Farstamannen
M-U-G-G MC
Tjena,
Har en ganska nyligen inköpt Triumph TT600 -01 som har gått ca 1300 mil numera.
Problemet jag har _tror_ jag uppstod i samband med att jag tvättade hojen ganska grundligt ganska nyligen efter jag köpt den.
Jag skruvade av kåpor och tvättade den så gott det gick i motorutrymme och alla skrymmande ställen plus ytligt. Jag använde inget högtryck, bara en trändgårdsslang med munstycket inställt på "spray", eller vad man ska kalla det. Avfettning, skölj, schampo, skölj. Precis som vanligt.
Tredje rundan på moppen efter tvätten lade jag märke till att temperaturen var oroväckande hög, varesej jag åkte på motorväg eller sakta i stadstrafik (vet inte om problemet fanns dom 2 första reporna, men jag misstänker det).
Tredje åket låg den alltid mellan 105 och 117 grader.
Jag åkte hem och kollade vätskenivåer och lite sådan (när den varit kall ett tag), allt verkar schysst.
Kliar mig i pallet och sätter på den igen samtidigt som jag iaktar temp-mätaren.
Tempen stiger långsamt och fint upp till ca 67, sen hoppar den upp till 97 i ett nafs. Medans jag tappar hakan så hoppar den ner igen, 30 sek senare hoppar den upp till 97 igen. 15 sek senare 103, 15 sek till 117 och fläkten är i full gång (hoppen sker mer eller mindre utan mellanlandningar).
Nu känns oron för att det egentligen är tempen som är problemet mindre.
Men jag gissar på att tempgivaren är problemet (sitter väl på "utgången" för kylningsvattnet ur motorn?). Jag stänger av.
Tror ni det det är tempgivaren som jag misstänker lite smått? Man tycker ju att en tempgivare som mäter vattentemperaturer bör tåla lite väta.
Kan det vara så att det är någon lite mer avancerad elektronik eller dyl. som är problemet, eller tror ni mer på tempgivaren?
Hur mycket kan en tempgivare tänkas kosta (runda slängar)?
Är ingen mek-gud, men tror att jag med hjälp av fassan ska klara att byta en tempgivare om det nu är problemet, eller är det mer avancerat än jag tror att byta en sån?
Har även lagt märke till att jag tycker vissa elektriska kablar sitter lite taskigt (dåligt skyddade osv), kanske något sådant?
VAD TROR NI GRABBAR (/tjejer)???
All hjälp uppskattas,
tack på förhand !
Mvh Nicklas.
Har en ganska nyligen inköpt Triumph TT600 -01 som har gått ca 1300 mil numera.
Problemet jag har _tror_ jag uppstod i samband med att jag tvättade hojen ganska grundligt ganska nyligen efter jag köpt den.
Jag skruvade av kåpor och tvättade den så gott det gick i motorutrymme och alla skrymmande ställen plus ytligt. Jag använde inget högtryck, bara en trändgårdsslang med munstycket inställt på "spray", eller vad man ska kalla det. Avfettning, skölj, schampo, skölj. Precis som vanligt.
Tredje rundan på moppen efter tvätten lade jag märke till att temperaturen var oroväckande hög, varesej jag åkte på motorväg eller sakta i stadstrafik (vet inte om problemet fanns dom 2 första reporna, men jag misstänker det).
Tredje åket låg den alltid mellan 105 och 117 grader.
Jag åkte hem och kollade vätskenivåer och lite sådan (när den varit kall ett tag), allt verkar schysst.
Kliar mig i pallet och sätter på den igen samtidigt som jag iaktar temp-mätaren.
Tempen stiger långsamt och fint upp till ca 67, sen hoppar den upp till 97 i ett nafs. Medans jag tappar hakan så hoppar den ner igen, 30 sek senare hoppar den upp till 97 igen. 15 sek senare 103, 15 sek till 117 och fläkten är i full gång (hoppen sker mer eller mindre utan mellanlandningar).
Nu känns oron för att det egentligen är tempen som är problemet mindre.
Men jag gissar på att tempgivaren är problemet (sitter väl på "utgången" för kylningsvattnet ur motorn?). Jag stänger av.

Tror ni det det är tempgivaren som jag misstänker lite smått? Man tycker ju att en tempgivare som mäter vattentemperaturer bör tåla lite väta.
Kan det vara så att det är någon lite mer avancerad elektronik eller dyl. som är problemet, eller tror ni mer på tempgivaren?
Hur mycket kan en tempgivare tänkas kosta (runda slängar)?
Är ingen mek-gud, men tror att jag med hjälp av fassan ska klara att byta en tempgivare om det nu är problemet, eller är det mer avancerat än jag tror att byta en sån?
Har även lagt märke till att jag tycker vissa elektriska kablar sitter lite taskigt (dåligt skyddade osv), kanske något sådant?
VAD TROR NI GRABBAR (/tjejer)???
All hjälp uppskattas,
tack på förhand !
Mvh Nicklas.