Tuning Honda Dominator

• Thread starter Thread starter Dominator-Rocks
  • Start date Start date

Dominator-Rocks

Guest
Hel allesammans..

Jag har en liten fråga om min tuning till min Dominator.

Det enda som var moddat när jag köpt den var att det satt en Laser effekt burk på, redan då fick jag höra att jag kanske skulle prova att bestycka om förgasaren.

Igår var jag inne på Beviks i lkpg och skulle köpa ett nytt luftfilter, eftersom priskillnaden på ett orginal och K&N filter var så pass liten så köpte jag ett K&N.

När jag stod i kassan och skulle betala så kom det en kille (banförare tror jag)(Du kanske hänger här?) jag pratade lite snabbt med honom,(Jävla trevlig kille) frågade om jag skulle behöva bestycka om förgasarn nu när jag både har effekt system och K&N filter, han sade att en storlek större huvud munstycke kunde göra underverk!

Så nu till frågorna finns det någon som har erfarenhet eller kunskap om vad jag bör göra med förgasaren? Och vad det kostar? Är det stor risk att man får en hoj som går halvdant bluddrar mm om man börjar pilla själ?

Har även hört att man skall öppna upp luftburken för att få bättre botten drag, någon här på forumet skrev skär bort snorkeln under sadeln, vad menade han med det? Jag tog den sadeln och där satt något som liknade ett periskop med tre rör i, är det hela det jag skall skära den så det bara blir ett stort runt hål ner till filtret?

:mad: Gud vad jag yrar en massa :fyllisar till alla som orkade läsa!

:pannkyss Till alla som ger mig schysta råd utan att klaga på att jag är analfabet!

Tack på förhand :tummenupp

ps
Tar även tacksamt emot förslag på allt som kan göra cykeln snyggare tuffare ballare eller bättre på något sätt!!

Så här ser cykeln ut idag! http://www.sporthoj.com/gallery/viewphoto.php?id=33539

Mvh Dominator-Rocks

Du kan ju alltid testa att byta munstycke om det inte är gjort. Blir det fel är det ju bara att byta tillbaka :) Ang. snorkeln så är det bara att rycka ut den, se om det gör nån skillnad och om ja så kan du göra ett ännu större hål efteråt. Var beredd på att den låter mer då också, blir högre insugsljud! :tomten

Ha, ha! Hade en EXAKT likadan dominator som du!!! :D
Till och med likadan KTM framskärm :tummenupp
95:a eller hur?
Enda skillnaden är att jag hade en supertrapp monterad. Jag plockade bort hela "periskopet" på min. Var bara att dra ur den ur luftburken med lite våld. Blev mycket riktigt ett helt annat drag över hela registret. Var dock tvungen att täta hålet ner till filtret (K&N). Minns också att jag tryckte i ett större huvudmunstycke. Kom inte riktigt ihåg hur stort det var. Har för mig att om orginal var typ 145, så satte jag i ett 160. Bytte nog lågfart också... :va

Sen testade jag också att montera på ett par NSR 125:a fälgar... Budgetmotard kan man väl kalla det. Var fortfarande svårt att få upp den på bakhjulet, men stoppies var inga problem :hihi
Efter att ha bytt styrlager tre gånger under en säsong bytte jag dock tillbaka till orginal hjulen.

Ett lite sportigare styre skulle jag rekomendera. Typ ett crossstyre. Gör stor skillnad på körkänslan.

snizkan skrev:
2202898 Ha, ha! Hade en EXAKT likadan dominator som du!!! :D
Till och med likadan KTM framskärm :tummenupp
95:a eller hur?
Enda skillnaden är att jag hade en supertrapp monterad. Jag plockade bort hela "periskopet" på min. Var bara att dra ur den ur luftburken med lite våld. Blev mycket riktigt ett helt annat drag över hela registret. Var dock tvungen att täta hålet ner till filtret (K&N). Minns också att jag tryckte i ett större huvudmunstycke. Kom inte riktigt ihåg hur stort det var. Har för mig att om orginal var typ 145, så satte jag i ett 160. Bytte nog lågfart också... :va

Sen testade jag också att montera på ett par NSR 125:a fälgar... Budgetmotard kan man väl kalla det. Var fortfarande svårt att få upp den på bakhjulet, men stoppies var inga problem :hihi
Efter att ha bytt styrlager tre gånger under en säsong bytte jag dock tillbaka till orginal hjulen.

Ett lite sportigare styre skulle jag rekomendera. Typ ett crossstyre. Gör stor skillnad på körkänslan.

Tack för ett snabbt svar, Det är en 94a !

Ang tätningen, satte du ditt en rörstump och tätade med silikon? Eller blir glappet/springan så pass liten så det räcker att bygga en "packning" med silikon?

Ang att det blir högre ljud så tror jag inte det överöstar laserns smattrande!
Eller blir det jobbigt högt insugs ljud?

Styret skall jag tänka på men jag är lat, blir förmodligen arbetlös för första gången i mitt liv snart då kan jag tänka mig att det blir en hel del meck med hojen, Budget meck dock :mad: :argpådato

Citat: Var fortfarande svårt att få upp den på bakhjulet.

Hur jäkla svårt eftersom jag e´beginner utan körkort med lite erfarenhet (inget A-kort en, kör bara när det är dåligt väder = poliserna fikar på station) så har jag inte mer en varvat till den på 2:an och stegrat upp den lite.

Har jag köpt en hoj som är oduglig för bakhjulsåka ? :mad:

Last edited:
Dominator-Rocks skrev:
2203027 Tack för ett snabbt svar, Det är en 94a !

Ang tätningen, satte du ditt en rörstump och tätade med silikon? Eller blir glappet/springan så pass liten så det räcker att bygga en "packning" med silikon?

Ang att det blir högre ljud så tror jag inte det överöstar laserns smattrande!
Eller blir det jobbigt högt insugs ljud?

Har för mig att jag rev loss packningen från det gamla luftfiltret och limmade fast den med silikon. Kan nog använda vad som helst. Typ ett tunt sittunderlägg kan funka. Se bara till att blir tätt. Mycket silikon :tuttar

Ljudet blir ett härligt sörplande och vinande som matchar det öppna systemet perfekt!

Är du ute efter billigare styren, så kolla på skroten. Har du dessutom med dig ditt eget kan du lätt jämföra innan du slår till :yoparty

snizkan skrev:
2203141 Har för mig att jag rev loss packningen från det gamla luftfiltret och limmade fast den med silikon. Kan nog använda vad som helst. Typ ett tunt sittunderlägg kan funka. Se bara till att blir tätt. Mycket silikon :tuttar

Ljudet blir ett härligt sörplande och vinande som matchar det öppna systemet perfekt!

Är du ute efter billigare styren, så kolla på skroten. Har du dessutom med dig ditt eget kan du lätt jämföra innan du slår till :yoparty

Tackar tackar...

Blir nog silikon och det gamla filtrets packning..

Inge förslag å vad man kan ersättade de där äckligt :zpy fula backspeglarna med??

Dominator-Rocks skrev:
2203027
Citat: Var fortfarande svårt att få upp den på bakhjulet.

Hur jäkla svårt eftersom jag e´beginner utan körkort med lite erfarenhet (inget A-kort en, kör bara när det är dåligt väder = poliserna fikar på station) så har jag inte mer en varvat till den på 2:an och stegrat upp den lite.

Har jag köpt en hoj som är oduglig för bakhjulsåka ? :mad:

Ja, en stunthoj är det ju inte... För tung för det... Men å andra sidan suger jag på att slanga bakhjul. Det går säkert att få upp den om man lär sig trixen!

Annars kan man ju gå på drevningen och byta till plasttank och annat... Men du skall nog lära dig köra och ta kortet innan du ger dig på det :tungan

Har moddat luftburken nu, inte lika enkelt som beskrivet precis :3freak , efter att jag hade hade använt Ultra våld och slitit den "periskopet" så var det ju ett glapp på cirkus 1-1,5 cm från luftfilterhållaren upp till kanten på luftburken, löste det genom att skära av den första biten på "periskopet" som sträckte sig upp igenom luftburken, sen vart det em vehög me :tuttar SILIKON.

Har ej provkört då jag tog en starköl :dricka när jag moddade.

Hoppas inte maskinen håller på o bluddrar nu, det har ju blivit en hel del mer luft nu. Ja ja då får jag väll fixa ett större munstycke innan jag får åka ut och :yoparty Övningsköra:yoparty "Hårdrocks övningskörning utan handledare. Gud så olagligt och dumt men gud så smidigt!

Hmm :confused: skall jag bytra båda munstyckena när jag ändå håller på?

Nån som vet om det är knepiga förgasare att hålla på med har hittils säkerligen skruvat isär 4-5 olika modeller av förgasare och alltid fått ihop dem borde vällan inte vara något extra bekymmer med denna eller?

:4skrika Finns inga uppkörningstider förän i slutet av aug !

Last edited:
Dominator-Rocks skrev:
2204440 Har moddat luftburken nu, inte lika enkelt som beskrivet precis :3freak , efter att jag hade hade använt Ultra våld och slitit den "periskopet" så var det ju ett glapp på cirkus 1-1,5 cm från luftfilterhållaren upp till kanten på luftburken, löste det genom att skära av den första biten på "periskopet" som sträckte sig upp igenom luftburken, sen vart det em vehög me :tuttar SILIKON.

Har ej provkört då jag tog en starköl :dricka när jag moddade.

Hoppas inte maskinen håller på o bluddrar nu, det har ju blivit en hel del mer luft nu. Ja ja då får jag väll fixa ett större munstycke innan jag får åka ut och :yoparty Övningsköra:yoparty "Hårdrocks övningskörning utan handledare. Gud så olagligt och dumt men gud så smidigt!

Hmm :confused: skall jag bytra båda munstyckena när jag ändå håller på?

Nån som vet om det är knepiga förgasare att hålla på med har hittils säkerligen skruvat isär 4-5 olika modeller av förgasare och alltid fått ihop dem borde vällan inte vara något extra bekymmer med denna eller?

:4skrika Finns inga uppkörningstider förän i slutet av aug !

ligg på om uppkörningn..nån tackar nej..sök i annan kommun kanske..
är no inge probs med gasarna..
vet ej hur de funkar med dina och om du har nån slavgasare..eller är de bara en?
med dina "moddar" så skulle jag till å börja med går upp 1 snäpp på lågfarten o sen ungefär som nån annan sa kanske 160 på högfart..
på min xr600 har jag 68 låg, 156 eller 158 på högen har jag för mig..kanske något mer..

jag som själv också sitter med en orginal dominator blev litte inspererad ocj gick ut och drogsnorklen, den bluddrar litta mer nu.. har inte provat draget än.. men det kommer nog :yoparty

men min fråga e att det blev en cirka 1 mm stor glipa mella luftburken och filtret, men bara på kanske 2-3 cm av kanten... borde detta tätas, lr det är ingen fara??

/silver

silverbird skrev:
2207192 jag som själv också sitter med en orginal dominator blev litte inspererad ocj gick ut och drogsnorklen, den bluddrar litta mer nu.. har inte provat draget än.. men det kommer nog :yoparty

men min fråga e att det blev en cirka 1 mm stor glipa mella luftburken och filtret, men bara på kanske 2-3 cm av kanten... borde detta tätas, lr det är ingen fara??

/silver

Det är ju helt upp till dig!

Vart det verkligen bara 1mm glipa från filtret enda upp till kanten på luftburken!?? Kolla på min bild så förstår du!!

(Det skall ju inte bara vara tätt i luftfilter hållaren)

Du måste ju se till att ALL luft passerar filtret innan den går in i gasarn, annars kan du lika gärna köra utan filter!!

Det är min åsikt i alla fall !

ozeo skrev:
2207099 ligg på om uppkörningn..nån tackar nej..sök i annan kommun kanske..
är no inge probs med gasarna..
vet ej hur de funkar med dina och om du har nån slavgasare..eller är de bara en?
med dina "moddar" så skulle jag till å börja med går upp 1 snäpp på lågfarten o sen ungefär som nån annan sa kanske 160 på högfart..
på min xr600 har jag 68 låg, 156 eller 158 på högen har jag för mig..kanske något mer..

Tackar alla i denna tråd för alla schysta tips man får som "Beginner"
man är ju inte helt kass men lite tips skadar aldrig!

Jag har bara en förgasare!

Skall slita den gasarn och kolla vad det sitter för munstycken nån dag, jag har ingen aning om storleken på dem!

ja.. asså på mitt filte sitter en skumgummi packning... lr ngt liknande... den håller tätt på det mesta... men det blv en glipa... men jag gorde så att jag andvände packningen från snorklen.... så nu funkar det igen... tack så mycket

//Silver

Svår att få upp på bakhjulet hmmmm. Har nog aldrig kört så långt som just på en Dominator. Du har köpt en bra bakhjulshoj! Får du sen lite mer pulver i spisen så blir det oundvikligt att slanga!

Tja..

Måste jag ha den exakta beteckningen på förgasarn när jag beställer munstycken eller räcker det med att ringa till en mc-firma och be dem ta hem ett lågfart och ett högfart och storlek till en honda dominator 94 ?

:Bugar Hoppas cykeln går bra utan nya munstycken, då tänker jag inte köpa några, var ute och kollade lite snabbt på det nu, och det är insug o slangar o vajrar, har facktiskt ingen lust å skruva med skiten!!

Skall provköra ikväll!!! :squid :squid :squid

Dominator-Rocks skrev:
2209099 Tja..

Måste jag ha den exakta beteckningen på förgasarn när jag beställer munstycken eller räcker det med att ringa till en mc-firma och be dem ta hem ett lågfart och ett högfart och storlek till en honda dominator 94 ?

:Bugar Hoppas cykeln går bra utan nya munstycken, då tänker jag inte köpa några, var ute och kollade lite snabbt på det nu, och det är insug o slangar o vajrar, har facktiskt ingen lust å skruva med skiten!!

Skall provköra ikväll!!! :squid :squid :squid

det är när man byter munstycken o justerar bränsle luft skruven som effekten kommer.. :)

du borde komma åt munstyckena ändå..
är de en likn gasare som på min xr600 (kehin )
så byter man båda munstyckena på 5 min..
av med koppen/flottörhuset längst ner..
då kommer du åt båda munstyckena..
tar man bara bort den stora skruven i botten så kommer du åt huvudmunstycket

ozeo skrev:
2209506 det är när man byter munstycken o justerar bränsle luft skruven som effekten kommer.. :)

du borde komma åt munstyckena ändå..
är de en likn gasare som på min xr600 (kehin )
så byter man båda munstyckena på 5 min..
av med koppen/flottörhuset längst ner..
då kommer du åt båda munstyckena..
tar man bara bort den stora skruven i botten så kommer du åt huvudmunstycket

Jag var ute och drog en repa nu ikväll, ingen jätte skillnad men skillnad var det, och ett underbart insugsljud!

Du menar på att jag inte behöver ta den gasarn alltså, i sånna fall så är det ju ruskigt smidigt :banana :lol :lol Men man måste väll då först införskaffa ett par ricktigt korta mejslar.

Hur jag tror att jag skall gå till väga

1. sätta en klamma på bränsle slangen
2. gasa lite tills bensinen tar slut i gasarn
3. Lossa koppen 4 skruv (vara försicktig med packningen)
4. lossa skruven/munstycket
5. sättt dit nytt

Kommer jag åt och byta lågfarten me´? Dom brukar väll sitta bredvid varrandra?

Hur pass mycke kan ma få ut X-tra på den moddningen i sånna fall cirkus ?

Jag har öppen laser burk, öppnad luftburk,K&N High Flow air filter, vaxade kåpor,oljade däck,filad kolv, :hihi

Tack på förhand!!

:fattartil kom på en grej, Hojen vill gärna "tjuv dö" när jag släpper av inte varje gång men det händer, jag räddar det genom att skicka på lite gas igen. OBS den var så redan innan jag hade K&n och innan jag hade öppnat luftburken, den var alltså orginal förutom Laser burken. Kan det ha något att göra med att den får lite för snål blandning måntro??

Har sett flera andra som har skrivit om ljust detta fenomen på Dominatorn, förslagen var då blandannat isolera tändspolen,justera ventiler, mm.

:fattartil kom på en fråga till, hur mycket gör Laser dämparen egentligen rent efecktmässigt, att den väsnas :hördu mer vet jag redan, och det är nog nästan så att jag skulle kunna tänka mig att köra med orginalen (har aldrigt gjort det) beroeende på hur mycket den ger förstås!? Kan vara gött o kunna smyga lite ibland me´!

Tycker ni att jag är :dummer nu ?

Last edited:
Dominator-Rocks skrev:
2209783 Jag var ute och drog en repa nu ikväll, ingen jätte skillnad men skillnad var det, och ett underbart insugsljud!

Du menar på att jag inte behöver ta den gasarn alltså, i sånna fall så är det ju ruskigt smidigt :banana :lol :lol Men man måste väll då först införskaffa ett par ricktigt korta mejslar.

Hur jag tror att jag skall gå till väga

1. sätta en klamma på bränsle slangen
2. gasa lite tills bensinen tar slut i gasarn
3. Lossa koppen 4 skruv (vara försicktig med packningen)
4. lossa skruven/munstycket
5. sättt dit nytt

Kommer jag åt och byta lågfarten me´? Dom brukar väll sitta bredvid varrandra?

Hur pass mycke kan ma få ut X-tra på den moddningen i sånna fall cirkus ?

Jag har öppen laser burk, öppnad luftburk,K&N High Flow air filter, vaxade kåpor,oljade däck,filad kolv, :hihi

Tack på förhand!!

:fattartil kom på en grej, Hojen vill gärna "tjuv dö" när jag släpper av inte varje gång men det händer, jag räddar det genom att skicka på lite gas igen. OBS den var så redan innan jag hade K&n och innan jag hade öppnat luftburken, den var alltså orginal förutom Laser burken. Kan det ha något att göra med att den får lite för snål blandning måntro??

Har sett flera andra som har skrivit om ljust detta fenomen på Dominatorn, förslagen var då blandannat isolera tändspolen,justera ventiler, mm.

:fattartil kom på en fråga till, hur mycket gör Laser dämparen egentligen rent efecktmässigt, att den väsnas :hördu mer vet jag redan, och det är nog nästan så att jag skulle kunna tänka mig att köra med orginalen (har aldrigt gjort det) beroeende på hur mycket den ger förstås!? Kan vara gött o kunna smyga lite ibland me´!

Tycker ni att jag är :dummer nu ?

japp korta mejslar eller paja nån du har :tummenupp

har du off på bränsle kranen ska de inte komma nå soppa..
jag stänger av o kör lite tills den börjar bluddra..
sen finns en pytteliten skruv i botten(dränering) öppna o töm i en liten kopp.
av med hela koppen för o byta både hög o låg fart.
sitter en gummipackning.
vad du får ut vet jag ej men skillnaden på min var att från att måsta rycka upp den på 2an gör jag nu samma på 3an..
+- 5 hk kanske.
ja systemet kan ha gjort att du har för snål blandning..
glöm ej bort att efter alla moddar o prova justera bränsle/luftskruven..
pillar man o gasar o så så hör man ganska snabbt hur den ska stå..
börjar blöddra o dör om man gör för mycket åt nå håll.
se till o justera lite åt gången o håll koll på hur den stog orginal utifall du vimsar bort dig.
byt inte till orginal..de förbjuder jag dig :7peta

var har du hittat din laser pro ? jag har en dominator -93:a och är inte sugen på att lägga ut 4500:- för en ny dämpare.. finns det något billigare någonstans för runt 1500:- man kan få tag på ?

dronkers skrev:
2210572 var har du hittat din laser pro ? jag har en dominator -93:a och är inte sugen på att lägga ut 4500:- för en ny dämpare.. finns det något billigare någonstans för runt 1500:- man kan få tag på ?

hmm 1500 spänn.... kommer jag ihåg att ett system till min gamla crescent compact kostade, det blir nog svårt och hitta något bra i den pris klassen !

Du kan väll rensa ur dem du har lite!??

ozeo skrev:
2210428 japp korta mejslar eller paja nån du har :tummenupp

har du off på bränsle kranen ska de inte komma nå soppa..
jag stänger av o kör lite tills den börjar bluddra..
sen finns en pytteliten skruv i botten(dränering) öppna o töm i en liten kopp.
av med hela koppen för o byta både hög o låg fart.
sitter en gummipackning.
vad du får ut vet jag ej men skillnaden på min var att från att måsta rycka upp den på 2an gör jag nu samma på 3an..
+- 5 hk kanske.
ja systemet kan ha gjort att du har för snål blandning..
glöm ej bort att efter alla moddar o prova justera bränsle/luftskruven..
pillar man o gasar o så så hör man ganska snabbt hur den ska stå..
börjar blöddra o dör om man gör för mycket åt nå håll.
se till o justera lite åt gången o håll koll på hur den stog orginal utifall du vimsar bort dig.
byt inte till orginal..de förbjuder jag dig :7peta

Tack för all info skall försöka fixa munstycken på måndag!!

Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...