TTXGP Gelleråsen 04sep2011 (+SO, mm)

RRbjorn

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX6R-08 (race), Yamaha YZ450F-07 cross
Sjukt coolt att sitta och prata om racet på läktaren när hojarna viner förbi. Det enda som låter är elmotorns väs, drivkedjan och däcken mot asfalten.

Kul att se att alla hojarna tog sig i mål. Hyggliga tider dessutom. :tummenupp

Racet i sig var ju inte jättespännande då 1:an Matthias Himmelman varvade alla utom 2:an. :rolleyes:

Peter Lindéns hoj byggd på CBR600chassi
_MG_2453.JPG


Matthias Himmelmans AC-hoj (specialbyggd med kolfiberram)
_MG_2455.JPG


_MG_2456.JPG


_MG_2459.JPG


Mikael Nilssons hoj byggd på KTMchassi
_MG_2460.JPG


_MG_2461.JPG


Kinahojar + kinesisk TV
_MG_2465.JPG


_MG_2472.JPG


Racetider TTXGP
_MG_2486.JPG


[YOUTUBE-ID]iJt3nmwaU5o[/YOUTUBE-ID]

SO-finalen
_MG_2483.JPG


_MG_2484.JPG
 
Last edited:
Tack för bilder och film :tummenupp

Ljudet är en stor del av upplevelsen för mig så den dag elhojarna ersätter dagens kommer jag sluta titta :död
 
Åfan, 12or är ju inte kattskit på en elcykel! Trodde inte dom var så snabba än.
Däremot säger jag som förut, ska låta och lukta avgaser om motorsport...
Men häftigt att tiderna börjar sjunka och att det börjar bli snurr på grejerna! Hur ser utvecklingen ut egentligen med elhojarna? Händer det grejer hela tiden på effektsidan eller är det i stort sett optimerat inom den närmsta framtiden med dagens kraftkälla, med tanke på storlek på batterier/vikt kontra effekt?
 
Åfan, 12or är ju inte kattskit på en elcykel! Trodde inte dom var så snabba än.
Däremot säger jag som förut, ska låta och lukta avgaser om motorsport...
Men häftigt att tiderna börjar sjunka och att det börjar bli snurr på grejerna! Hur ser utvecklingen ut egentligen med elhojarna? Händer det grejer hela tiden på effektsidan eller är det i stort sett optimerat inom den närmsta framtiden med dagens kraftkälla, med tanke på storlek på batterier/vikt kontra effekt?

Det så är går det fint att parallellkoppla flera motorer (DC) de är inte så stora/väger inte jättemycket (de flesta verkar köra med 2st. Agnimotorer). Batterisidan händer det mycket, batteripriset rör sig som för datorer dvs. 50% på 18 mån men vet inte om det stämmer riktigt. Kapaciteten förbättras ständigt också.

Vinnarhojen väger ca. 220 kg (obs kolfiberram, mm) och lämnar ca. 90kW (max)/ 70Nm. Toppfart +200 km/h. Dock inte helt gratis - vet inte om det stämmer men hörde ca. 9Mkr:D
 
Last edited:
Riktigt coolt, gillar visserligen ljudet, doften allt med en förbränningsmotor men rena nöjesfordon borde nog vara eldrivna.

Jag kan tänka mig att köpa en elhoj. Borde ju gå att göra hur coola saker som helst med mjukvara. Tractioncontroll rent elektroniskt så att mjukvaran strypern elmotorn, wheelie kontroll med ett gyro, mjukvara för olika motorkaraktärer.

Tänk att ställa in maxhjulspinn i %, max wheelie i grader, sen bara ut och gasa och hojjen håller sig inom värdena hur mycket du än plågar den...då kan ju till och med en fegis som jag köra som stoner :-)

Kunde inte åka på racet men nästa år skall jag försöka kolla in lite elracing!
 
12or är sjukt imponerande, jag hade gissat på 1.14-1.15 med tanke på farten jag såg i fjol.

Hur ser utvecklingen ut egentligen med elhojarna? Händer det grejer hela tiden på effektsidan eller är det i stort sett optimerat inom den närmsta framtiden med dagens kraftkälla, med tanke på storlek på batterier/vikt kontra effekt?

Det är batterivikten som bromsar mest, av Munchs 220kg hoj står batterierna för uppskattningsvis 50-80kg. Vill man ha mer effekt går motorvikten upp marginellt men batterivikten sticker iväg snabbt.

Det finns redan batterier som är betydligt lättare men inte går att ladda speciellt många gånger, dom skulle kunna kapa varvtiderna men det skulle bli extremt dyrt att köra en hel säsong. Kanske får vi se något team "dopa sig" med dyra batterier och mer effekt till världsfinalen.

Vikten på batterierna kommer naturligtvis att fortsätta sjunka men hur fort det går är svårt att säga, finslipning av nuvarande teknik går långsamt men då och då kommer ett genombrott med ny teknik som förbättrar prestandan rejält.

Min gissning är att 2015-2017 är elhojarna ikapp varvtidsmässigt.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top