Tunga italienare

gasglad

Bannad
Gick med
13 May 2003
Ort
gbg
Hoj
R1:a-06 Öhlins
Är det nån som vet varför Italienska motorcyklar är dyra och tunga? T,ex Ducati väger ju 15-20 kg mer än en japansk radfyra...
 
Förr var ducce lätt jämfört med japsar.....kan det vara så att teknologin gått om italienarna. :va
 
Tänk dock på att Italienarna alltid skriver sina viktuppgifter "semi-torrt" (inkl. alla vätskor förrutom bensin), medans japsarna har snustorrt!
Det gör ett par kg!

Hörde dock att Ducati skulle börja ange vikten likadant som japsarna, för att det skulle se bättre ut på pappret...dock tycker jag att torrvikten som japsarna anger är ganska meningslös...
 
Har för mig att det inte skiljer sådär jätte mycket i verkliga uppgifter dock. Men sedan så är det ju också det att en twin blir tyngre än en rad fyra. Kolla bara på motsvarande japanska bågar.
 
gasglad skrev:
Är det nån som vet varför Italienska motorcyklar är dyra och tunga? T,ex Ducati väger ju 15-20 kg mer än en japansk radfyra...

Varför jämför du en v-twin med en radfyra?, gör så här istället jämför en TL1000R,SP1 mot en Aprilia rsv mille,ducati 999 hur är viktför hållandet då? :rolleyes:

Att jämföra en v-twin med en radfyra är som att jämföra en gran och en tal.
 
Lam-Kaka skrev:
Varför jämför du en v-twin med en radfyra?, gör så här istället jämför en TL1000R,SP1 mot en Aprilia rsv mille,ducati 999 hur är viktför hållandet då? :rolleyes:

Att jämföra en v-twin med en radfyra är som att jämföra en gran och en tal.

Japp, eller lite grann som att jämnföra en riktig muskelbil med en Honda civic :D
 
H4 skrev:
Vilken är muskelbilen i det här fallet? :)

Typ ett riktigt jänkejärn (eller bil med dyl motor då) Visst en civic kan gå som f-n den med men endast om man varvar skiten till oigenkännlighet. Jänke järnet har samma tryck redan från tomgång :D Och som sagt "real men dont eat sushi" (Sedan att jag har ett sushi åk skall man kanske inte prata om :rolleyes: :tungan)
 
Last edited:
Fr o m 2005 års modeller så anger Ducati orealistisk torrvikt (exklusive alla vätskor o batteri), och skryteffekt (på vevaxeln), precis som jappsen alltid har gjort...

T ex Monster 1000s, har blivit 8kg lättare, och 10hk starkare i ett nafs!
http://www.ducati.com/bikes/index.jhtml
för aktuella vikt o effekt uppgfter.

/
 
Last edited:
Cujo skrev:
Fr o m 2005 års modeller så anger Ducati orealistisk torrvikt (exklusive alla vätskor o batteri), och skryteffekt (på vevaxeln), precis som jappsen alltid har gjort...

T ex Monster 1000s, har blivit 8kg lättare, och 10hk starkare i ett nafs!
http://www.ducati.com/bikes/index.jhtml
för aktuella vikt o effekt uppgfter.

/

Idiotiskt med tanke på förs :kocko
 
gasglad skrev:
Är det nån som vet varför Italienska motorcyklar är dyra och tunga? T,ex Ducati väger ju 15-20 kg mer än en japansk radfyra...


Dom är dyra för att de är exklusiva, på samma sätt som en Ferrari. De är inte tyngre än andra hojar, du har fel.

( duckar o springer )
 
bebbe skrev:
Japp, eller lite grann som att jämnföra en riktig muskelbil med en Honda civic :D

Är det såhär du menar eller:
 

Bifogat

  • zo6 vs honda.jpg
    zo6 vs honda.jpg
    41.9 KB · Visningar: 228
Last edited:
Personligen har jag alltid gillat att Ducati anger hög torrvikt och låg effekt. Det ger billigare premier...

Samma sak med alla 1000DS motorerna.
Det har stått 84 hästar, men de har haft runt 92-94 på kopplingen.. Nu skriver Ducati bara ut den verkliga effekten.

Varför tror ni att 999;an blivit lättare?? Tidigare var det allt utom soppa i torrvikt.. Nu är det väll enligt japansk standard. SNUStorrt minus 10% = siffran på papper.
 
Fan nu sticker den fina öppningen till alla Japsåkare, varför går din hoj inte fortare med all den effekten och den låga vikten... :D
Sen är ju frågan med försäkringarna, tråkigt om dom sticker i höjden, Duccen är inte gratis att försäkra av senare modell men har ändå varit ganska lindrig i förhållande till motsvarande japs! :)

Fredrik :tomten
 
amullo skrev:
Personligen har jag alltid gillat att Ducati anger hög torrvikt och låg effekt. Det ger billigare premier...

Försäkringsklasserna räknas ut från tjänstevikten (alla vätskor men utan förare). Det spelar alltså ingen roll om torrvikt eller något annat anges i reklamen. Försäkringsmässigt kan det ändå vara fördelaktigt med en twin eftersom dessa i regel har lägre effekt. Det bättre vridmomentet betalar du ingen extra premie för...

Nu när bolagen börjar införa fler klasser och/eller olika system vet jag dock inte hur de räknar. :va
 
Wile E skrev:
Det bättre vridmomentet betalar du ingen extra premie för...
Det är inte bättre (högre) vridmoment i en twin än det är i en radfyra med samma cylindervolym.

Annars är ducati ingalunda så mycket tyngre än de japanska radfyremaskinerna, som specarna antyder. Japanerna är mycket fantasifulla när de fastställer vikt, effekt och såna saker.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top