Tullar från helvetet

Status
Ej öppen för fler svar.
Om man skulle försöka få företag att inse att man inte behöver hålla till i Stockholmsregionen för att fungera skulle vi sluppit detta fenomen med för mycket trafik i Stockholm. Se till att folk kan få bra arbeten där folk vill bo istället för att bunta ihop alla människor i "betongdjungeln", vem fan _VILL_ bo där om de fick välja? (Bäst att förtydliga att det ligger lite ironi i sista kommentaren)
 
Intressant blir ju att se om trängselavgifter blir avdragsgilla vid t.ex samma villkor som för milersättning (spara minst 2 h/dag i resväg till & från jobbet).

Vad är sagt om tidpunkter för trängselavgifter? Om jag väljer att åka till jobbet 05.45 när jag är nästan ensam ute på vägen, är det avgiftsbelagt då att passera stan? Är det tidpunkter eller trafikmängd som bestämmer avgiften (=trängseln)?
 
Richard skrev:
Intressant blir ju att se om trängselavgifter blir avdragsgilla vid t.ex samma villkor som för milersättning (spara minst 2 h/dag i resväg till & från jobbet).

Vad är sagt om tidpunkter för trängselavgifter? Om jag väljer att åka till jobbet 05.45 när jag är nästan ensam ute på vägen, är det avgiftsbelagt då att passera stan? Är det tidpunkter eller trafikmängd som bestämmer avgiften (=trängseln)?

Jag tror det blir avgiftsbelagt mellan 0700-0930 om jag minns rätt.
 
Bullsnah skrev:
Om man skulle försöka få företag att inse att man inte behöver hålla till i Stockholmsregionen för att fungera skulle vi sluppit detta fenomen med för mycket trafik i Stockholm.

Vilken typ av företag överlever på landsbygden? Enmansföretag inom telemarketing?
 
Markus skrev:
Vilken typ av företag överlever på landsbygden? Enmansföretag inom telemarketing?

Nä du vet vi har bara värdelösa företag här ute på den värdelösa landsbyggden.

gladh
 
Kalkyl

Det märkliga är att biltulalrna kommer att smaka mer än de kostar.
Enligt en kalkyl jag tagit del av kommer kostnaderna för att administrera dessa "trängselskatter" att vara högre än intäkterna. Detta gäller för den beräknade trafikvolymen (=dagens trafikvolym). Troligtvis kommer dock trafikvolymen att minska pga tullarna, och följaktligen kommer även intäkterna att minska. Hur skall detta "negativa" kassaflöde finansieras tror ni ? Tror ni Billström skjuter till egna pengar för att projektet skall bära sig ?

Knappast. S K A T T stavas det. Vår kommunalskatt kommer att gå till att finansiera biltullarna.. Som är där för att vi ska betala (mer) SKATT.

Kanske skapar tullarna några extra arbetstillfällen i nån korridor, men det är allt.

Smart Billström. Fan vad äcklad jag blir.
 
De verkar ju kämpa med det men Connex var ju inget bra. Funkar ju kasst i alla fall. Sen hade jag tänkt åka varenda dag som jag kan när jag pyntar 2800 kr/månad i försäkring...

Chrille skrev:
Om kollektivtrafiken inte funkar är det en annan femma. Då fixar man den. Längre tåg, fler bussar osv.
Om du får betala för en nöjestur per vecka är väl inte hela livet.
 
gladh skrev:
Nä du vet vi har bara värdelösa företag här ute på den värdelösa landsbyggden.

Det var ju det jag menade men tack för att du förtydligade.

EDIT:
Jag ser att du har fancluben med dig, grattis! :tummenupp
 
Markus skrev:
Vilken typ av företag överlever på landsbygden? Enmansföretag inom telemarketing?


I vilken värld lever du i då? Känns som stadsblindhet eller nåt. Jag har jobbat som IT-konsult här ute i "vildmarken" i snart 5år, vårt företag ingår i en stor koncern med säte i Sthlm och Gbg. Stockholmarna bli gång på gång imponerad över att vi lyckas "överleva" och driva ett IT-företag med vinst år efter år, och har så gjort sedan 80-talet.

Nån form av livskvalitet speglar även av sig i arbetslivet. Vi driver stora utvecklingsprojekt härifrån, ingen av våra storkunder i Sthlm klagar eller tycker att det är konstigt, De flesta företagsmänniskor tycker att det är positivt att ha med folk från "vischan" att göra, det ger dem en större trygghet.
 
vi råkar bara driva elektriciteten till fina 08 området härifrån det värdelösa landet:-D

Sen finns ju inga papperfabriker eller gruvor på landsbyggden heller.
Nä allt är i stan som är nåt av värde.


Visst har företag försvunnit, men några finns ju kavar, här finns Sandvik tex.

Man får nog tänka sig för innan man spelar allan o tror man är så förbannat viktig.
 
Last edited:
Markus skrev:
Vilken typ av företag överlever på landsbygden? Enmansföretag inom telemarketing?

Det är den typen av dumhet som gör Stockholm till det rövhål det är bostadsmässigt. Centraliseringen som den ser ut idag är inget annat än dumhet, inavel och svågerpolitik.

EDIT/Och är det inte röva att bo och jobba i Sthlm i dagsläget så kan bara förklaringen vara att det är två miljoner gnällkukar på samma ställe.
 
Jag är glad för din skull - Var har du dina kunder då?? Hur många konsulter förutom du klarar sig på landsbyggden?
Faktum är att företagandet på landsbygden gynnas av att man inte bekämpar företagande i stockholm enligt en utredning som gjorts...
 
Silwer skrev:
vi råkar bara driva elektriciteten till fina 08 området härifrån det värdelösa landet:-D

Sen finns ju inga papperfabriker eller gruvor på landsbyggden heller.
Nä allt är i stan som är nåt av värde.

Du har väl hört talas om det pappersfria kontoret. Snart en verklighet i varje företag. Eller, ja, man har trott det i ca 15 år iallafall. :rolleyes:

gladh
 
Bra

Silwer skrev:
vi råkar bara driva elektriciteten till fina 08 området härifrån det värdelösa landet:-D

Sen finns ju inga papperfabriker eller gruvor på landsbyggden heller.
Nä allt är i stan som är nåt av värde.

Tycker det är bra att ni har de där pruttstinkande pappersbruken ute i skogen.
Gruvorna också. Nej fy fan, inte sån skit inne i Stockholm ! Här värnar vi om vår miljö serru.
 
Bullsnah skrev:
I vilken värld lever du i då? Känns som stadsblindhet eller nåt. Jag har jobbat som IT-konsult här ute i "vildmarken" i snart 5år, vårt företag ingår i en stor koncern med säte i Sthlm och Gbg. Stockholmarna bli gång på gång imponerad över att vi lyckas "överleva" och driva ett IT-företag med vinst år efter år, och har så gjort sedan 80-talet.

Nån form av livskvalitet speglar även av sig i arbetslivet. Vi driver stora utvecklingsprojekt härifrån, ingen av våra storkunder i Sthlm klagar eller tycker att det är konstigt, De flesta företagsmänniskor tycker att det är positivt att ha med folk från "vischan" att göra, det ger dem en större trygghet.

Det är verkligen kul om det fungerar men jag antar att det inte är normen direkt. De flesta företag flyttar väl från landsbygden, och det kan inte bara vara pga deras ondhet. Hur stort urval har ni när ni nyanställer? Jag har inget emot landsbygden men det finns ett utbrett stockholmshat som stör mig: "Haha, ni får biltullar - inte vi för vi är så smarta som bor i en ladugård"

En sak är säker, landsbygden behöver de "överbefolkade" delarna av landet bättre än vice versa.
 
Starstriker skrev:
Tycker det är bra att ni har de där pruttstinkande pappersbruken ute i skogen.
Gruvorna också. Nej fy fan, inte sån skit inne i Stockholm ! Här värnar vi om vår miljö serru.
hehe, det är ni som ska ha skiten sen iaf:lol

Aktare så jag inet slår av strömmen.
 
Starstriker skrev:
Tycker det är bra att ni har de där pruttstinkande pappersbruken ute i skogen.
Gruvorna också. Nej fy fan, inte sån skit inne i Stockholm ! Här värnar vi om vår miljö serru.

Tja det är ju ett steg på väg att försöka minska trafikvolymen istället för att försöka bygga bort köerna.

gladh
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top