Tungbromsad XV400

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Hoj
KTM990 Adventure S KTM690E
Min sambo har en Yamaha XV400 som har 1 bromskiva fram. Jag har bytt till metallomspunnen bromslang och bromsen tar bra. Problemet är att det krävs kraft i högerhanden för att nita ordentligt. Jag kan utan problem låsa framhjulet, med hon orkar inte det. Vid 50Km/tim blir bromssträckan för henne ca 12m och för mig ca 7 meter.

Har någon nåt tips på vad som kan göras för att få mer bromskraft vid lätt tryck på hantaget?

Längre handtag. Dvs större hävarm. Kanske försöker hon bromsa med bara pekfinger och långfingret och då tar tag långt in på den handtaget(hävarm). Om hon provar att bromsa med fingrarna ute vid kulan funkar det bättre då eller behövs det ännu längre. Alt är beläggen fräsha? Hade ett par som fått bromsolja på sig, där tog bromsen bra om man tog i. Bytte beläggen och bromsen blev som ny.

Ju närmre fingrarnas rot du kommer desto högre kraft. Kolla om du kan justera in handtaget (är det inte utrustat med justering orginal kanske du kan massera det rätt med en slägga i ett skruvstäd..). Annars tror jag att de är förberedda för en skiva till och med den gamla huvudcylindern kommer handtaget dessutom att ta lite längre in. Kolla efter skruvhål i fälgen och fästöron på gaffelbenet. Annars kan du byta handtag till ett från en sportcykel för att kompensera för korta fingrar. På (den förhoppningsvis uppladdade) bilden byter du från mod. A till mod. B.

Bifogat

• handtag.jpg
    handtag.jpg
    28.6 KB · Visningar: 40
Jag tror också att det beror på olja på beläggen. Har haft den symptomen på 2 MC. Beläggen suger nämligen upp olja, både bromsolja och den som läcker från gaffelbenen vilket minskar friktionen belägg/skiva och kräver då större kraft.
Byt belägg!

Apropå bromskivor och olja så gick min farsa loss på mina bromsbelägg med WD-40 "för att de inte skulle rosta fast". Gissa om jag blev förvånad vid första korsningen.

Neanderthalaren skrev:
Apropå bromskivor och olja så gick min farsa loss på mina bromsbelägg med WD-40 "för att de inte skulle rosta fast". Gissa om jag blev förvånad vid första korsningen.

:va :va Känns ju inte som om jag skulle låta min pappa vara nära min hoj efter detta

Neanderthalaren skrev:

Prygla gubben! :fatta!
Gillar han inte dig?

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...