Trygghansa banåknings policy

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Det hela är luddigt. Här i dessa meningar (feta texten) låter det som att Trafikskadelagen, som alla försäkringsbolag går efter, är likadan för alla f.bolag.
Allt detta dividerande om att Trygghansas försäkring inte gäller allmän banåkning, borde innebära SAMMA som alla andra bolag, då Trafikskadelagen är en del av ALLA bolag.

(Taget från TH hemsida)
Hur gäller försäkringen vid banåkning?

Svar: Trafikförsäkringen gäller enligt Trafikskadelagen. Det innebär att trafikförsäkringen inte gäller inom inhägnat tävlingsområde under tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål.

Räddning och vagnskada gäller inte inom inhägnat tävlingsområde, oavsett ändamål.

Undantag: SMCs fortbildningskurser.

Satt just i telefon med försäljare på Trygghansa, manlig, så jag tänkte att jag skulle ta upp detta.

jag: Hej jag skulle kolla upp försäkring på denna mc Reg xxx xxx R1 2002.

TH: 17 000kr, du får ställa av den 2ggr / år, och vi har slopat ide'n med att ha olika månadskostnader beroende på säsong!

jag: Det är ju toppen, jag skulle just fråga hur summan blir juni/juli/aug men då är det ju bara att dela summan med 12 :D tackar

jag: Gäller trafikförsäkringen när man ska köra sk bandagar med fri åkning för allmänheten, alltså inget tävlande.

TH: Ja ja.

jag: Gör den? Kan du tolka då vad som säg spå er hemsida?

TH: nja jag har ju inte kollat där på länge

jag: (jag läser upp för honom)

TH: ok men då gäller den inte när det är tävling och sånt för då måste du ju ha försäkringar genom din klubb.

jag: Men man kan ju köra på bana med gathojjar som inte är tävling utan "allmän åkning", gäller försäkring då om jag råkar köra på någon

TH: Jaja men det kommer att vara från fall till fall, så det vet man aldrig.

PS. all bullshit om att TH endast har årsförsäkringar, som deras hemsida säger, är just bullshit. Du får själv välja när du vill ställa på och behöver inte ALLS ha den påställd. Varför i H-e kan de inte skriva detta på hemsidan... :va

Last edited:
det är en djungel detta....

tecknade nyss salusansvar halv/helår för 12600, den går visserligen inte att ställa av, men går helt utan tolkning att köra med på bana. sedan hade dom olycksfallsförsäkring som gäller för extremsporter, kan ju vara skönt att ha i bakfickan...:D

Känns ju lite surt att slunga sig runt en bana i 200 och inte veta om försäkringen gäller...

Har också Salus, de har inga problem med banåka.

Jag skulle INTE chansa med TH...skriver man att försäkringen inte gäller inom "inhägnat tävlingsområde" ja då spelar det ingen roll vad du gör därinne eller under vilka former. Du får ingen ersättning, period.

Det borde puckot som du snackade med veta.

Jag pratade just med TH och enligt den sälaren är det så att trafikförsäkringen ligger aktiv även om hojen är avställd.. Dvs de har plockat bort deras garageförsäkring... Alltså så spelar det ingen roll om om du kör halvförsäkring och skriver av hojen eftersom den kostar lika mycket avställd som påställd... Det är trist eftersom TH förr hade en riktigt billig garageförs.

Kör du helförs. så trillar vagnskadan bort om du ställer av..

Jag pratade just med TH och enligt den sälaren är det så att trafikförsäkringen ligger aktiv även om hojen är avställd.. Dvs de har plockat bort deras garageförsäkring... Alltså så spelar det ingen roll om om du kör halvförsäkring och skriver av hojen eftersom den kostar lika mycket avställd som påställd... Det är trist eftersom TH förr hade en riktigt billig garageförs.

Kör du helförs. så trillar vagnskadan bort om du ställer av..

Japp ringde dem igen. De har nu årsförsäkring som sagt, inte kul ekonomiskt om man äger R-hoj. Jag bytte nu till Folksam, som var en 70kr dyrare per månad, men jag kan ha den avställd...

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla