Tt Vs Xt

Pank

Försöker ta mig tillbaka,,
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gixxer 750-94*såld* gixxer 750-99*Crashad* XR600*såld* KTM 690 SMC -08*såld* KLR 650-2014 Kawasaki Cabra 175-1981
vad är egentligen skillnaden mellan en yamaha tt 600 och en xt 600?

när kom modellskiftena och vad blev nytt?

vad är en 98,a värd?

informera mig,,,,överskölj mig med er kunskap!

*lägger mig på marken o väntar*

///P

Jag tror båda har funnits parallellt hela tiden. XT är offroad, TT är enduro dvs värre.

Robban_C skrev:
Jag tror båda har funnits parallellt hela tiden. XT är offroad, TT är enduro dvs värre.

här var det snabba puckar!

nån som kan berätta mer?

///P

Pank skrev:
vad är egentligen skillnaden mellan en yamaha tt 600 och en xt 600?

när kom modellskiftena och vad blev nytt?

vad är en 98,a värd?

informera mig,,,,överskölj mig med er kunskap!

*lägger mig på marken o väntar*

///P

TT600R kom 98:a och saknar elstart vilket XT600 har.
TT:en har även Öhlinsdämpare bak vilket inte XT modellen har. Sedan TT:en kom -98 har inget förändrats förutom färgen. Till i år har TT600R försvunnit ur Yammas sortiment och ersatts med den snällare varianten TT600RE med lägre fjärdringsväg samt elstart.
Mitt självklara val utav dessa 2 är TT600R från exempelvis -00 den bör du nu kunna få för 35.000 i mycket bra skick.

TT fanns väl ändå långt före -98, dock utan 'R'.

Jämför XT/TT med Honda XL och XR.
XL = XT och XR = TT. Fast givetvsi inte eftersom de är olika fabrikat. But you get the point!

Robban_C skrev:
TT fanns väl ändå långt före -98, dock utan 'R'.

Jämför XT/TT med Honda XL och XR.
XL = XT och XR = TT. Fast givetvsi inte eftersom de är olika fabrikat. But you get the point!

Klart TT fanns innan -98 men den är inte värd att köpa.

Ja TT har funnits sen -84 eller kanske ännu tidigare. Både XT o TT har funnits som både 600 i 350. I början va dom väldigt lika förutom dämpare, gaffel, plast, o lite karaktär på motorn. Nu för tiden verkar de va två helt olika hojar. TT'n är som sagt mer anpassad för skogen, XT'n mer för gata. Verkar som de flesta XT mest körs på asfalt.

Har själv ägt en TT350 -91 o den va kanon!

/ Hannes

uj ja TT kom 1983:-)

runt 86 kom framskiva (de hade alltså trumma fram först), 90 kom en stor förändring av bla fjädring.
Dessa hojar har 6v elsystem och var tänkta som hyfsat tuffa endurohojar på sin tid.

Senare kom en E modell (runt mitten av 90-tal) med 12v lägre sitthöjd o startmotor, sen kom en R modell utan startmotor och nu lite mer fjädring igen.
De blev dock aldrig så "tuffa" igen som de var på 80-talet.
En lustig sak är att motorn är exakt den samma (sen 83) men den gick bättre förr i tiden pga moderna krav.

XT får nån annan dra.

Marals76 skrev:
TT600R kom 98:a och saknar elstart vilket XT600 har.
TT:en har även Öhlinsdämpare bak vilket inte XT modellen har. Sedan TT:en kom -98 har inget förändrats förutom färgen. Till i år har TT600R försvunnit ur Yammas sortiment och ersatts med den snällare varianten TT600RE med lägre fjärdringsväg samt elstart.
Mitt självklara val utav dessa 2 är TT600R från exempelvis -00 den bör du nu kunna få för 35.000 i mycket bra skick.

så om en 00 bör kunna fås för 35000:-
vad bör man ge för en 98, beroende på skick...mellan tumme o pekfinger?

///P

Pank skrev:
så om en 00 bör kunna fås för 35000:-
vad bör man ge för en 98, beroende på skick...mellan tumme o pekfinger?

///P

De här hojarna ändras inte mycket i pris begagnade på några få år, skicket avgör, men runt 30 tusen säkerligen.
Jag tycker du ska köpa en XR600 i stället, men valet är ditt.

Silwer skrev:
De här hojarna ändras inte mycket i pris begagnade på några få år, skicket avgör, men runt 30 tusen säkerligen.
Jag tycker du ska köpa en XR600 i stället, men valet är ditt.

Fjädringen är klart mycket bättre på TT:en. Kör man grus och lite stigar är den helt klart att föredra.

Silwer skrev:
Jag tycker du ska köpa en XR600 i stället, men valet är ditt. .
Marals76 skrev:
Fjädringen är klart mycket bättre på TT:en. Kör man grus och lite stigar är den helt klart att föredra.

olika motiveringar XT-TT förutom fjädring?

kommer bli mer asfalt/grus än stig
förslag?
motiveringar?

TT har tristare motorkaraktär än Honda XR600, jag har inte haft någon ny, men jag skule tro att fjädringen är rätt lika som den 90ia jag hade, och de är ine överlägset Hondans, båda funkar förstås på grusväg men hondan käns modernare.
Båda är mycket slitstarka.

XT är en snällare hoj en allroadhoj, funkar bra på grus o bättre på asfalt än de andra, men är i stället för vek för terräng.

Pank skrev:
olika motiveringar XT-TT förutom fjädring?

kommer bli mer asfalt/grus än stig
förslag?
motiveringar?

Om vi säger så här. Det finns ingen anledning att ta XT framför TT.

Silwer skrev:
TT har tristare motorkaraktär än Honda XR600, jag har inte haft någon ny, men jag skule tro att fjädringen är rätt lika som den 90ia jag hade, och de är ine överlägset Hondans, båda funkar förstås på grusväg men hondan käns modernare.
Båda är mycket slitstarka.
TT:ens framgaffel är klart snäppet bättre än på den äldre XR:en.
Bakdämparen ska vi inte ens prata om är ljusår mellan dem. På yamman går det ju även ställa om den medans man kör via vredet som sitter på behållaren.
Honda ha aldrig haft bra dämpare bak på sina XR det första jag gjorde när jag fick hem min 650 var att köpa en öhlinare till den.

ljusår är aldeles för stort i samanhanget, på grus är skillnaden minimal, XRs cartridgegaffel var iaf inte bra det kan jag hålla med om, men då snackar vi enduroåkning och inget annat.

Jag har en tysk importerad TT600E -95, modellen kom till sverige -96, fick den billigt men den drack 1-liter olja per körning så det blev lite motor renovering i vintras. Det var en ventilstyrning som läckte som ett såll, i övrigt var allt i prima skick.
Om hojen: Kul, något tung för mer avancerad enduroåkning (145kg) men på grusvägar å stigar funkar den finfint, motorns karaktär är väl inte det häftigaste man kan ha men inte direkt trött, sansad alltså...

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti