuggan tills dess att det rann ut i andra änden. Blev lagom bantningskur.

Så för min del inte igen. Aldrig.

( med så mycket negativa omdömen innan kan det ju bara bli över förväntan ) :öl

Var på Djerba -05 tror jag det var.. Kass mat, hemsk service eller hyfsad vi fick faktiskt ägg till frukosten.., matt- och krukförsäljare som ryckte i en om man råkade visa sig på stan, kameler ( med tillhörande avf. ) på stranden visst kameler är säkert jättefina och trevliga djur men jag delar helst inte strand med en hög kamelskit, försäljare som slet i en om man visade sig på stranden osv.. Bra väder.
Fick någon trevlig bakterie som gjorde att man hade ca 15sek på sig från första tuggan tills dess att det rann ut i andra änden. Blev lagom bantningskur.

Så för min del inte igen. Aldrig.

( med så mycket negativa omdömen innan kan det ju bara bli över förväntan ) :öl

Haha det lät ju grymt roligt. Dom som vart dåliga hade ni vaccinerat er mot något eller käkat nått för att inte bli dåliga?

Jag tog den vanliga vaccinationen samt den där maggrejen man skulle dricka några gånger innan man åkte. Kanske var därför jag klarade mig :banana

Men försäljarna är som sagt väldigt jobbiga... Om dom får syn på att du tittar på dom eller åt deras håll så blir ju aldrig av med dom igen.. Sen ska man ju självklart pruta där som alla andra ställen. Dock lite väl mycket för min smak. Var ut en kväll och kollade runt lite i den lilla staden som låg bredvid hotellet och gled in på nån liten skitaffär. Han ville ha 120 av deras valuta först, efter mycket gnällande slutade det på 30. Trodde jag hade gjort ett riktigt klipp tills jag fick syn på samma sak på turistbutiken för 25 :död

Haha det lät ju grymt roligt. Dom som vart dåliga hade ni vaccinerat er mot något eller käkat nått för att inte bli dåliga?

Jag tog den vanliga vaccinationen samt den där maggrejen man skulle dricka några gånger innan man åkte. Kanske var därför jag klarade mig :banana

Men försäljarna är som sagt väldigt jobbiga... Om dom får syn på att du tittar på dom eller åt deras håll så blir ju aldrig av med dom igen.. Sen ska man ju självklart pruta där som alla andra ställen. Dock lite väl mycket för min smak. Var ut en kväll och kollade runt lite i den lilla staden som låg bredvid hotellet och gled in på nån liten skitaffär. Han ville ha 120 av deras valuta först, efter mycket gnällande slutade det på 30. Trodde jag hade gjort ett riktigt klipp tills jag fick syn på samma sak på turistbutiken för 25 :död

Ja skitkul hahaha ! eller inte :arsele
Jo men visst hade vi både fått sprutor och druckit det där man ska. Jag tror det var "fantan" som jag drack sista dagen - var det enda som skillde i mat och dryckintag för mig och sambon och hon klarade sig finfint. Så det är också ett tips drick inte deras dj..a fanta. Det var faktiskt stopp i 2 av 3 toaletter och köööö på den tredje på planet hem... var hyfsad glad då över att ha vänt totalt ut&in totlat på tarmarna på flygplatsen( toaletten ).
Å så dom där försäljarna och deras bröder som flätar mattor, och kusiner som broderar och sysslingar som suger vattenpipor och.. Vi frågade ju bara efter en bit mat.
Hahaha.. Nej inget för en som har svårt för det där med försäljare. :näsblod

Ja skitkul hahaha ! eller inte :arsele
Jo men visst hade vi både fått sprutor och druckit det där man ska. Jag tror det var "fantan" som jag drack sista dagen - var det enda som skillde i mat och dryckintag för mig och sambon och hon klarade sig finfint. Så det är också ett tips drick inte deras dj..a fanta. Det var faktiskt stopp i 2 av 3 toaletter och köööö på den tredje på planet hem... var hyfsad glad då över att ha vänt totalt ut&in totlat på tarmarna på flygplatsen( toaletten ).
Å så dom där försäljarna och deras bröder som flätar mattor, och kusiner som broderar och sysslingar som suger vattenpipor och.. Vi frågade ju bara efter en bit mat.
Hahaha.. Nej inget för en som har svårt för det där med försäljare. :näsblod

Ja justja nu när du säger det så höll jag på och glömma det viktigaste med min resa! Köpte en sak på en smyckesaffär och dom skulle fixa till det som jag ville ha det så då erbjöd sig en av killarna där att visa oss staden. Visst inget farligt med det tänkte vi :död Det slutade med att vi satt hos en sån där som flätade och sålde mattor och drack deras te och tittade på mattor i 10000kr-klassen :gnissla:brinnerup :död Dom förklarade snällt att vi kunde betala lite nu och resten sen om 8månader när vi fick mattan :banana Hur tar man sig ur den situationen när det står 5st och tittar argt på dig och du har ingen aning om vart i staden man är :banana Så det var bara att köpa deras minsta lilla skitmatta för 200 och se glad ut :mad: Dock så visade "guiden" oss sedan till lite roligare saker där vi köpte massa "roliga" kryddor :banana, nej men lite roligt var det faktiskt med rundturen bortsett från mattaffären.

Så ett gott råd. Håll dig väldigt långt borta från dom där mattaffärerna! Vi skulle bara in och kolla när dom gjorde mattorna och sen ville dom bjuda på te och sen satt vi där med massa kataloger intryckta på en soffa:brinnerup

Johhny- vilket hotell bodde du på? Kommer inte ihåg vad vårat skulle heta men vi hade bokat in oss på ett 3stjärnigt hotell. Dock var det forfarande under renovering när vi kom så vi vart flyttade till ett 4stjärnigt som låg på samma område som ett 5stjärnigt. Så vi delade pool och så. Det var ju inte helt fel! :banana Om minnet inte sviker mig helt så hette det något i stil med "Djerba palace"

Johhny- vilket hotell bodde du på? Kommer inte ihåg vad vårat skulle heta men vi hade bokat in oss på ett 3stjärnigt hotell. Dock var det forfarande under renovering när vi kom så vi vart flyttade till ett 4stjärnigt som låg på samma område som ett 5stjärnigt. Så vi delade pool och så. Det var ju inte helt fel! :banana Om minnet inte sviker mig helt så hette det något i stil med "Djerba palace"

Jasså du gick in självmant i en mattaffär !! Hahahaha ! Vi frågade efter matställe på stan och efter tre bröder och kusiners olika affärer gick vi därifrån, väldigt sura blickar men man kan ju för f*%#(&! inte äta krukor !

Vi bodde på... inte något palace iaf, har helt glömt. Hade nog inga stjärnor alls var nog kanske max tvåmånigt. Och det var i slutet av säsongen och kocken hade semester så det var väl en lerfatsdrejjande brorskusin som fått hoppa in i kockens ställe. Men han var bra hade säkert 12 olika sätter att tillaga äggen till frukosten, surprice var morgon.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg