TT'n tömmer oljetanken vid tomgångskörning

Hurtig

KTM'en är såld....
Gick med
10 Apr 2003
Hoj
Street triple..
tjena alla..

jag har en fundering över min oljenivå i min Yamaha TT600R -98, det är så när jag har den på tomgången så töms i princip hela "oljetanken" ner i motorn och det lilla tittfönstret blir tomt (första gången jag såg detta trodde jag att jag hade en oljeläcka och fyllde på vilket resulterade i att den blev tokfull), och om jag sen tar och åker med den så tar det kanske 2-5 minuter så har den pumpat upp olja i tanken igen, men om jag nu stannar och låter hojen stå på tomgången så tömmer den tanken igen... så var det inte förr, då kunde jag stå på tomgången ganska länge utan att det alls blev så här... är det något strul med oljepumpen eller är det så på TT'n eller är det är bara jag som inte har sett det fören nu?

hoppas att ni förstår vad jag menar...

tacksam för alla svar...

jag har ju hafgt en TT600, fast en äldre.
Jag kan ändå inet hjälpa dig, jag iaktog aldrig hur den sög i sig olja på olika varv eller så, jag bara kollade oljenivån som man skall.
Men tanken är ju att den ska kuna göra på det där viset, och trycka runt oljan i motorn, men om det du ser är extremt vet jag inte.
Du är helt säker på att du har rätt nivå i motorn nu?

När motorn är KALL. Ställ hojen rakt och kolla var nivån ligger. Det är då du ska mäta. Inte när du startar motorn, för då dras nämligen oljan runt för att smörja alla delar, och då försvinner nivån fort från fönstret.

Swedie skrev:
När motorn är KALL. Ställ hojen rakt och kolla var nivån ligger. Det är då du ska mäta. Inte när du startar motorn, för då dras nämligen oljan runt för att smörja alla delar, och då försvinner nivån fort från fönstret.

ok, men då pumpar den inte upp oljan medan man står på tomgången alltså, det låter ju faktiskt vettigt... :)

Silwer skrev:
jag har ju hafgt en TT600, fast en äldre.
Jag kan ändå inet hjälpa dig, jag iaktog aldrig hur den sög i sig olja på olika varv eller så, jag bara kollade oljenivån som man skall.
Men tanken är ju att den ska kuna göra på det där viset, och trycka runt oljan i motorn, men om det du ser är extremt vet jag inte.
Du är helt säker på att du har rätt nivå i motorn nu?

jag är ganska säker på det, men inte 100, men jag ska iof byta olja och filter nu i vinter, så ska jag kolla lite extra på det...

tack ändå!

Last edited:
Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger