Tung kille, svampig båge!

Macina

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2012
Hoj
Yamaha FZ1-N -09
Tjena, är ny här på forumet!
Har en FZ1-N som jag den här säsongen börjat köra lite mer aktivt. Har gått en kurs hos SMC och ska till Gotland ring nu i början på Juli för att gå ytterligare två.
Nu till mitt problem.

Är ganska tung, 120kg. Nu när jag pressar hojen lite mer så känner jag ju hur den svampar när jag drar på ut ur kurvorna samt känns allmänt svajig.
Behöver ställa in dämparna har jag ju förstått. Hur gå till väga?
Är det ens någon ide att försöka ställa in den utan att byta fjäder? Var hittar jag hårdare fjäder bak om jag inte vill köpa helt ny dämpare direkt?

Hoppas på mycket matnyttig info!

120 pannor är ju en del att dra runt på bana. Oavsett om dom är tränade eller ej.
Vet att det fanns en ganska stabil kille (runt 08-09 när jag var på torpet) som förmodligen väger några kilogram mer än dig och han var imponerande snabb trots hans straffvikt. Tror han körde en R1a. Så gissningsvis finns det prylar som passar din vikt och hoj att få tag på, men kan inte säga på rak arm varifrån. Tveksamt dock att det finns på hylla i Sverige.
Lycka till med letandet!

120 kg är ju ingen vikt för en hoj. Det är ju bara två flugviktare typ. Jag tror nog en mc-mek kan hjälpa dig att ställa in dämparna. Det borde iaf bli billigare än att gå direkt på att byta fjäder.

Byt fjäder. Det borde räcka till en början och det är inte speciellt dyrt.

Så en icke-inställd 120kg fjäder kommer vara bättre än en icke-inställd originalfjäder? Knappast.

Kolla guider på internet om hur du ställer in korrekt häng på din hoj eller fråga nån kunnig här på forumet (roffe_s är duktig och bra på att förklara). När du väl har korrekt häng kan du börja mecka med returfjädringen. När du är klar där kan du pilla med kompression. Är själv i din viktklass och jag upplever inga som helst problem med mina hojar när dom har korrekt inställd fjädring.

Tror du e för tung för hojen din. Jag väger 120kg med utrustning på en hoj som i original utförande är anpassad för en förarvikt på 75-85 kg. Monterade 2 steg hårdare fjädrar fram samt bak. Blev kanon....

Men börja med att ställa in "hänget" Hjälp hittar du tex här
Hjälper inte det kan du börja leta hårdare doningar

Ska prova att ställa in hänget på den så får jag känna efter. Misstänker dock att jag kanske måste spänna det soppas mycket att dämparna får för kort fjädringsväg. Därför jag var inne på en hårdare fjäder. Men som sagt ska ge det ett försök, för det är inte trevligt när det svampar iväg ut ur kurvorna. Speciellt nu då jag precis fått mitt 16T drev fram för att få ännu lite mer oumpf ut ur kurvorna. :)

Ställ in hänget så gott det går. Det är inte säkert att man kan byta fjäder på din orginal bakdämpare, men i gaffeln går det och det är inte särskilt dyrt.

Skall du till Gotland och köra med SMC väst? Prata isf med en instruktör. Om han inte är bra på inställningar så be honom peka på en som är det. Jag hade gärna hjälpt dig om jag hade varit där :tummenupp

Så en icke-inställd 120kg fjäder kommer vara bättre än en icke-inställd originalfjäder? Knappast.

Kolla guider på internet om hur du ställer in korrekt häng på din hoj eller fråga nån kunnig här på forumet (roffe_s är duktig och bra på att förklara). När du väl har korrekt häng kan du börja mecka med returfjädringen. När du är klar där kan du pilla med kompression. Är själv i din viktklass och jag upplever inga som helst problem med mina hojar när dom har korrekt inställd fjädring.

Naturligtvis ska man ställa in hänget. Enligt egen erfarenhet och andras i min närhet har alltid just Yamaha haft väldigt klena fjädrar bak. Jag väger 90kg med extra allt och kör med min org. max bak för att få det att fungera hyffsat. Jag vet ju vissrligen inte hur trött min är men 2000mil har den gått.

Japp, det blir Gotland med smc väst.. Ska prova ställa hänget så gott det går innan och sen söka fortsatt hjälp av dom! Tack för tipsen!

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!