Tune-ecu, pc eller något annat till ktm 690 2008

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Jag behöver råd angående mappning av min ktm 690. Jag demonterade sas och monterade då också ett filter från k&n. Efter första provturen kikade jag på stiftet och det var lite väl ljust.

Hojen har sedan tidigare slip-on och jag tror att det är en akramapp i den också.

Jag har lästen del angående tuneecu men saknar kabel för att själv lägga in en mapp. Var får man tag i en komplett kabel utan att behöva löda och greja?

Alternativet är väl en powecommander och en bänkning.

Ni som lagt ner lite tid med tuneecu, har ni några råd och tips? eller kanske en mapp som funkar bra att dela med er av så vore jag tacksam!

Jag har en kabel du kan få köpa eller hyra. Ja jag har lagt ett par timmar mappandes 690 men nej jag delar inte med mig av mappar till alla.

Yes. Jag har packat den och instruerat cheyen att skicka den. Jag är i Belgien på race över helgen.

heman81: berätta hur det går, jag ksnak kan köpa kabeln av dig efter du är klar om den passar till 990 smr 2010 ?
//M

Jag är tillbaka och kabeln är skickad och borde vara framme. Ja den passar både 690 och 990.

Lärde mig läsa...

KTM mapparna är ganska snåla och med ett k&n gör du det inte bättre på den fronten. Specielt acra mappen.

Evo1 mappen är fetare och passar din mod bättre.

Finns en bra tråd för TuneEcu och 690 på smj. (Supermotojunkie)

Jag har en -11 med podfilter och moddad evo1 från den tråden.

Last edited:
Hade nästan glömt kabeln och inte kollat postfacket idag heller. Och mycket riktigt hade den anlänt, tackar boris!

Nu är det dags att mappa!

Jag har läst diverse trådar angående själva mappningen och jag tror jag fått kläm på det mesta. Jag undrar dock hur det är med drivrutiner, behövs det för själva kabeln? om det har någon betydelse så kör jag windows7

Jag tänkte till att börja med använda en moddad evo 1 mapp som verkar beprövad av folk på smj.

Nu är det dags att mappa!

Jag har läst diverse trådar angående själva mappningen och jag tror jag fått kläm på det mesta. Jag undrar dock hur det är med drivrutiner, behövs det för själva kabeln? om det har någon betydelse så kör jag windows7

Jag tänkte till att börja med använda en moddad evo 1 mapp som verkar beprövad av folk på smj.

Tryck i sladden i datorn och i hojen, dra säkringen till lampan.
Starta tuneecu, vrid på tändningen.

Får den kontakt så behöver du ej drivare.

okej!

När man laddat in FI-mappen och ska köra 15-minutarn, kan man stänga ner tuneecu innan man kör igång?

Får ingen kontakt med ecu. Fattar inte riktigt hur jag ska göra för att få hem drivrutinen till kabeln. Någon som kan vägleda?

Hittade åt drivrutinen till kabeln. Laddade ur acra mappen och in de nya modifierade evo1 mapparna utan problem. Utförde 15 min reset osv.

Tog en testrunda på några mil och kan med handen på hjärtat säga att nu går den betydligt bättre :) den går mindre ryckigt på låga varv och drar sjukt bra från 5000 rpm. Inga spikningar eller efterknallar vad jag hörde. Som den gick på tredje växel gör den nu på fjärde.

Tilläggas ska att jag innan mappningen monterat ett pod-filter som säkert också gör sitt.

tack för hjälpen.:tummenupp

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...