TT600 Motard, Är det nått att ha ?

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Som sagt, en Yamaha TT600R Super motard, är det någon som kan rekomendera den eller tvärtom........funderar på att skaffa mig ett kompliment till min racer, och tycker att dom verkar prisvärda.....stämmer det eller ??
:squid

Har en sådan, dock inte med sm utrustning.. rolig att köra runt och sprätta lite på närmsta övningsfält men jag skulle tro att den är lite slö för att ha som sm, tror det är sådär en 20 hästar till i nyare KTM:er

//J

tja.

jag har en tt600r men den är inte sm utrustad, och jag tycker den går bra, rolig grusbus hoj... fast å andra sidan så är det min första hoj så jag har inget att jämnföra med... jag tycker inte att den är specielt slö men det kan väl bero på att det inte orginal drevningen som sitter på..
Det enda som jag kan klaga på är att den är lite tung när man kör i skogen, annars så är jag hel nöjd med den.

Välj en XR600R istället och dom är starkare och har en roligare motor med massor av vrid i botten och mellanregisret.
Dessutom är dom inte farligt dyra heller.

okej

jag vill ju ha en hoj som man skall kunna slanga med, den jag har nu är i pnicip omöjlig, går lite om man är dum i huvudet..............vad går en XR på då ?? Vet du det eller ??

Har hört att dom gamla XR modellerna skall vara "skräp", fast, mina öron hör rätt mycket ?

Re: okej

cool_lilja skrev:
jag vill ju ha en hoj som man skall kunna slanga med, den jag har nu är i pnicip omöjlig, går lite om man är dum i huvudet..............vad går en XR på då ?? Vet du det eller ??

Har hört att dom gamla XR modellerna skall vara "skräp", fast, mina öron hör rätt mycket ?
Ska du åka långt på bakan är väl inte XR600 så bra? Pajjar lätt då...Den uppfattingen har jag fått iaf.

Skall du ha en XR och tänker bygga motard själv är det väl en -91:a eller nyare du skall ha har jag för mig. Den fick väl skivbroms bak då om jag kommer ihåg rätt, och de färdiga kiten som finns att köpa passar ju -91 och framåt.

Jag hade en TT600R under 3 säsonger och var mycket nöjd med cykeln. Chassiet är kanon + att fjädringen vida överglänser gamla XR modellen.
Behöver du inte det absolut värsta så är tt:en ett kanonköp till billig peng! :tummenupp

Jag har en med både SM-kit och offroadhjul till salu. Helt okej hoj som visst går att både slanga och grusbusa med. Robust motor som få. Du får den billigt. Jag MÅSTE bli av med den snarast pga utlandsresa/or. Skicka PM om du är intresserad.

Bifogat

• imga0648.jpg
    imga0648.jpg
    63.9 KB · Visningar: 284
xr600r och tt600r senare årsmodeller har i stort sett identiska prestanda. Fördel till tt´n pga. bättre fjädring (öhlins). Sen är ju xr´n en honda = kvalitetsrykte och därmed lite bättre andrahandsvärde. En annan fördel med tt´n är att den fortfarande tillverkas. Tror du blir nöjd med vilken av dom bara man inte förväntar sig mirakel på motorvägen.

ingen som förklarade riktigt varför tt600r är så "seg"?

vi tittade på en sådan under veckan en -96 och försökte
gå upp på 2:an som verkade omöjligt. Körde på grus och skulle
slira lite på 2:an där också men var lite segt för det nästan

edit : det var med sm-kit samt om drevad. Kommer ej ihåg vad
för drev

nähe ingen som vet varför?

farsgubben sa att man tröttnar efter ett tag så jag står
och funderar om man ska köpa eller inte ...

första cykel trots allt

jaja

så sett.....jag vet inte, jag vill ju veta om den duger eller inte.......äää, va fan.........kanske skall köpa mig en 525 i stället

Jag har ägt TT och XR så jag kan jämföra.
XR är inte starkare i botten som nån skrev, men väl på topp.
TTn är som ett lokomotiv på låga varv helt enkelt.
XR har en körställning som gör att man tycker att den är lättare och smidigare än TTn trots att de väger ungefär lika mycket.
Nånting om att dessa hojar skulle pajja för bakhjulsåkning tror jag inte på, de har torrsump som de flesta andra som trycks runt i systemet.
Jag har dock bara haft mina som grushojar, vilket de är roligast som.
Det ex av TT som nån skriver om som inte orkar på slangen på 2an eller ens riva loss på grus är en våldsamt strypt skapelse eller defekt, på grus går det givetvis loss på högsta växeln med standarddrev och det från låga varv.
Dessa hojar är inte vridmomentsaga direkt, dock saknar de effekt högt i registret det är det som skiljer dem mot de nya vattenkylda maskinerna.
Okomplicerade, tåliga och jäkligt bra slit o slänghojar, men jag tror de är roligast som offroader för när man svänger upp på asfalten känner man att det saknas effekt.
Bakhjulet bör lätt gå på gaspådrag åtminstonde på 3an eller 4an

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...