Tugget om Varg

mb skrev:
Fast även om vi snackar björn så är det bara en person som har dött på hundra år och då av en skadeskjuten individ i närheten av sitt ide, ifall jag minns rätt.

Skadskjuten blev den när den attackerade.
Björn är extremt farlig i en trängd situation,
när jag själv bodde i björnrike vidtog jag också
vissa försiktighetsåtgärder för att inte trampa in
i en sådan situation, speciellt när man hade barn
med sig.
Man bör inte smyga fram utan trampa på rejält och
gärna prata tydligt så man ger björnen en chans att
dra sig undan.

Artiklar om händelsen

varg?

Den lilla genetiskt svaga stam som vi har i landet
borde tas bort. Varg som art är vad jag vet inte utrotningshotad
pch att till stora kostnader bevara vår stam är enligt mitt tycke inte
värt besväret.

Det finns många andra djur som är hotade och behöver stöd.

Det enklaste är kanske att gå med i SGT.

sgt.se är iaf Svensk Gruvteknik AB i Gällivare.
Behöver vi gräva så djupt? :hihi

gthyni skrev:
Nu blev det ju muppigt. Det betyder att om råttor tycker att ditt kök
är trivsamt så får du lära dig leva med det.
Eller gäller principen bara när den inte drabbar dig.

Likväl vill du göra det,
och det är inte särskilt demokratiskt när besluten fattas långt bort
från och av folk utan berörning med konsekvenserna.

Jag upprepar att renskötselområdet i stort inte är vargområde,
problemen som uppkommer då och då beror på "läckage" från
Ryssland. Om man tittar på både sagor och historia så är Norrland
björnrike medans varghistorier är från sydligare skogar. (Värmland,
Småland, Kolmården). Det var först när man utrotat vargen i syd
som de enstaka vargar som finns i norr plötsligt blev skyddsvärda.

Plantera gärna ut varg i t.ex. Småland eller Kolmården,
men gör det i samråd med berörd befolkning och se till
att det finns deg som täcker de skador som kommer att
uppkomma.

Sen kan det tyckas löjligt att skydda sina barn,
men de som har egna förstår att föräldrarna i fråga
inte vill ta någon chans med sina barns liv.
I realiteten är nog sporthojsförare en större fara på
barnens skolväg än vargar. :D

Att ens ta upp råttor i diskussionen....? :lol

För det första så är inte råttor, myror eller andra djur som kan påträffas inomhus utrotningshotade i Sverige. För det andra, om så var, så skulle jag faktiskt också betrakta det som ett problem. För det tredje, av ovan nämna orsaker är det inte olagligt att avhysa råttor eller sådana djur som är klassade som skadeinsekter. Jag kan fortsätt rabbla olikheter men nöjer mig med ovan, hoppas du förstår.

Sedan hänvisar du till gamla sagor om vilket djur som befinner sig var.... :rofl

Snälla, "läckage" av varg från öst, hur vet du att de inte bara missade att skriva om det i de sagor du läst.

För övrigt så drabbar en livskraftig vargförekomst visst mig eftersom jag tycker mycket om att jaga och troligen får se min framtida älgkvot decimerad. Men jag drabbas troligen inte lika hårt av detta som om jag vore same, men sådant är livet. Olika saker drabbar oss alla olika hårt. Jag kan ex föreställa mig att sista femårsperiodens arbetslöshet för ingenjörer inte drabbat så många samer. Finns många där som bytt yrkesinriktning.

Nä, du har faktiskt bara ett rätt, och det är att sporthojsförare liksom alla övriga trafikanter oavsett fordonstyp utgör ett oändligt mycket större hot mot någons barn än varg.

/Olzki

Last edited:
Så råttor är insekter?
Man lär sig nåt nytt varje dag. :tummenupp

Olzki skrev:
utrotningshotade i Sverige.

Antingen är en djurart utrotningshotat eller inte,
politiska gränser är knappast relevanta, eller hur?
Vargen är inte en hotad art.

Sedan hänvisar du till gamla sagor om vilket djur som befinner sig var.... :rofl

Sagor och sägnar har iaf en relevans gm att man refererar till kända saker.
Fablernas värld som verkar vara basen på din naturlära är inte
riktigt lika bra. Fabler handlar inte om djurs utan om människors beteende.

Med "läckage" från öst menar jag enstaka vargar som vandrar in.
Vargen är ett flockdjur och behöver flocken för sin långsiktiga
överlevnad.

Nä, du har faktiskt bara ett rätt, och det är att sporthojsförare liksom alla övriga trafikanter oavsett fordonstyp utgör ett oändligt mycket större hot mot någons barn än varg.

Det skrev jag inte, jag skrev större.
för att få oändligt så måste vargrisken vara 0,
dvs ingen varg kan någonsin under några förutsättningar skada något barn. Så naiv är väl inte ens du?

För övrigt så drabbar en livskraftig vargförekomst visst mig eftersom jag tycker mycket om att jaga och troligen får se min framtida älgkvot decimerad. Men jag drabbas troligen inte lika hårt av detta som om jag vore same, men sådant är livet. Olika saker drabbar oss alla olika hårt. Jag kan ex föreställa mig att sista femårsperiodens arbetslöshet för ingenjörer inte drabbat så många samer. Finns många där som bytt yrkesinriktning.

Dina fritidsintressen och högutbildade som byter jobb kan väl inte
jämställas med att något som leder till utplåningen av ett folks kultur.
Dessutom finns det massor med samer som är ingenjörer och allt
möjligt. Jag skrev tidigare att endast en liten grupp är renskötare
men att renskötseln är viktig som kulturbärare.

mb skrev:
Låter underligt att man inte skulle kunna ta tillvara på pälsen. Exempelvis i ryssland har mössor tillverkade av vargpäls hög status och det borde kunna ligga en del pengar i det. Skulle även kunna tänka mig att en mer exklusiv vargjaktsturism kunde dra in lite pengar från utlandsbesökare, fast jag är inte insatt i just den frågan så det är mer en gissning.
Min tanke med pälsen var främst med tanke på att man riskerade att bli stenad om man visade sig utomhus med vargpäls. Ska ju vara konstpäls idag :)

Chris Ash skrev:
Visst kan man ha fobier, de är dock mycket lättbotade. Att många lever kvar med 1700-talets vanföreställningar är inget skäl att skjuta vargar.
Nu gav jag bara några exempel på vad en ökad vargstam skulle innebära. För konsekvenser kommer det att få, och någon kommer få anpassa sig. Därav mina få exempel på inskränkningar.

Olzki skrev:
Har man lyckats en gång tidigare med de medel som fanns så varför skulla man inte lyckas igen. Dagens jägare kommer självfallet att efter ett tag kunna jaga även varg. Följdaktligen så blir det mindre jakt med hund efter hare och rådjur och mer jakt på varg i långa loppet. Men totalt sätt kommer självfallet jaktomfattningen att minska.
/Olzki
Många av dåtidens jaktmetoder för att döda varg, skulle inte vara godkända att använda sig utav idag. Är inte så många som idag skulle ha den tid att spendera för att kunna göra en bra avskjutning. Vargen är förmodligen ett av de svåraste djuren att jaga.

mb skrev:
Jag håller med dig i dina argument, men skulle nog påstå att vargens naturliga utbredningsområde till viss del överlappar renskötselområdet, som ju är väldigt stort och även omfattar stora skogsarealer.
hm...vargens naturliga utbredningsområde....det är väl det samma som där det finns föda åt vargen...dvs där det finns tillgång till älg? Om inte människan fanns skulle nog även sameland vara vargland.

Men klart...man ska göra skillnad på uppfödning och uppfödning...vem bryr sig om en stackars fårbonde i Dalsland? En same däremot...där får vi inte klampa på hur vi vill....framför allt inte vargen...eller björn...eller lodjur...eller...järv...eller något som överhuvud taget kan hota deras renar. Kulturarv å kulturarv....tycker mest det är skotrar och 4x4 motorcyklar samt helikoptrar nu för tiden....inte så mycket kultur direkt....mer en industri?

Chris Ash skrev:
Då har vi en situation snarlik den i Östeuropa. Någon som är insatt i hur stor skada vargarna gör där? Till exempel i Ukraina som är ett stort jordbruksland och som har 1000+ vargar.
Har för mig att det fortfarande betalas ut skottpengar på varg och att den anses som ett problemdjur.

lee skrev:
2. Jakt är ingen mänsklig rättighet. Mår man dåligt av att inte få jaga så får man söka hjälp.

4. Jag rekommenderar (precis som för flygrädda) ett besök på närmaste psykmottagning. Eller tycker du vi skall förbjuda flygplan bara för att det finns flygrädda? Att känna ängslan för vad som händer med barnen är naturligt, att göra det inför varg är okunnigt/löjligt.
Återigen...fortfarande exempel på konsekvenser av en ökad vargstam.

Matin skrev:
Har för mig att det fortfarande betalas ut skottpengar på varg och att den anses som ett problemdjur.
Hmm... otroligt hur man kan vrida och vända på allt.

I ukraina har man visat att det går att hålla nere även en vital och välmående vargstam på en nivå som kan anses acceptabel. Man har inte haft för avsikt att hota vargens framtida existens.

Matin skrev:
Många av dåtidens jaktmetoder för att döda varg, skulle inte vara godkända att använda sig utav idag. Är inte så många som idag skulle ha den tid att spendera för att kunna göra en bra avskjutning. Vargen är förmodligen ett av de svåraste djuren att jaga.
Återigen, det fungerar i andra länder.

Matin skrev:
Men klart...man ska göra skillnad på uppfödning och uppfödning...vem bryr sig om en stackars fårbonde i Dalsland? En same däremot...där får vi inte klampa på hur vi vill....framför allt inte vargen...eller björn...eller lodjur...eller...järv...eller något som överhuvud taget kan hota deras renar. Kulturarv å kulturarv....tycker mest det är skotrar och 4x4 motorcyklar samt helikoptrar nu för tiden....inte så mycket kultur direkt....mer en industri?
Ovanligt ogenomtänkt inlägg.

Har inte orkat läsa hela tråden men antar att allt detta med vargar och även ibland björnar handlar om rädsla från okunniga personer. (eller i vissa fall personer som ibland förlorar något djurt till tex vargar, där kan det nog vara ren snålhet och lathet!!). Människor är konstiga varelser!! Är det någonting man inte förstår sig på eller är rädd för så känns det bättre att utrota det :kocko Jäkligt konstig att vi inte vill utrota oss själva igenkligen!! Jag menar att jag skulle 100ggr hällre gå igenom en vargflock än att tex gå in i ett hus med en massa påtända pundare!!! Vargarna gör förmodligen ingenting medans en pundare kan man förvänta sig precis vad som hällst utav!! När man tänker på det så blir man bara jäkligt trött på att vi idag på 2000 talet fortfarande tänker i de banorna vi gör!! Och nu är ju inte varg debatten det enda. Allt som vissa människor inte förstår sig på brukar det bli vild debatt om. Ta bara vårt eget intresse som exempel, finns mängder med människor som inte alls förstår varför vi skall kunna få köra omkring på våra hojar tex eller den där debatten om att vissa hundraser inte skall få finnas :confused: Krig mellan olika religioner, den ena är bättre än den andra osv osv........ Allt kommer tillbaka till en och samma punkt. Människans okunnighet och enfaldighet att inte se längre än näsan räcker!!

Nej vi är ett dömmt släkte!! En parasit som lever på jorden och som antagligen en dag kommer göra slut på alltihop!! :)

mb skrev:
Ovanligt ogenomtänkt inlägg.
Är väl precis så det är eller? Renskötseln har ju en klar särställning i landet när det gäller rätten att finnas och styra sina villkor.
Ville bara peka ut eran dubbelmoral som lyste igenom här när ni började göra undantag för de norra delarna av vårt land. Det naturliga utbredningsområdet är väl precis där som vargen själv väljer att vara, eller det kanske är ett onaturligt beteende?

Matin skrev:
Är väl precis så det är eller? Renskötseln har ju en klar särställning i landet när det gäller rätten att finnas och styra sina villkor.
Ville bara peka ut eran dubbelmoral som lyste igenom här när ni började göra undantag för de norra delarna av vårt land. Det naturliga utbredningsområdet är väl precis där som vargen själv väljer att vara, eller det kanske är ett onaturligt beteende?
Renskötseln har en särställning ja eftersom den är så oerhört starkt knuten till en urbefolkningsminoritets kultur. Det här är knappast en kontrovers på politisk nivå, varken i sverige eller europa.

Angående vargens naturliga utbredningsområde, så skulle man kunna argumentera för att 250 000 tamdjur ute i det fria (läs renar) lockar rovdjur till ställen där de kanske inte skulle förekomma i samma utsträckning utan mänsklig påverkan. Däremot ifrågasätter jag att vargen inte skulle höra hemma i renskötselområdet alls. Det låter befängt.

Nyheter
Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

Back