Tuffaste sporten

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag skulle nog säga Australiensisk fotboll. Ta bara snittåldern på när de anses som slut. En Rugby ser man ju en del äldre spelare.

I övrigt kan jag inte fatta detta men kram maga. Det är ju bara en i raden av akido sporter. Bara att dom leker ännu mer med vapen. Antingen är sporten för dödligt för att kunna tävla med eller så är mästarna för fina för att delta. Säkert är killen på klippet livsfarlig men det är många simpla mma killar också.

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Tuffaste sporten = manligaste sporten ?

Skulle inte vilja byta plats med killen på den här bilden. Men jag har ingen aning om hur det gick. Hittade bilden på nätet. Ser ut som om han kommer att landa i vattnet och få 600 kg häst som slår runt över sig... Med tanke på hur få utövare det är, så är dödstalet i fälttävlan väl högt...
olycka_fälttävlan.jpg

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tuffaste sporten = manligaste sporten ?

Skulle inte vilja byta plats med killen på den här bilden. Men jag har ingen aning om hur det gick. Hittade bilden på nätet. Ser ut som om han kommer att landa i vattnet och få 600 kg häst som slår runt över sig... Med tanke på hur få utövare det är, så är dödstalet i fälttävlan väl högt...
View attachment 353337

Jo, skadorna och dödsfallen inom fälttävlan är många, men oftast är det hästarna som skadas/dör.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
I övrigt kan jag inte fatta detta men kram maga. Det är ju bara en i raden av akido sporter. Bara att dom leker ännu mer med vapen. Antingen är sporten för dödligt för att kunna tävla med eller så är mästarna för fina för att delta. Säkert är killen på klippet livsfarlig men det är många simpla mma killar också.

Det är väl ganska uppenbart att man inte kan tävla i en stridskonst för självförsvar. Det skulle ju bli som på den gamla samurajtiden när vissa samurajer drog runt bara för att mäta sig mot andra samurajer. Det blir bara en fajt och inga efterföljande returmatcher.

Alla kampkonster har väl sitt ursprung ur självförsvarsformer som sedan är modifierade med regler för att inte vara allt för skadliga. Sedan förfinas teknikerna för tävlingar under givna regler men förlorar samtidigt allt mer sin funktion som självförsvar.

Jag tränade judo under ett-två år och det är en form som verkligen förlorat sig i tävlingsanpassning. Alla ursprungliga detaljer i hur man t.ex gör ett kast har modifierats rejält eftersom man tex inte behöver skydda sig mog sparkar och slag.

Detsamma gäller tävlingskarate, teknikerna påminner mer om värja. In snabbt och snabbt ut, plocka en poäng samtidigt som attackeraren är så fokuserad på sin snabba reträtt tillbaka att all kraft försvinner i ingenting.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Enduro tex anses ju som tyngre än motocross bara för att man kör i kanske 3 timmar istället för 30min. Men min personliga erfarenhet är att crossen istället blir så mycket intensivare att jag direkt efter målgång känner mig betydligt mer slut efter en crosstävling.
Under en crosstävling har jag en snittpuls på 170-175 men i enduro snittar jag 150-160 så det är inte direkt självklart vad som är jobbigast.

Återhämtningen går ju dock snabbare efter en crosstävling.

Motionär?
Prova att köra lite flerdagarstävlingar.
Det är svårt att föreställa sig hur totalslut man är på sjätte dagen.

Rugby är en stark kandidat också.
Men börjar man spela för att vara tuff, och därmed åsidosätter sportsmannaandan, så kommer man att få problem.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Motionär?
Prova att köra lite flerdagarstävlingar.
Det är svårt att föreställa sig hur totalslut man är på sjätte dagen.

Var väl lite ambitösare än motionär en gång i tiden men numera är jag knappt ens motionär. Har slutat tävla eftersom jag inte har tid att träna min kropp att hålla den fysik som krävs för att göra min åkning rättvisa. Är inte direkt road av motionstävlingar heller då jag en gång i tiden haft högre ambitioner än så. Kanske nån gång i framtiden att jag är road av motionstävlingar.

numera latjar jag bara en gång i veckan... I bästa fall.

Men jag säger inte emot dig om flera dagar, har inte kört flerdagars enduro men gjort div annat så jag kan bara hålla med.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Jag skulle nog säga Australiensisk fotboll. Ta bara snittåldern på när de anses som slut. En Rugby ser man ju en del äldre spelare.

MMA är inte anpassat till gatuslagsmål utan har regler och inte gjort för att använda omgivningen och dess redskap för en osjyst fight. Av den anledningen hävdar jag att Krav Maga är farligare för gatan än MMA, med förutsättning att du har en duktig utövare. Sen handlar det väldigt mycket om tränaren.

Det är som Ju-jutsi. En riktigt duktig utövare hade jag passat mig för medans en de som bara lärt sig Ju-jutsuns grunder blir enkla mål på en MMA matta.

Jag tror på en mix MMA och något mer självförsvars aktigt typ Krav Maga.

Sen har jag hört att Krav Maga har hämtat inspiration från nån rysk gren jag inte kommer på namnet på som i sin tur är från Ninjutsu. Medans Akido är från Jujutsun som handlar att inte konfrontera våld utan använda motståndarens våld till sin egen fördel. Men sånt där är svårt att hitta källor på.

Med tanke på hur mycket specialtrupper som tränar Krav Maga är det nog dumt att döma ut grenen.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Detsamma gäller tävlingskarate, teknikerna påminner mer om värja. In snabbt och snabbt ut, plocka en poäng samtidigt som attackeraren är så fokuserad på sin snabba reträtt tillbaka att all kraft försvinner i ingenting.

Jag har tränat Shotokan. Jag fick tillsagt att glömma allt jag lärt mig när jag började på en ny klubb ;).
Detsamma fick syrran höra när hon började med boxning. Gard med en näven vid midjan :va

Street Bike Tommy

Ny medlem
Gick med
14 May 2003
Hoj
Ducati Monster 900S i.e 01 Suzuki GSXR 750 97
HEMA är något man bör prova igen käring sport direkt... för dom som inte vet så står hema för historical european martial arts. å ja man spöar skiten ur varandra med svärd men både sparkar slag kast å brottning förekommer förbannat kul värt att prova

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har tränat Shotokan. Jag fick tillsagt att glömma allt jag lärt mig när jag började på en ny klubb ;).
Detsamma fick syrran höra när hon började med boxning. Gard med en näven vid midjan :va

Jag tränade karate (bland annat)... Det var en lite udda klubb, eftersom att tränaren tränade klassisk karate, men ville att det skulle bli en tävlingsklubb. Så när vi tränade tekniker var det tekniker som var utformade för att sänka och döda motståndare, men när vi sedan skulle träna för tävling var det helt annorlunda och mycket fjolligare.
Lite lätt splittrat, men rätt intressant. En av de bättre tränarna jag haft ur ren självförsvarssynpunkt... Testat en hord andra kampsporter/konster sen dess, och tyckt att alla varit för fjolliga.
Har tänkt testa krav maga med när tillfälle ges. Den har av vad jag hört av den en mer verklighetsanpassad inställning. Man tränar inte i bomullspyjamasar som är minimalt lite i vägen, utan i vanliga kläder och sånt. Iaf på en del ställen.

Vad gäller manliga sporter såg jag nån video på VM i skrevspark där två herrar stog och sparkade varandra omväxlande i skrevet tills den ena gav upp, då gick den andra vidare till nästa match.
Det kändes jävligt dumt och manligt. :D

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Fälttävlan är ju iaf rankad som världens farligaste sport.

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
...det där kan ju omöjligt va världens farligaste sport. :va

Varför inte det? 300 dödsfall/år, människor, inte hästar som någon skrev innan. Du kan ju testa själv att få 600 kg över dig, som rör sig i typ 40 km/h och sen landar på dig, från 1,5-2 meters höjd.

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...