Tullen beslagtagit bil

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Läste på Svenska Dagbladets hemsida att tullen beslagtagit en Koenigsegg. Där har den stått i 8 månader än så länge i väntan på att en tvist ska lösas. Tyckte att artikeln var lite dåligt underbyggd och såg att det stod TT Malmö. Gick då in på Sydsvenskans hemsida istället. Där står lite mer.

Blir lite konfunderad över vad det är som egentligen har hänt. Känns trist för såväl ägaren av bilen som åkeriet. Är detta bevis på hur smidigt våra myndigheter arbetar? En segelbåts ägare råkade väl ut för en liknande historia när han förvarade sin båt över vintern i Norge. Minns inte om det var något fel på den eller ej.

Länken till artikeln:

http://www.sydsvenskan.se/ekonomi/article1146869/Lyxbil-kvar-hos-tullen-efter-tvist.html
 
Den lär ju inte direkt stå helt orörd i lagret, menar lär klia i fingrarna att få provsitta... Och köper jag en bil för 10 millar så inte fan vill jag att den ska vara söndersutten av tulltjänstemän.

Men hur fungerar det egentligen, bilen importeras från Norge till ett EU land, alltså måste tull och moms betalas. Dock ska ju sånt ske i mottagarlandet. Eller? Och då borde man teoretiskt lösa det genom att betala vad svenska tullen kräver, och sedan när bilen nått tyskland, lyfta bort de svenska påslagen och låta tyska momsen/tullen ta vid?! Eller har jag mixat ihop regler för import/export inom EU med utom EU?
 
Jag har ingen aning om tullreglerna vid export och import av bilar inom och utanför EU. Något misstag måste ha skett från någon av parterna. Tycker dock inte det borde föranleda en tvist på 8 månader.

Stämmer det att bilen var på väg till tillverkaren för en genomgång och sedan avsåg att transporteras till Tyskland borde det väl vara en fråga för norska och tyska myndigheter. Förstår inte riktigt var svenska tullen kommer in i bilden? Antagligen har man vid kontrollen inte haft sina papper i ordning.
 
Stämmer det att bilen var på väg till tillverkaren för en genomgång och sedan avsåg att transporteras till Tyskland borde det väl vara en fråga för norska och tyska myndigheter. Förstår inte riktigt var svenska tullen kommer in i bilden? Antagligen har man vid kontrollen inte haft sina papper i ordning.

Precis....

Där finns blanketter för detta som skall fyllas i och detta har uppenbarligen någon skitit i och då skall tull/moms betalas. Sen är han givetvis fri att få tillbaka pengarna när fordonet vidarexporteras...
 
Precis....

Där finns blanketter för detta som skall fyllas i och detta har uppenbarligen någon skitit i och då skall tull/moms betalas. Sen är han givetvis fri att få tillbaka pengarna när fordonet vidarexporteras...

Är det bara att betala in tull och moms och därefter få tillbaka den vid utförseln? Borde inte Norrmannen ha gjort det vid det här laget istället för att sitta och gnälla. Transportfirman har ju uppenbarligen inte råd att betala utan att gå i konkurs. Vems felet än må vara borde de ju försöka lösa det på ett smidigt sätt.

Tullen lär ju aldrig köpa loss bilen från Norrmannen. Bilens värde lär ju knappast öka under tiden tvisten fortgår.

Här är förresten båtägaren jag tänkte på i mitt första inlägg som också fastnat i byråkratin.

http://gd.se/nyheter/gavle/1.2012948-dromseglatsen-blir-dyr
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top