Tungelstavägen, Slingerbulten...

Blade

G'day Mate
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Heter Den berömda Tungelstavägen väg 257??
Kallas HD kaféet för Rosenhill?

Last edited:
soppatorsken skrev:
Japp.
Är det varmt och soligt kan man svänga förbi det som kallas "Gladö kvarn" och njuta av doften.

Är det alltså så att på bilden ovan ligger kaféet/OK mini längst till vänster på väg 257 och den underbara vägen heter 257, eller är det så att man följer vägen som går uppifrån och ned förbi Gladö Kvarn?

Prova också vägen som går in till vänster vid Vårsta, mot färjan över Skanssundet. Mycket rolig väg, körde den igår.

Jo... och se upp för kalhyggekurvan... så sent som igår var en kromsläde ute och harvade där... Tyvärr många som gått av i den kurvan.. :(

/B

Bifogat

• slinger.jpg
    slinger.jpg
    99.2 KB · Visningar: 444
benkar skrev:
Jo... och se upp för kalhyggekurvan... så sent som igår var en kromsläde ute och harvade där... Tyvärr många som gått av i den kurvan.. :(

Konstig den där kurvan. Man VET att den kommer, man VET att den nyper ändå blir man förvånad varje gång man kommer dit.

Den är inte bättre nu när den har jättegropar i sig heller.

benkar skrev:

/B

Snart dags att ta några varv där :rolleyes: Fick precis min premie för i år :tummenupp Den har gått ner med nästan 60% :3freak :rofl :va undrar om jag fick rätt premie! men ner gick den.
Så nu har jag råd och hänga med ut i år också :hihi

Blade skrev:
Är det alltså så att på bilden ovan ligger kaféet/OK mini längst till vänster på väg 257 och den underbara vägen heter 257, eller är det så att man följer vägen som går uppifrån och ned förbi Gladö Kvarn?

Själva "Slingerbulten" är markerad på kartan jag la upp, men man kan ju alltid börja/avsluta med vägen mot Gladö Kvarn/Tullinge. Går snickra ihop lite varierande rundor på södertörn, och som av en händelse köra "Slingerbulten" några gånger, åt olika håll...

/B

wheelieman skrev:
Snart dags att ta några varv där :rolleyes: Fick precis min premie för i år :tummenupp Den har gått ner med nästan 60% :3freak :rofl :va undrar om jag fick rätt premie! men ner gick den.
Så nu har jag råd och hänga med ut i år också :hihi
Ut å polera propellern j-a båtmarodör! :mad:
Fast glöm inte att jag vill åka med... :huvet

Sweedo skrev:
Ut å polera propellern j-a båtmarodör! :mad:
Fast glöm inte att jag vill åka med... :huvet

Fa.. ?!?! den glänser ju redan som om den vore kromad, efter 3mån flititgt polerande,

bara två veckor kvar tills sjösättning :banana

benkar skrev:
Själva "Slingerbulten" är markerad på kartan jag la upp, men man kan ju alltid börja/avsluta med vägen mot Gladö Kvarn/Tullinge. Går snickra ihop lite varierande rundor på södertörn, och som av en händelse köra "Slingerbulten" några gånger, åt olika håll...

/B

Tackar tackar...
Nu vet jag var jag är...
Skulle tipsa en jobbarkompis så se upp för fler rookisar längs vägen!

Skulle det inte gå se till att den blir avstängd för allmän trafik (biljävlar)??
Göra en Nürburgring, man stannar till vid början och blir insläppt med lämpligt avstånd!!!

sege skrev:
Konstig den där kurvan. Man VET att den kommer, man VET att den nyper ändå blir man förvånad varje gång man kommer dit.

Den är inte bättre nu när den har jättegropar i sig heller.

Så rätt så, så rätt...

Mattias skrev förra säsongen följande tips: -"Enkelt. Håll ut på höger sida tills du ser igenom svängen, sikta på att hamna så nära mittstrecket som möjligt mitt i chikanen. På så vis har du rätt spår för den efterföljande högern."

Fungerar IOFS riktigt hyfsat då, men åtminstone JAG får ändå inte kläm på det till 100%, speciellt nu när kurvan, som du skriver, är mer bucklig och skadad än på länge. Tröstar mig med att jag åtminstone hinner se att kurvan är på gång... :tungan

/B

Last edited:
K-Micke skrev:
Prova också vägen som går in till vänster vid Vårsta, mot färjan över Skanssundet. Mycket rolig väg, körde den igår.
O ja! Skanssundsvägen är jäkligt bra nu, bra kvalitet på vägen och inte så mycket grus, helt klart värt ett par körningar fram och tillbaka och vill man sträcka ut hojen så kan man ju ta färjan över sundet till Mörkö och köra lite raksträcka.

wheelieman skrev:
Fa.. ?!?! den glänser ju redan som om den vore kromad, efter 3mån flititgt polerande,

bara två veckor kvar tills sjösättning :banana

Har ju alltid hävdat att du kör en krompråm... stämmer alltså... :D

/B

benkar skrev:
Har ju alltid hävdat att du kör en krompråm... stämmer alltså... :D

/B

Japp......Och det är med andra ord sådana du inte klarar att köra ifrån på slingerbulten :hihi

wheelieman skrev:
Japp......Och det är med andra ord sådana du inte klarar att köra ifrån på slingerbulten :hihi

Dom "vanliga" krompråmarna brukar oftast inte vara några problem, men du har ju en sån där snabbgående variant... :tungan

/B

Vägtips!

Sväng av Nynäsvägen i höjd med V-H, mot Dalarö. Men åk inte ända till Dalarö, kör ut på Gålö ist. I slutet av Gålövägen finns en ostörd lekraka :tummenupp

Bifogat

• se_MapImageLocator.gif
    se_MapImageLocator.gif
    24.1 KB · Visningar: 139
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup