Chris Ash skrev:Det fungerar tydligen på andra håll i världen, finns ingen anledning att det inte skulle funka här. Som för alla andra företagare, ändras förutsättningarna så får man anpassa sig och bli bättre på att tackla dessa förutsättningar. De som inte klarar det går under och får hitta på något annat att göra.
Ja för varg är ju det enda hotet mot jakthundar.....vildsvin, älg, bilar, lodjur med mera, man kan inte utrota allt bara för att en handfull hundar stryker med varje år. Jag tycker det verkar mycket bra om vi får mindre antal älgar och rådjur. Jag har hittills inte hittat några fördelar med onaturligt stora populationer. 10 människoliv och 1000 invalidiserade och skadade människor per år. Jag ser gärna att de siffrorna minskar. Att få jaga är ingen mänsklig rättighet.
Sverige är inte som andra ställen i världen. Därför kan man inte generalisera så som du gör här. Följderna blir ju inte direkt bara att vissa näringsidkare går i konkurs och får hitta på annat. En värre påföljd blir att det svenska jordbrukslandskapet kommer växa igen och ett helt kulturarv går förlorat.
Det blir skog planterat överallt för att maximera kapitalvinsten.
Inte så lyckat kanske...?
Varg kommer om stammen ökar mycket att bli det absolut största hotet mot jakthundar. Om det sen är ett hållbart argument för att hålla nere vargstammen vet jag inte däremot.