Tunggasad - rs 36:or

Smokey Hooker

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hayabusa, GSX-R 1100 -88, GSX 1100 -82, Ariel 350 -46
Min gsxr och jag börjar trivas bättre och bättre tillsammans men är det något jag vill ändra på så är det gasrullen, så att det blir lättare att lyfta trottlarna i rs 36:orna. Det som händer är att det blir nästan dubbelt så tungt att gasa när motorn är igång. Sitter nya nysmorda vajrar på plats. Returfjädern på förgasarna är ställd så lätt det går. Finns det något att göra utöver att träna den egna muskulaturen? :rodnar :hej

Sorry, missade att du redan gjort det. Hmmm, Oljekyld, GSXR87:an eller AndersBrink: Någon som har förslag?

Köp spenat, gasarna är trögare än vacuum. Kör mina på det hårdaste läget, gillar känslan bättre då, dessutom har jag hantverkarmuskler :p :p :p :crash

OLJEKYLD GSXR skrev:
Köp spenat, gasarna är trögare än vacuum. Kör mina på det hårdaste läget, gillar känslan bättre då, dessutom har jag hantverkarmuskler :p :p :p :crash

Lustigt, jag upplevde inte att det var speciellt mycket motstånd på gasen. Gick så lätt och fint att veva på :)

bgix skrev:
Har du kollat om trottlarna är slitna? Trottelplattor av plast slits i kanterna där de löper i spåren i trottelhuset och är detta slitage stort hänger sig trotteln gärna lite.
Kan fixas några gånger genom att slipa med fin smägelduk till man inte längre ser några slitsmärken.
Se där ja, ett tips. Jag bugar och tackar! :bow

De nyare trottlarna är gjorda av aluminium, principen densamma som för bakelittrottlarna. Putsad och polerad eller kulblästerpolerad yta.

Det finns en anledning till varför man köper Keihin istället för Mikuni. Keihin har kullagrade trottlar som gör det mycket enklare att överkomma sugvakumet. Kör man Mikuni RS utan returvajer får man skulle sig själv - men OM man har returvajer kan man ställa om returfjädrarna till lättaste-lätt. Huvudsaken den går tebax av sig själv inför besöker hos SBP.

Vi med vältränad högerhand kör med RS-förghasare eftersom vi lägger pengarna på p-rullar istället. :D

De behöver heller inte vara slitna för att kännas mycket trögare om man är van vid cv-fuggar. Jag ställde ner returfjädern ett hack trots att mina bara hade ett femtiotal mil bakom sig. Kan trösta med att man vänjer sig.
Som med det mesta.

Jag har ju ett annat problem. Mina går inte tillbaks ALLS och fjädrarna är ställda i det hårdaste läget. :/

Det är därför du har taskigt dragna vajrar. Dra dom i en mjuk båge skall du se att det funkar finfint!

Farbröderna på Bilprovningen gillar inte när den inte går tillbaks själv.

bgix skrev:
Men du har väl dubbla vajrar så du kan tvinga ner spjället?

Åkte själv med enkelvajer en tid men tröttnade på att aldrig riktigt veta om hojen verkligen skulle slå av när man slutade gasa.

Freppa: Det är inget fel på hur vajrarna går. Löper kanonfint..

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...