TTR vs XR

Skeebum

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Köping
Hoj
Yamaha WRF250 -07
Hej

Har nu beslutat mig för att sälja sporthojen och köpa en grushoj istället.

Jag vill ha en hoj som jag även kan åka astfalt med. Valet har då blivit Honda XR 600(94-98) eller Yamaha TTR 600(runt 98). Då dom ligger i rätt prisklass, och inte verkar behöva FÖR mycket service. Det är ju åka man vill, inte serva.

Som jag har förstått det så ska dom vara två likvärdiga hojar. Men om man går in på mc-polen och tittar så står det att XR har 3 Hk mer och väger 13 kg mindre.

Vad jag har förstått så har TTR bättre fjädring.

Så vilken anser ni som mest konkurrenskraftig.

Detta gäller vivetvis landsvägsreggade hojar.

Mvh Ola J
 
Spectral skrev:
Pröva fråga på www.soe.se också.
Vad jag hört så låter det som xr600:an är en bättre hoj.

Tack så mycket för tippset, men jag har faktiskt frågat där med.

Drog en fulig och lade in samma fråga på båda forumen samtidigt.
 
supermoppe skrev:
Blir det en XR så har jag en i nyskick till salu som är reggad på 25 kW.

http://www.blocket.se/view/5751666.htm?caller=vml_s&l=0&c=1&city=0

Hör av dig om du är intresserad.

Den har jag faktiskt sett när jag letade runt på blocket.

Det jag inte förstår är varför så många skylltar med att den är reg på 25 kW.
De flesta av oss som kör hoj är ju över 20 år (då behövs ju inte strypningen), och det är få (om inga) försäkringsbolag som tar hänsyn till den när det gäller försäkringspremien.
Så det ända som händer är att man kör omkring med felaktig beskitning/försäkring och kan riskera att bli utan pengar om man skulle krascha.

Annars ser det ut som en fin hoj, kanske lite dyr. Men det står ju inte vad du har gjort på den.
 
Har man en motorcykel med 25 kW så är motorcykeln intressant för både de som har mellankort och för de som har tungt, så man når en större kundkrets. Dessutom så har jag självklart kvar strypningen kvar som bara är att sätta dit.

Detta är gjort min XR:

Ram, hjul, fotpinnar, skjutspinnar, bromsarm, växelarm, styrkrona, gaffelkrona och motorfästen är pulverlackat. Tanken och sidokåporna är våtlackade. YZ 125 -92 bakskärm. YZ 85 -03 framskärm. Framlyse från polisport. Hastighetsmätare från crf 450 sm. Gas Gas skylthållare och lyse. Hjulen från CBR 94 (med ryckutjämnare) med nya michelin sport power. Polerad sving. Styrlager, svinglager, och hjulager är bytta. Kopplingen är bytt mm.
 
Last edited:
Har inte testat en XR600 men jag kan ana att det är mer vrid i min eftersom det är mer cc samt att den har en något mildare kamaxel, men att motorn är något slöare på toppvarv. Den väger något kilo mer än en XR600 eftersom den har batteri och elstart (skönt att slippa kicka).
 
Last edited:
Back
Top