tung mc - mellan kort

colik

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
CBR 600 mod
har läst lite i en annan tråd om att köra oförsäkrat och undrar vad som händer om man tex skulle bli stoppad av polisen eller bli del av en olycka när man kör en tung hoj och bara har mellankortet??

Olovlig körning... Samma som om du krockar med bil utan B-kort... Har ingen aning om påföljden mer än att det är som sagt olovlig körning. DU kunde likla gärna kört utan A-kort, samma sak lixom...

Antagligen åker du dit för olovlig körning skulle jag tro..

En trafik polis på frivården i jönköping sa till mig att första gången får man bara en varning och säkert böter. Andra gången blir det grov olovlig körning för då vet du vad du gör.

Therudeboy skrev:
En trafik polis på frivården i jönköping sa till mig att första gången får man bara en varning och säkert böter. Andra gången blir det grov olovlig körning för då vet du vad du gör.

ok...får lov att ringa polisen och höra kanske...fast dom lär väl säga att man får fängelse och böter på 100.000 och får aldrig köra mc igen :tungan

colik skrev:
ok...får lov att ringa polisen och höra kanske...fast dom lär väl säga att man får fängelse och böter på 100.000 och får aldrig köra mc igen :tungan

Lika bra att ringa å säga ta in mig direkt! :kocko :tummenupp

öhh man kan faktiskt ringa från annan telefon än hemifrån om du menar att dom skulle kolla vilka som bor på den addressen..tror inte dom orkar det hursomhelst...

ringde och kolla när jag körde 125:a vad som skulle hända om man blev tagen med att man inte hade strypningar monterade...

colik skrev:
öhh man kan faktiskt ringa från annan telefon än hemifrån om du menar att dom skulle kolla vilka som bor på den addressen..tror inte dom orkar det hursomhelst...

ringde och kolla när jag körde 125:a vad som skulle hända om man blev tagen med att man inte hade strypningar monterade...
Vad blev svaret då då?
Borde ju va samma sak...

Avrättning på stället.

Eller så kan man ju köra "lagligt" också och slippa sådana bekymmer.

visst kan man köra lagligt, måste ju bara kolla upp vad som händer om man inte gör det...Närmaste ställe jag kan bänka den på är typ 40 mil härifrån och det är ju en del jobb också...att köpa ett klart kit med intyg och allt kostar skjortan så det är inte att tänka på så då är det ju bra att veta om man blir av med kortet, om det bara blir böter eller vad som händer....

sen vet jag inte hur mycket poliserna vet då det är samma beteckning på körkortet för mig som för den som är 21, det står iofs på baksidan men samtidigt är den reggad som 37 kw och inte 73 kw vilket är lite mer uppenbart..

jaja ska kolla upp vad som händer iallafall

colik skrev:
Närmaste ställe jag kan bänka den på är typ 40 mil härifrån och det är ju en del jobb också...

Finns det inga bänkar i Umeå?
Här finns det gott om dem iaf och det är närmare än 40 mil från Ume.
* MC-Xpress utanför Piteå
* Atom Racing i Luleå
* EMP i Boden
* MecTec i Kalix
och en till men jag kommer inte på firmanamnet nu på nattkröken.

Olovlig körningen ger böter och förmodligen körkortsindragning.

Hej!

Vet inte om jag var ett speciellt fall... Men jag körde rakt in i en vovlo på gotland i somras. Aset svängde vänster precis framför så att jag placerade cykeln i sidan och handen genom rutan och slog till passageraren. Till saken hör att jag då hade mellan kort som skulle gå över till tungt om cirka 4 veckor... Polisen tittade på mitt körkort inne på sjukhuset och frågade lite ledande "mellan, vad innebär det nu igen...? :va ". Sen sa dom at ja ja, det blir nog bra med det... Motparten fick böter för vårdslöshet i trafik och hans f-bolag fick lösa in min hoj och alla kläder mm... Cykeln var en ostrypt Kawasaki ZZR 1100 -94, ca 145 hästar... Går nog inte som mellanhoj... Det stod också på mig och mitt eller motpartens f-bolag sa inget om att jag hade mellankort! Kan förrewsten rekomendera zzr om ni vill ha bra premie på försäkringen!

Hoj hoj!

gthyni skrev:
Finns det inga bänkar i Umeå?
Här finns det gott om dem iaf och det är närmare än 40 mil från Ume.
* MC-Xpress utanför Piteå
* Atom Racing i Luleå
* EMP i Boden
* MecTec i Kalix
och en till men jag kommer inte på firmanamnet nu på nattkröken.

Olovlig körningen ger böter och förmodligen körkortsindragning.

men får dom där utfärda nytt intyg, dom måste vara godkända av någon slags instans för att man ska få ett intyg som gäller...Det finns en firma här som har bänk men jag vet inte om dom får utfärda intyg för motorcykel, ska kolla upp det

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...