Tuggtobak?

Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Ärr secksa
Ja har köpt ett paket tuggtobak i tron om att man tuggar på det..

trodde att det antingen skulle vara "trådar" utav tobaksblad som var smaksatt eller små "piller".. Jag köppte Oliver Twist.. det var tydligen piller!

MEN tydligen ska man inte tugga denna vara.. utan snusa den! :S

Vad är det för skillnad på denna vara och snus? Förutom att denna smakar rök?

Varför tuggar man inte tuggtobak? Vad är det dom tuffa amerikanerna i filmer använder?

Mvh Rökfri

Rock ´n Robin skrev:
2348544 Ja har köpt ett paket tuggtobak i tron om att man tuggar på det..

trodde att det antingen skulle vara "trådar" utav tobaksblad som var smaksatt eller små "piller".. Jag köppte Oliver Twist.. det var tydligen piller!

MEN tydligen ska man inte tugga denna vara.. utan snusa den! :S

Vad är det för skillnad på denna vara och snus? Förutom att denna smakar rök?

Varför tuggar man inte tuggtobak? Vad är det dom tuffa amerikanerna i filmer använder?

Mvh Rökfri

oliver Twist är inte "riktig" tuggtubak utan något mellanting. OT är väldigt små rullar av tobaksblad som är smaksatta.
OT ska du först fukta i munnen och sedan nagga/luckra upp lite löst mellan tänderna för att därefter snusa det.

Riktig tuggtobak köper man i betydligt större paket. Där kan man ta en rejäl tugga men inte heller där tuggar man särskillt mycket. Däremot blir riktig tuggtobak jäkligt geggigt eftersom man salivar så mycket.

Oliver Twist är snarare ett väldigt diskret och smidigt nikotinghaltigt alternativ när man ska vara presentabel och där en rejäl prilla inte lämpar sig.

Edit:
"Vad är Oliver Twist"
http://www.oliver-twist.dk/Svensk html/s-produkter.html
Hur använder man OT
http://www.oliver-twist.dk/Svensk html/anvandning.html

Tuggtobak:
http://www.swedishmatch.se/Swe/IngredienserITuggtobak.asp

Last edited:
Påminner mig om när dom hade översatt den första StarWars filmen till en sån där "bok o band" historia där man skulle "bläddra när du hör det här ljudet" så hade dom översatt Chewbacca till Tuggback.
http://starwars.engh.com/download.asp
Så,nu blev det lite trådkapning ochså.

Tack för svaret korvgubbe! :tummenupp

Endast några frågor :)

Varför står det "chewing tobacco" på förpakningen om de inte ska tuggas.. mer än bara gnaga lite :D

Sen var finns RIKTIG tuggtobak att köpa? Vad smakar det?

Sen vad händer om ja tuggar på de här? :va

Rock ´n Robin skrev:
2348605 Tack för svaret korvgubbe! :tummenupp

Endast några frågor :)

Varför står det "chewing tobacco" på förpakningen om de inte ska tuggas.. mer än bara gnaga lite :D

Sen var finns RIKTIG tuggtobak att köpa? Vad smakar det?

Sen vad händer om ja tuggar på de här? :va

Därför att folk skulle bli förvirrade om det stod "Gnagtobak". Det är ju tuggtobak även om det skiljer sig mycket från "riktig" dito.

Besök en välsorterad tobaksaffär så brukar det finnas. Se bara till att ha en rejäl spotthink till hands när du använder det.

Det händer inget om du tuggar på OT förutom att de tar slut snabbare. Det är som sagt ett rullat tobaksblad som sedan skurits i korta bitar. Vartefter du tuggar/snusar/snuttar på en OT som kommer den långsamt att rulla upp sig. Så efter en stund kommer du ha ett tobaksblad i munnen. Multiplicera det med femton så vet du ungefär hur vanlig tuggtobak är.

Rock ´n Robin skrev:
2348633 Tack så mycket för hjälpen!

Men att bara tugga på snustuggtobak då är ju som att tugga på bladen bara... borde ju "funka" som att tugga tuggtobak/ tobaksblad då man får upp nikotinet!

Absolut, Oliwer Twist och tuggtobak samma sak och används på nästan samma sätt. Den stora skillnaden ligger i att OT är betydligt hårdare rullat och bitarna är VÄLDIGT mycket mindre. Anledningen till att man inte ska tugga för mycket på en gång är att man vill få fram nikotinet under en längre period samtidigt som man inte vill att det ska bli för starkt på en gång. Det är lite som med nikotintuggumin i själva sättet att tugga-snusa-tugga-snusa(även om man snarare gnager än tuggar).

Tuggtobak är inte lämpligt att använda inomhus eftersom det är betydligt mer att ha i käften samtidigt som dreggelfaktorn är betydligt högre.

Oliwer Twist är däremot klockrent att ha överallt där man annars inte kan använda snus. I nödfall kan man t.o.m svälja den lilla bit som blir kvar efter en längre stunds gnagande. Snus vettefan om jag hade svalt...

korvgubbe skrev:
2348647 Snus vettefan om jag hade svalt...
Haha! Gör inte det.. Gjorde det en gång. :tummenupp Dessutom en gång när jag var tvungen att vara presentabel och seriös.. Fi fan! Gick runt och kallsvettades flera timmar efteråt plus mådde skitilla. Då var det ändå "bara" en portionssnus.

Olsson skrev:
2348676 Redman brukar jag köpa ibland

Annan länk:
http://www.handlasvenskt.se/default.asp?lang=S&gruppid=1059&gruppsida=1059_sv.asp

Dark_Messenger skrev:
2348680 Fi fan! Gick runt och kallsvettades flera timmar efteråt plus mådde skitilla.

Ja, det är ungefär så jag hade gissat att jag skulle må. Vid ett sådant tillfälle är OT perfekt. Det är litet och rinner ytterst lite. Dela en läkerol på på mitten så kan du testa storleken på en Oliver Twist.. smaken oxå :hihi

Last edited:
Rock ´n Robin skrev:
2348718 Vad smakar det?

Jag tog en oliver twist o tuggade nu.. / stoppade in en bit i munnen o dra åt helvete va den spottades ut snabbt igen.. vidrigt!

Chey. :peta
På länken finns det ett par olika sorter och den gröna uppe till vänster är väl den jag har köpt ett par gånger, det är den sorten som affären säljer. Det smakar som tobak antar jag, åt det söta hållet. Vet inte hur jag ska beskriva smaken. Inte oliver twist iaf

Rock ´n Robin skrev:
2348718 Vad smakar det?

Jag tog en oliver twist o tuggade nu.. / stoppade in en bit i munnen o dra åt helvete va den spottades ut snabbt igen.. vidrigt!

Vad var äckligt? Var det själva tobakssmaken så ska du definitivt inte testa tuggtobak för OT är ju så milda att de knappt märks. Om det däremot var smaksättningen som kändes för "fjollig" så kanske tuggtobak kan vara värt ett försök.

Olsson skrev:
2348745 ¨

Det där tror du inte på själv ens :D

Vem vet, Rockarrobyn kanske är en stenhård ung man som petar tänderna med rambokniv och har bensin under armarna istället för deo! :hihi

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti