Tung MC?

massenavarro

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2013
Hoj
2004, KTM 640
Hej!

Jag tog MC-kort (tung med begränsning) hösten 2010.
Fick höra då att jag efter 2 år skulle få tung (obegränsad) automatiskt efter 2 år.
Stämmer det? Då borde jag ha tung nu, hur vet jag om jag har det?

(visste inte var jag skulle lägga tråden riktigt, så la den här :) )

http://www.korkortsportalen.se/Nya-...korkortsregler-for-motorcykel-A-behorigheter/
För dig som redan har en A-behörighetDet är viktigt att komma ihåg att om du redan har ett körkort med behörighet A1, A eller begränsad A, gäller de regler som fanns när du tog ditt körkort. En grundläggande princip inom körkortslagstiftningen är att du aldrig förlorar din rätt att köra ett fordon som du en gång skaffat dig (under förutsättning att du inte har fått ditt körkort återkallat). Det innebär följande:
•Körkort med behörighet A utfärdade före den 19 januari 2013 kommer att ge fortsatt rätt att köra fyrhjulig motorcykel.
•Körkort med behörighet A begränsad gäller även efter den 19 januari 2013 med begränsningen enligt de förutsättningar som gällde när körkortet utfärdades.

Aah joo det är jag med på...

Men blev det då automatiskt tungt hösten 2012 (2 år efter jag tog mitt begränsade) är det jag undrar :P

EDIT: Känner mig bara så jävla osäker på om jag faktiskt har tungt körkort, för ska ta ur strypningen på hojen.

Last edited:
Aah joo det är jag med på...

Men blev det då automatiskt tungt hösten 2012 (2 år efter jag tog mitt begränsade) är det jag undrar :P

EDIT: Känner mig bara så jävla osäker på om jag faktiskt har tungt körkort, för ska ta ur strypningen på hojen.

Reglerna för begränsat A var ju att efter 2 år övergår det automatiskt till A obegränsat, eller att du fyllt 21 och avlägger ett körprov. Så har du haft kortet i 2 år så är det bara att säga grattis, du har A obegränsat det är bara att tuta och köra. :yoparty

Tackar tackar, var bara osäker på om det var automatiskt...
Snackade med nån på jobbet som var övertygad om att man skulle göra en ny uppkörning efter 2 år (även innan de nya körkortsreglerna) :P

Men ut med strypningen nu då :gnissla

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...