Tung mc först vid 24

Känns inte direkt som man är särskillt "myndig" när man ser dessa förslag.
 
Showtime skrev:
Snackade me snubbarna från vägverket på mc mässan, o dom sa att de bara va skitsnack att de skulle höja åldern till 24 för tung mc! Den skulle va kvar på 21 år, så de låter ju bra! :tummenupp
Älskling :pannkyss
 
Tycker att

Som vanligt anser jag att det har med trafikerfarenhet och ålder att göra (förutom att hantera fordonet rent tekniskt).

Dom flesta som är 24-25 (och äldre) tror INTE att dom är odödliga. Som man gör när man är typ 18-24.

Det krävs väl dessutom lite ålder/mognad innan komplexen går ur. Typ:
- Vad fort dom andra kör, nu måste jag öka...

Sen tar det x antal mil att fatta att saker helt plötsligt händer:
- Fan, den där bilen kör ju ut nu....
- Skit, den där lastbilen kommer att byta fil nu...
- Va, fanns det fler ungar bakom den parkerade bilen...
- Ghaaa, denna kurvan var skarpare än jag trodde
ETC ETC ETC ETC

Och ja, detta har med effekten på MC'n att göra.
Ju fortare der går:
- desto mer erfarenhet måste man ha för att reda ut problem, dvs, se problemet INNAN det uppstår
- desto bättre blir man på att välja sina tillfällen när man gasar

Sen kan olyckan alltid vara framme, men den kommer oftare ju yngre föraren är, och ju snabbare hojen är
 
jens_rock skrev:
Som vanligt anser jag att det har med trafikerfarenhet och ålder att göra (förutom att hantera fordonet rent tekniskt).

Dom flesta som är 24-25 (och äldre) tror INTE att dom är odödliga. Som man gör när man är typ 18-24.

Det krävs väl dessutom lite ålder/mognad innan komplexen går ur. Typ:
- Vad fort dom andra kör, nu måste jag öka...

Sen tar det x antal mil att fatta att saker helt plötsligt händer:
- Fan, den där bilen kör ju ut nu....
- Skit, den där lastbilen kommer att byta fil nu...
- Va, fanns det fler ungar bakom den parkerade bilen...
- Ghaaa, denna kurvan var skarpare än jag trodde
ETC ETC ETC ETC

Och ja, detta har med effekten på MC'n att göra.
Ju fortare der går:
- desto mer erfarenhet måste man ha för att reda ut problem, dvs, se problemet INNAN det uppstår
- desto bättre blir man på att välja sina tillfällen när man gasar

Sen kan olyckan alltid vara framme, men den kommer oftare ju yngre föraren är, och ju snabbare hojen är

Håller inte med om att man tror att man e odödlig o allt sånt mellan 18-24! Däremot kan ja hålla med om att man kan köra vilt och inte tänka så mycket mellan 18-20.. men när man e 21 och ändå har kört bil/mc i 3 år så har man nog fått ur sig de mesta..
 
Blir ju bara förbannad när man ser såna här förslag! :kocko
Då borde dom ju höja åldersgränsen till 24 på bilar som har mer än 120hk?

Svenska folket måste vara den befolkning som är sämst på att ta hand om sig själva för det kommer ju bara nya lagar hela tiden för att "skydda" oss mot oss själva!
Jävla förmyndarland!
 
Man är ännu lite mer snäll på gasen om man har 2 ungar. Ingen hoj om man inte har barn helt enkelt. För moppe ska man minst ha en hund. Och när vi ändå är i farten kan vi förbjuda tobaken och spriten helt. :tummenupp
 
Tycker att detta överförmynderi börjar bli i det närmaste förolämpande!!! Att dessa jävla politiker har magen att vilja bestämma allt för sina undersåtar (antar att det är så de ser det). När de uppenbarligen inte klarar av att ens fixa våran ekonomi trotts svin högt skattetryck. Känns som om det hade varit på platts att ta bort alla högre gubbar (och tanter med) och låta dom få ett vanligt jobb och känna på hur livet igenkligen är!
 
Att ha åldersgräns på saker och ting är en dum idé. ist ska man ha en individuel bedömning av varje person som ska åka hoj, fasst det blir nog svårt att ordna :tungan . trafikvett och mognad ploppar ju inte upp i huvet när man fyllt 24 bara sådär. :kocko
 
Demon of Dirt skrev:
Att ha åldersgräns på saker och ting är en dum idé. ist ska man ha en individuel bedömning av varje person som ska åka hoj, fasst det blir nog svårt att ordna :tungan . trafikvett och mognad ploppar ju inte upp i huvet när man fyllt 24 bara sådär. :kocko

Nej, trafikerfarenhet får man ju bara genom att framföra "aktuellt" fordon i trafiken och därav är det väl bra med att stegvis "öka" tillåten effekt allt eftersom.

Och mognad kanske man delvis kan få av utbildningar speciellt anpassade för snabbare hojar. Ett krav av utökad utbildning är nog inte fel.

Men att åldern har betydelse är ju självklart, det är ju därför som 15-åringar inte får köra tung mc/bil etc.
 
jens_rock skrev:
Nej, trafikerfarenhet får man ju bara genom att framföra "aktuellt" fordon i trafiken och därav är det väl bra med att stegvis "öka" tillåten effekt allt eftersom.
Det fungerar ju inte, finns ju mängder med trådar här om hur man plockar bort strypningar, verkar ju inte som om många kör med begränsad effekt även om körkortet bara tillåter det. Vilken mognad har de visat?

Nej, en 24-årsgräns är bra för oss som tänkt köra hoj mer än en gång. Steget från att köra utan strypningar till att köra helt obehörigt är stort när man vet att man inte ens klarar en rutinkontroll eller kan teckna en försäkring över huvud taget.

Ändringar har ju gjorts förut också. Först fick man det "på köpet", sedan konverterades lätt mc-kortet till tung på 18-årsdagen, efter det fick man ta om körprovet och nu har vi ett körkort med fler grader. Jag tror en sån här ändring skulle fungera. Skulle nog komma lite intressantare lättare hojar då också.
 
Värt ett försök - eller hur?

Utmärkt förslag! :tummenupp

Ålder är väldigt enkelt att mäta/kontrollera och därför i praktiken det enda vettiga att använda. Denna problemlösning baseras på statistik där yngre förare på sporthojar tyvärr är överrepresenterade.

Ge det en chans! Tänk om det fungerar! Tänk på alla fördelar! Då är det värt det alla gånger. Inget att sura för alltså. Och alla blir äldre - om de inte kör ihjäl sig först - och får således köra tungt förr eller senare. Vi fick ju vänta på spriten...

Vad som är fel däremot är att låta de under 24 göra OM ett prov de redan klarat! Då borde snarare de äldre gratis-korten få göra om det eftersom de inte alls visat på att de kan köra.

-O & O
 
Funker Vogt skrev:
Behöver jag som 31-åring förnya mitt tunga mc-kort då eller?

Att höja instegsåldern ser jag dock några positiva effekter av när man slipper 21-åringar på rettor och andra maskiner med mer hästar än kg.

Klart man ska få va 21 å ha Retta! Det har Jag varit. Va fan ska Sossarna reglementa sönder allt för. skärp er och låt folk ha kul, gör det korta gula folket i öst neonfarkoster man kan åka på måste man ju få ha en så´n.
Ta inte allt så jäkla sosseallvarligt, låt oss som har livslust få uiiila lite så kan ni andra badda om era liggsår och gå och gråta bakom nå´n bok nå´nstans..

inget riktat mot dig Funker Vogt utan i största allmänhet. PJOSK!

TukTuk skrev:
Utmärkt förslag! :tummenupp

. Vi fick ju vänta på spriten...
.

-O & O

Väntade vi på spriten? Uiilande 21 åringar UTAN körkort...
 
Om dom skulle ändra till 24 pga så som många här säger, erfarenhet.. så borde dom även passa på att rycka bort det för alla som fick det gratis. Dom som då använder det och anser sig ha erfarenheten kommer ju då galant klara ett nytt teoriprov och en ny uppkörning, samma prov som resten av oss med hojkort gått igenom. Det låter väl inte mer än rimligt?

Samtidigt som man ändå pratar om ålder och erfarenhet, hur rätt är det att sätta 18åringar bakom tunga lastbilar med släp? En väldigt långsiktig jämförelse men någon ovanför nämnde barn bakom bilar..
vad säger att en 18 åring med tung lastbil skulle hinna reda ut situationen bättre än en 20åring på tung hoj?
 
De ENDA rätta är att låta gränserna vara kvar men däremot se till så att man vet hur man kör innan man får körkortet.

Jag kan göra en lång lista på saker som jag har lärt mig efter att jag har blivit
"godkänd"

för o göra en lång lista kort...
Motstyrning
Kurvteknik(lite mer avancerad)
mm..


Som sagt ålder e helt fel att ändra, de e som o sopa porblemet längre fram i åldern :brinnerup
 
själv tycker ja oftast att det är yngre som kör snabbast på bana.. sen om det är dumdristigt, våghalsigt eller bara skickligt för man har mer mod vet ja inte riktigt.... kan inte helelr säga att om man är över 25 bast kör automatiskt bättre.. isåfall måste man ha olika prov på olika människor... vissa människor har nästan bättre gener för att köra hoj, andra inte.. Sen spelar det ingen roll om man är 21 eller 30..
 
körkort

hej får se om jag fattat det korrekt jag som körde upp för tung körkort i sommras ska jag behöva köra upp igen för att kunna köra min hoj , jag blir ju 24 nu denna sommarn
det låter fan sjukt fan e detta för land man lever i , man vänta ju ett par år för ta körkort för tung mc och nu ska jag få göra om allt .. :mad:
nenenne skulle fan inte tro det , :kocko
 
Vad ska vi göra när alla under 24 kör ihäl sig på 400cc ska vi förbjuda dom att åka då? Är det inte lite naift att säga att det är hojen som dödar dom? Är det inte farten? Om jag hadde suttit på en hoj som bara toppar 220 istället för 280 käns som det kvittar. En 400 går precis lika bra att köra ihäl sig på. Vidare misstänker jag att man kommer åka precis lika fort in i kurvorna som man gör med en r1...Bättre att ändra folks synsätt på sin hoj och dom faror som finns.

björn
 
Muppi skrev:
Om dom skulle ändra till 24 pga så som många här säger, erfarenhet.. så borde dom även passa på att rycka bort det för alla som fick det gratis. Dom som då använder det och anser sig ha erfarenheten kommer ju då galant klara ett nytt teoriprov och en ny uppkörning, samma prov som resten av oss med hojkort gått igenom. Det låter väl inte mer än rimligt?

Samtidigt som man ändå pratar om ålder och erfarenhet, hur rätt är det att sätta 18åringar bakom tunga lastbilar med släp? En väldigt långsiktig jämförelse men någon ovanför nämnde barn bakom bilar..
vad säger att en 18 åring med tung lastbil skulle hinna reda ut situationen bättre än en 20åring på tung hoj?


Kanske det faktum att en tradare inte gör flera hundra Km/h...

Det krävs inga bättre eller snabbare reaktioner för att hejda en långtradare i 100 (som de oftast kör) än något annat fordon alls.
Däremot kan KONSEKVENSERNA av ett felaktigt handlande bli större.

Sen får inte 18-åringar köra långtradare. 20 eller 21 ska man vara. Minns inte vilket.

Börjar personligen alltmer luta åt att 24 verkar vara en bra ålder för tung hoj.
Visserligen klarar HUVUDDELEN (som vanligt) att framföra dessa hojar på ett klokt sätt.
Men det är de som inte kan det som ska avstå, och då det inte går att bara låta VISSA få kortet, vilket vore djupt odemokratiskt och orättvist, så får (tyvärr) alla lida.
Genomförs detta vill jag dessutom se att försäkringsbolagen är ärliga och sänker premierna för tunga hojar, vilket vore VÄLDIGT positivt.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top