Tuffa hojåkare kör på Nitro!

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
http://www.dackteam.se/Start.asp?Action=ARTICLE&ArticleID=109

Jag är skeptiskt till både Shell V-Power och "Nitrogen" och avfärdar dem som rena marknadsföringsfenomen. Men det finns tydligen några tuffa killar och tjejer i Lödde som har upptäckt storheten i "Nitrogen".

”motorcykeln går lättare att köra nu”. Haleluja!

Jag skulle hellre hälla V-Power i däcken än ge efter för sådant uppenbart bondfångeri.

Att fylla däcken med Kvävgas innebär att det blir mindre skillnad i trycket mellan driftstemp och kalla däck. (Camaro Cup-bilar har kört med "nitrogen" i däcken sen början av nittiotalet med gott resultat)

Att fylla däcken med Kvävgas innebär att det blir mindre skillnad i trycket mellan driftstemp och kalla däck. (Camaro Cup-bilar har kört med "nitrogen" i däcken sen början av nittiotalet med gott resultat)

Må vara hänt att det har en poäng i Camaro Cup, Formel 1 och flygindustrin där man har lite belastning på svålarna. Framförallt vill man få bort explosiva gaser (syrgas) från maskinerna. Farligt gods körs med kvävgas i däcken av samma anledning.

Men för Bosse i Volvo 740 är det billigare och enklare att bara kolla ringtrycket en gång i månaden.

Och när man marknadsför det med att det "minskar rost OCH (sic!) korrosion" på fälgarna, samt att det inte släpper ut farliga ämnen i atmosfären (till skillnad från vad användadet av vanlig luft gör?) så ringer min bondfångarklocka!

Last edited:
Må vara hänt att det har en poäng i Camaro Cup, Formel 1 och flygindustrin där man har lite belastning på svålarna. Framförallt vill man få bort explosiva gaser (syrgas) från maskinerna. Farligt gods körs med kvävgas i däcken av samma anledning.

Men för Bosse i Volvo 740 är det billigare och enklare att bara kolla ringtrycket en gång i månaden.

Och när man marknadsför det med att det "minskar rost OCH (sic!) korrosion" på fälgarna, samt att det inte släpper ut farliga ämnen i atmosfären (till skillnad från vad användadet av vanlig luft gör?) så ringer min bondfångarklocka!

Det är inte vanlig luft, det är ju tryckluft man fyller på i däcken. Och det är farligt. :gnissla

På kontinenten rullar sedan länge hundratusentals motorcyklar med nitrogen i däcken:va

Hur stor skillnad gör det egentligen med ren kväve i däcken? Luften vi andas innehåller ju redan 78 procent kväve, innebär verkligen de övriga 22 procenten någon skillnad för fordon i vanlig trafik.

Däremot är det ju lite hårdare att köra med nitro i tanken, fast nitrometan då förstås.

3107495 Däcken blir lika varma, men trycket i däcket ökar inte lika mycket jämfört med vanlig "luft"
Det är ju inte sant.. Eller har jag missat något?

pV = nRT -> p = nRT/V

n, R, V är konstanta, vilket ger att trycket är beroende på temperaturen. Alltså spelar det ju ingen roll vilken typ av gas man har i däcken..

Om det inte finns vattenpartiklar i luften som förångas eller liknande..

Det är ju inte sant.. Eller har jag missat något?
Om det inte finns vattenpartiklar i luften som förångas eller liknande..

Det är precis det du har missat, vattenpartiklarna i vanlig luft, speciellt tryckluften på macken där dom inte har vattenavskiljare efter kompressorn, och möjligtvis dränerar kompressorn varje gång det kommer vatten ur blåsmunstyckena.

Nitrogen är bra, men någon skillnad märker man inte annat än att man alltid har rätt tryck.

Det är precis det du har missat, vattenpartiklarna i vanlig luft, speciellt tryckluften på macken där dom inte har vattenavskiljare efter kompressorn, och möjligtvis dränerar kompressorn varje gång det kommer vatten ur blåsmunstyckena.

Nitrogen är bra, men någon skillnad märker man inte annat än att man alltid har rätt tryck.

. .

Räkneexempel:

Jag fyller mina däck till 3 bar med hemmakompressorn. 78% kväve, resten syre och lite osorterade ädelgaser.

Allt utom kvävet läcker ut. Jag har nu 2,34 bar i däcken. Lite lågt. Trycker i mer kompressorluft. Nu har jag ju plötsligt 95,16% kväve i däcken (Det "rena" kvävet som fanns kvar + 22 procentenheter ny luft av vilka 78% är kväve. 78% av 22 procentenheter är 17,16 procentenheter.).

Runt 95% kvävgas är väl ungefär vad de trycker i på fina Nitrogenaffären, så med bara en påfyllning har jag uppnått samma effekt som 125 kronor hade gjort hos Däckteam.

Har jag räknat fel?

Last edited:
3109475 Räkneexempel:

Jag fyller mina däck till 3 bar med hemmakompressorn. 78% kväve, resten syre och lite osorterade ädelgaser.

Allt utom kvävet läcker ut. Jag har nu 2,34 bar i däcken. Lite lågt. Trycker i mer kompressorluft. Nu har jag ju plötsligt 95,16% kväve i däcken (Det "rena" kvävet som fanns kvar + 22 procentenheter ny luft av vilka 78% är kväve. 78% av 22 procentenheter är 17,16 procentenheter.).

Runt 95% kvävgas är väl ungefär vad de trycker i på fina Nitrogenaffären, så med bara en påfyllning har jag uppnått samma effekt som 125 kronor hade gjort hos Däckteam.

Har jag räknat fel?
Nej, du har nog räknat rätt. Det enda man skulle kunna bestrida är ju påståendet att inget kväve läcker ut. Men vem bryr sig liksom. :)

nitrogen_svalov1(1).jpg

Sen kan man ju fråga sig om det verkligen är kväve i däcken de här motorcyklarna behöver.

Köp en sporthoj med ordentliga bromsar och modern teknik så blir det nog säkrare! :tummenupp

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år