TTR600 eller en XR600?

flierman

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
1999 Yamaha TT600R
Det står mellan en TTR600 eller en XR600R, XR:en är en 2001 som gått 1100 mil och TTR:en 1998 som gått 600 mil.

Är det samma motor i dessa i princip? Båda är väl luftkylda och med kick och levererar en 43-45 hk på pappret.

Jag har inte kört någon av den utan bara en XT660 så behöver lite snabba råd/tips?

Vad säger ni som kört båda? Någon större skillnad som talar till någon av dems fördel?

Jag e intresserad av de modellerna också men tycker att de är löjligt dyra, framför allt Xr:en.

Jo XR:en är dyrare..TTR:en kan man få för 25 så den är prisvärd..frågan är mer om XR:en är värd typ 6-7000 mer än TTR:en..något man vinner....effekt, skoj, annat?

Jo XR:en är dyrare..TTR:en kan man få för 25 så den är prisvärd..frågan är mer om XR:en är värd typ 6-7000 mer än TTR:en..något man vinner....effekt, skoj, annat?
XR:n är mer genomarbetad rakt igenom, lite robustare. Ska du bakhjula långt så är det TTR:n som gäller... XR:n sägs suga tort på olja men inga problem på TTR:n.

Ingen bakhjulsåkning alls....60% asfalt och 40% grusvägar och lervägar lär det bli.

Det som talar mot XR är kortare serviceintervaller..200 mil mot 600 mil men å andra sidan är det bara Olja och filter så spelar det ingen roll...men ska man justera ventiler var 200:e mil också?

Ingen bakhjulsåkning alls....60% asfalt och 40% grusvägar och lervägar lär det bli.

Det som talar mot XR är kortare serviceintervaller..200 mil mot 600 mil men å andra sidan är det bara Olja och filter så spelar det ingen roll...men ska man justera ventiler var 200:e mil också?

Xr 600an har inga svagheter alls Den är verkligen som en tanks. Seviceintervallerna ligger på sådan körning är 1000mil om man vill. Ventilerna med standardkam klarar lätt 1000 mil innan man ens behöver kolla dom. Oljebyterna går man helt efter oljemäng och körsätt. Så med den körningen du beskriver skulle jag åka minst 500 mil för xr har 2,6 liter i sig!!!!:tummenupp

Bahjulsåka är ingen fara så länge du håller dig under 1 mil åt gången:hihi

Xr 650 är faktist en sämmre motor på ett sätt , den har bara 2L oljemängd och mindre sämre oljepump
servise intervaller på 650ien vud samma körning är ca 300 mil oljebyte och 500-700mil ventilkoll.
Ja har kört xr familjen i 17 år nu sammanlagt så dessa siffror är baserade på Boost real life körningar.

Varför Honda har så korta intervaller uppgett är för att dom klassas som enduro maskiner ,,,tävlings och då gäller såklart typ max 100mil max på allt.

Xr 600an går likvärdigt med ttn när dom är öppnad lika i avgas och burk.
Därimot är det billigare och lättare att trimma xrn tack vare Enkelgasare som ej är vacumstyrd och enkel att justera/bestycka.

Riktigt bra info där...tack så mycket boost!

Som sagt så kommer jag ha cykeln till att pendla, lite grus och lite lera ibland så jag vill ha en cykel som är hållbar och ekonomisk och jag kan därförtumma på effekten..därav ingen XR650 eller Husa eller liknande.

För mig står det mellan XR600, TTR600 eller en DRZ400...har en TTR600 på gång med 600 mil på mätaren (1998) men 9 ägare gör mig misstänksam..
Men å andra sidan kanske 9 ägare på 10 år inte konstigt, 1-2 är ju affären som sålde hojen och sen så är det ju ganska vanligt att de som har en TTR vill byta upp sig efter något år....vad säger ni?

Last edited:
En stor fördel med TTR:n är att reservdelarna är billigare. Tex så är originalplasten nästan billigare än piratplast till crossar.

Riktigt bra info där...tack så mycket boost!

Som sagt så kommer jag ha cykeln till att pendla, lite grus och lite lera ibland så jag vill ha en cykel som är hållbar och ekonomisk och jag kan därförtumma på effekten..därav ingen XR650 eller Husa eller liknande.

För mig står det mellan XR600, TTR600 eller en DRZ400...har en TTR600 på gång med 600 mil på mätaren (1998) men 9 ägare gör mig misstänksam..
Men å andra sidan kanske 9 ägare på 10 år inte konstigt, 1-2 är ju affären som sålde hojen och sen så är det ju ganska vanligt att de som har en TTR vill byta upp sig efter något år....vad säger ni?

Förvisso en firma men 32.000 är ju massor med pengar. Dom två senaste XR600 jag köpt gick på ca 24.000 och det var en original 98 med ca 2000 mil, och en ombyggd och trimmad -91. Milen har som sagt inte så jättestor betydelse då XR är en evighetsmaskin, sen beror ju allt på hur den är körd och servad. Bjud 27000 för den och diskutera därifrån, kräv ventiljustering etc. Firmor är i regel medvetna om att deras pris är i överkant och brukar faktiskt kunna gå att diskutera. Har själv prutat nästan 5000 på en XR på firma osedd, blev dock ingen affär då köparen (inte jag) hittade en annan (min). :tummenupp

För 30 papp kan du nästan få en xr650. Och den håller lika bra eller snarare bättre än 600an. Fördelar 10 kus mer, vattenkylt starkare växelåda. Ochs en evighetsmaskin.

Xr inga svagheter alls:tummenupp Ska vara orolig tomgång och stupande förgasare då ,,men det går att fixa till om man stör sig . I övrigt måste man göra någon tabbe för att få väck den:)

tt 600 ttr 600, Dålig upplagring av kamaxel som kan gå ner sig (glidlagrad direkt i toppen = Inte bra lyssna noga efter klapper från toppen. Som sagt förgaseriet är inte roligt om man vill få lite fart på den.
Och en sak till som är standardfel på tt 600 men inte så allvarligt men irriterande.. Muttern på vevtappen som håller fast primärdrevet gängar upp sig självt och lever satan,,, Liknade klapper som om kammen hoppar. Dvs motorn får inte klappra!
Dessutom har den en balaceaxel som kan krocka med vevpartiet och då blir det generalras!!:3freak (inte så vanligt men händer ibland---------

. Det låter nu som yamman är livsfarlig att äga men så är inte fallet,,,det är en stenbra säker maskin att äga , men dessa problem ligger runt knuten och lurar! Som sagt hårt klapper får inte höras vid köp!

Klapper skall icke förväxlas med ljudet från ventilerna dock. Vet inte hur mycket du har kört/lyssnat på enstånkor så jag passar på att slänga in en heads up!

Har inte stor erfarenhet av enstånkor mer än att de låter riktigt gott :yoparty

Då kanske man skulle kunna pruta ner XR600:an till under 30 och få fri hemleverans till min stad...det är ju värt en del. Priserna är ju ofta lite högre här uppe i Norrland och utbudet dessutom mindre så det är inte så lätt att finna en billig XR650 eller liknande.

Har länge kikat på TTR:en mycket för utseendet men kanske man borde tänka mer på kvalitet och körglädje...hmm..svårt det där.

Men det låter som om XR600 ofta förespråkas och är en pålitlig hoj så jag tror jag ska dra och provköra den i grannstaden..synd bara det är 40 mil tur och retur till grannstaden....:huvet

Har inte stor erfarenhet av enstånkor mer än att de låter riktigt gott :yoparty

Då kanske man skulle kunna pruta ner XR600:an till under 30 och få fri hemleverans till min stad...det är ju värt en del. Priserna är ju ofta lite högre här uppe i Norrland och utbudet dessutom mindre så det är inte så lätt att finna en billig XR650 eller liknande.

Har länge kikat på TTR:en mycket för utseendet men kanske man borde tänka mer på kvalitet och körglädje...hmm..svårt det där.

Men det låter som om XR600 ofta förespråkas och är en pålitlig hoj så jag tror jag ska dra och provköra den i grannstaden..synd bara det är 40 mil tur och retur till grannstaden....:huvet

Tänkte precis rekommendera att du kunde kika på den i Luleå för 29.900 men nu såg jag att du bor ju här i Östersund så det är ju inget stenkast precis det heller. :-P

Nu är den köpt. Det blev en TTR600 från 199 med 1000 mil på mätaren. Sitter crossdäck på den så måste byta illa kvickt då det inte är roligt att köra på asfalt med de här däcken :-)

Tips på var man köper billiga däck till en TTR?

En stor fördel med TTR:n är att reservdelarna är billigare. Tex så är originalplasten nästan billigare än piratplast till crossar.

Utom tanken då som kostar över sju tusen kronor....:gnissla

För 30 papp kan du nästan få en xr650. Och den håller lika bra eller snarare bättre än 600an. Fördelar 10 kus mer, vattenkylt starkare växelåda. Ochs en evighetsmaskin.

Xr inga svagheter alls:tummenupp Ska vara orolig tomgång och stupande förgasare då ,,men det går att fixa till om man stör sig . I övrigt måste man göra någon tabbe för att få väck den:)

tt 600 ttr 600, Dålig upplagring av kamaxel som kan gå ner sig (glidlagrad direkt i toppen = Inte bra lyssna noga efter klapper från toppen. Som sagt förgaseriet är inte roligt om man vill få lite fart på den.
Och en sak till som är standardfel på tt 600 men inte så allvarligt men irriterande.. Muttern på vevtappen som håller fast primärdrevet gängar upp sig självt och lever satan,,, Liknade klapper som om kammen hoppar. Dvs motorn får inte klappra!
Dessutom har den en balaceaxel som kan krocka med vevpartiet och då blir det generalras!!:3freak (inte så vanligt men händer ibland---------

. Det låter nu som yamman är livsfarlig att äga men så är inte fallet,,,det är en stenbra säker maskin att äga , men dessa problem ligger runt knuten och lurar! Som sagt hårt klapper får inte höras vid köp!

Men, XR har ju också glidlagring för kamaxeln i toppen....eller minns jag helt galet nu? -Inte för att det är en smart konstruktion bara för den skull men ändå:D

EN sak som är väldigt väldigt väldigt synd och ibland ganska irriterande är att TT600R inte såldes i USA vilket har en grym påverkan på eftermarknads delar.
Det finns knappt något alls i jämförelse med XR.

En TTR som inte slamrar finns för övrigt inte. Dem rasslar i kamkedjorna och har i mitt tycke ganska mycket oljud för sig. -Min speciellt:D
Den skall dock få munkavle i form av 3.3Liter 20w50 vid nästa oljebyte så den blir tystare.....

Det logiska smarta valet är helt klart en XR och jag tror den är värd den extra slanten då man får tillbaka den extra slant man lägger jämfört med en TTR när/om man säljer.
Tycker man XR är mainstream och lite ful så gör man som jag....bygger en TTR till priser av massor med fina begade XR650's:va :huvet :D :D

Last edited:
Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back