Tumbroms bak på motard?

Hmm... en trumbroms suger stenhårt på alla punkter jämfört med skivbroms. Sämre bromsverkan, det kommer in vatten i trumbromsen som fryser och liknande.

Det var tumbroms inte tRumbroms som efterfrågades...... :tummenupp

Det finns de som använder tumbroms men det är inte särskilt vanligt. Varför är en bra fråga men jag tror det handlar om något om att folk inte kör snabbare med det alt att de inte har tid/råd att exprimentera med det

Jag undrar om det inte var Mick Doohan som började med tumbroms efter
att han bröt högerbenet på Assen 1992 ?
Han hade dålig rörlighet i högerbenet och därmed problem med att bromsa.

Det funkade som bekant rätt bra och flera andra förare började experimentera med tumbroms.

Jag skulle kunna tänka mig att det kan vara en fördel för en motardförare
att sköta bakbromsen med vänster hand. Dels för att det är lättare att dosera bromsverkan
med tummen än med foten instoppad i en klumpig racesko, dels för att om du åker på sladd
och bromsar längre in i kurvan så är det bra att få ut benet
även vid högersvängar för balans och viktförskjutning till framhjulet.

Det ryktas om ett kit från EMX...men jag vet inget säkert...

P.

Det finns även de som provat och sedan gått tillbaka till traditionell broms. Cralle t.ex. Jag kan tänka mig att det är svårare att manövrera tumbroms samtidigt som man ska hålla i styret och kanske greja med koppling o.d.

Tycker att det borde vara bra på en motard så man kan hänga ut benet tidigt och samtidigt hålla lite bakbroms

Denna verkar vara nått hemma-pul med vajer.
Kan inte funkar bra :va

27.jpg

28.jpg

WestW skrev:
Tycker att det borde vara bra på en motard så man kan hänga ut benet tidigt och samtidigt hålla lite bakbroms

Varför måste du ut med benet så tidigt??? :confused: Lättare att balansera hojen med fötterna på pinnarna i en slajd.

Ebbe skrev:
Varför måste du ut med benet så tidigt??? :confused: Lättare att balansera hojen med fötterna på pinnarna i en slajd.

Jag kan inte köra för 5-öre så fråga inte mig :D

Tänkte bara att det kanske inte är något som folk har kommit på att testa inom motardvärlden i någon större skala ännu.

:lol WestW

Jag satt och funderade på tumbroms på XRen efter förra SRW åkningen! :)

Mest för att som Pingis säger, det är lite si och så med känslan när man har värsta bootsen på sig... :p

PutteLiten skrev:
:lol WestW

Jag satt och funderade på tumbroms på XRen efter förra SRW åkningen! :)

Mest för att som Pingis säger, det är lite si och så med känslan när man har värsta bootsen på sig... :p
Duger inte handbromsen? :3freak

Vill ju lära mig sladda så där fint som de gör på TV... :lol

Och, nä, orginal frambrom på XR är gjord för grus, inte assfalt. Med stor skiva bromsar den visserligen hyfsat, men känslan är ju lite frånvarande... :)
Bättre bromsar skulle absolut inte skada. :)

Söker tumbroms!

Hallå allihopa, jag söker tumbroms till min motard för jag har högerben av dött kolfiber och frigolit så bakbromsa kan jag ej göra.
Den som vet ngt vettigt om tumbroms får gärna kontakta mig. :kiss
Helst hydraulisk, ingen wirehistoria tack

PS
ni nämnde cralle och vad jag vet så provade han vajerstyrd tummis.

Pratade med Acke ISR om detta och han hade gjort några till Cralle, men det blev visst ingen succé. Detta var alltså hydral. Slå Acke en signal så kan han säker fräsa till nått porrigt.....
JV skrev:
Hallå allihopa, jag söker tumbroms till min motard för jag har högerben av dött kolfiber och frigolit så bakbromsa kan jag ej göra.
Den som vet ngt vettigt om tumbroms får gärna kontakta mig. :kiss
Helst hydraulisk, ingen wirehistoria tack

PS
ni nämnde cralle och vad jag vet så provade han vajerstyrd tummis.

WestW skrev:

Denna verkar vara nått hemma-pul med vajer.
Kan inte funkar bra :va

Har du fler bilder på detta eller beskrivning på hur det är gjort? Blir det någon känsla med vajer?

Grrrooov skrev:
Har du fler bilder på detta eller beskrivning på hur det är gjort? Blir det någon känsla med vajer?

Det syns väl rätt klart hur det är gjort, verkar vara billigast möjliga...
Läs mer i stuntforumet om hand/styrbakbroms.

Men om man väljer att ha hydraulisk tumbroms så kan man inte använda både den och org fotbromsen ihopkopplat i samma system. Då pumpar man ju bara vätskorna mellan behållarna. Isåfall måste man ju typ ha ett ok från en blackbird eller liknande som har dual-brake system så man kopplar en huvudbromscylinder till varsin kolv för att kunna behålla båda bromsarna, alternativt två ok.

Last edited:
Om man tycker att man har dålig kontroll med stela skor så bromsar man på fel sätt. Bakbromsen använder man med hela benet :)

Har funderat lite på tillverka sånna tumbromsar, men såg att det fanns många billigare alternativ (några finns bild på här i tråden). Brembos kostar nämligen 18000 riksdaler ;)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman