Tumbroms + fotbroms samtidigt?

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Hur ska man koppla in det?? Nu trycker man bara upp tryck i behållaren för fotbromsen när man använder tumbromsen och tvärt om. Enda sättet vi fått det att fungera på är att ställa in bromscylindrarna såpass att dom är stängda hela tiden men det kan ju aldrig vara bra?

HRC körde med dubbla ok bak. Lite opraktiskt för lekmän, kanske. Cralle hade en vajerstyrd tumbroms, alltså vajern från tumgreppet drog i bromspedalen.

Mattias skrev:
HRC körde med dubbla ok bak. Lite opraktiskt för lekmän, kanske. Cralle hade en vajerstyrd tumbroms, alltså vajern från tumgreppet drog i bromspedalen.

Det är en hydraulisk Harrisbroms.... så det är alltså omöjligt att få till det med endast 1 ok??

Last edited:
Nej det är det inte men du behöver ett bromsok med dubbla hydrualslingor. Detta tillverkar bla AP som säljs av Harris. Bara att dra kreditkortet och glömma glömma ............

Rigge skrev:
Det är en hydraulisk Harrisbroms.... så det är alltså omöjligt att få till det med endast 1 ok??

Vet inte om du är polare med Toker men hans hoj har tydligen dubbla ok.
Men jag fattar inte hur de sitter fast.

Bifogat

• Toker.jpg
    Toker.jpg
    96 KB · Visningar: 174
De oken sitter fast på precis samma sätt som orginaloket det är bara det att fästplattan är modefierad för att ta dubbla ok. Dubbla ok är bara onödig vikt och sen är frågan hurvida en tummbroms kan driva ett helt 4kolvsok själv. räkna på borr/slag etc.... På AP oket driver man endast 2 av de 4 kolvarna med tummen och då man trampar med pedalen används alla 4....
Verkar bäst men iof dyrast fast har man haft råd att skaffa tummbromshandtaget så kan man väl slanta till ett ok också... :tummenupp

Tumbroms? Har jag aldrig hört talas om. Nån som kan förklara? :)

PacMan skrev:
Tumbroms? Har jag aldrig hört talas om. Nån som kan förklara? :)

Man styr bakbromsen med ett tum-stort(:rolleyes:) reglage på vänster styrhalva. Används av RR-förare som är skadade eller tycker det är bekvämare
Eller stuntnissar.

soppatorsken skrev:
Man styr bakbromsen med ett tum-stort(:rolleyes:) reglage på vänster styrhalva. Används av RR-förare som är skadade eller tycker det är bekvämare
Eller stuntnissar.

Tack för det! :tummenupp

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...