trygghansa är ett skämt

Merlin skrev:
Alla försäkringsklasser skall ju gå med minst +-0 medräknat alla administriva kostnader, löner mm, säsongen 2002 kvaddades 1/3 av alla R1or, snittreprationskostnaden låg på runt 45 000, det blir ju 15 000:-/försäkringstagare, å så kommer ju alla andra kostnader på det, så tro fan att det kostar pengar, håll er på vägen så blir det ju bättre för oss alla! :fatta!

>Nu taggar vi ner en aning va
det jag syftar på är hur ett företag kan ha 700% dyrare försäkring än ett annat, då lär dom ha fått alla olycksfåglar + att jag anser inte hornet ska ligga i näst högsta försäkringsklassen, Kan inte jämföra en R1a med en hornet 600, det tror jag inte jag är ensam om att tycka,

Sen försvarar jag inte dom som kraschar stup i ett och skenförsäkrar. Alla ska betala för sig eller inte köra det man inte har råd med.
Tolf

Last edited:
Merlin skrev:
Alla försäkringsklasser skall ju gå med minst +-0 medräknat alla administriva kostnader, löner mm, säsongen 2002 kvaddades 1/3 av alla R1or, snittreprationskostnaden låg på runt 45 000, det blir ju 15 000:-/försäkringstagare, å så kommer ju alla andra kostnader på det, så tro fan att det kostar pengar, håll er på vägen så blir det ju bättre för oss alla! :fatta!

Som Chris Ash skrev tidigare i tråden så är de där tusenlapparna det kostar att repa hojen ingenting jämfört med en enda vurpa med ordentliga personskador, kan lätt dra iväg till miljoner i kostnader för bolagen med åren. Nu har väl förhoppningsvis de flesta tilläggsförsäkringar som täcker olycksfall och liknande men en del går iaf på trafikförsäkringen och då drar det iväg.

Så är jag lite nyfiken på vad den där siffran att 1/3 av R1:orna kvaddades år 02 kommer ifrån? var får man tag i sån sammanställd info?

Blir nog bara Trafikförsäkring för mig i år iaf. Tror att det kommer att löna sig även med en hoj för runt 70 000 kr. Då räknar jag ändå med att lägga omkull nån gång under säsongen då det blir mycket leka och en del bankörning.

zilog skrev:
Fick faktiskt rätt hygglig premie från TryggHansa idag. Jag är ej tidigare kund i TH, är 23 år, har haft tungt kort sedan 2001, och bor i lägenhet i centrala Göteborg. Mc:n är en Honda VFR750 -86, vilken faktiskt inte är helt fy skam som sporthoj den heller.
Frågade på helårspremie och fick [2444, 3700, 5300] för trafik, halv, hel.
Rätt hyggligt jämfört med dom 13000 /år i trafik dom ville ha innan årsskiftet.

Det är ju gratis...hur lyckas du med det? :confused:

Jag har nästan samma förutsättningar som dej..23, kk sen -01 och GBG. Sist jag frågade om en ZXR750 -91 fick jag en premie på 30000:- halv :död
kanske värt att ringa igen...

jensa007 skrev:
det nya systemet går ut på att den gruppen man tillhör ska betala sina egna skador , ett bra system som jag inte kan fatta att det inte har införts tidigare, varför ska jag vara med och betala för sådant som händer en 18åring ??????? eller en 50 åring????

Det har i åratal funnits ett system där du inte behöver betala för andras kostnader.... Det kallas att köra oförsäkrat :hihi

//H

och hur är grupperna uppdelade,efter klass bara eller efter ålder och hur länge man haft kort också?

Ducati

Frågade killen i trygg hansa båsdet på mässan vad de skulle ha för att försäkra den ducati räcerns som stod i deras monter. 21 år, kk i 5 år(lätt mc+tung) och bor i ödemarken... han slog och slog, men sa att han inte kunde lämna når svar... misstänker att det blev liiiiite för högt för att nämna... Undrade varför dom hade en sån hoj som reklam när ingen har råd att försäkra den hos dom, "den lockar folk" :kocko ... Tackar fan för det!....

Chris Ash skrev:
Premierna har inte mycket med MC:ns värde att göra. En personskada kan lätt kosta 20 gånger mer än en ny hoj.

Så att mina personskador kan alltså minska så drastiskt att premien sänks med 38 000:- för att jag köper en värre hoj? :va

Isåfall borde jag ju få jätte billig försäkring om jag köper en Hayabusa :kocko

"Som Chris Ash skrev tidigare i tråden så är de där tusenlapparna det kostar att repa hojen ingenting jämfört med en enda vurpa med ordentliga personskador, kan lätt dra iväg till miljoner i kostnader för bolagen med åren. Nu har väl förhoppningsvis de flesta tilläggsförsäkringar som täcker olycksfall och liknande men en del går iaf på trafikförsäkringen och då drar det iväg."

När man har en trafikförsäkring så pejjar väl bolagen om man skulle åka in på sjukhus för rehab etc? Det är det dyra right? Varför är då helförsäkring så sjukt mkt högre om pengarna det kostar för att laga hojjen endast är en liten smula? Är det bara för att få in cash eller?

Jag funderar bara lite så klaga inte :D

jag stod i ders monter o tjuvlyssnde ett tag.
Jg kan säga att de flesta blev sura eller snabbt gick där ifrån, jag tror de mest vill få bort alla med sporthojar från sitt bolag, en rätt typisk grej när premier på 40-50k nämns.
De kunde lika gärna säga "jaha premien blir 54000 och dra åt helvete"

MT skrev:
Det var väll inte riktigt sant men nästan 1/3 av alla R1:or som försäkrades i TryggHansa utnyttjade vagnskadan.
QUOTE]

Citat "Dessa 15% försäkradesporthojar är i absoluta tal 9000 st. Som
ett ex. på skadestatestiken kan nämnas av dessa är drygt 700 av modellen Yamaha YZF R1. Enligt TryggHansas skadestatestik har 220 av dessa R1:or gått omkull och 70 har stöldskadats!"

Taget ur MC Guiden Nr 2 21/1-24/2 2003

Så med andra ord 220/700 = 0,314=31,4% om man räknar med stölden så får man 290/700 = 0,414 = 41,4%
Så med andra ord så finns det alldeldes förmånga som inte kan hålla sina fingrar i styr! :mad: Samt håller sig på vägen!

Men ta det inte fel, jag försvara inte dem, nått e ju fel, men man kanske ska se över sitt eget hus först. Vi ärliga som kör med helförsäkring hela tiden får ju t.ex. betala för dem som fuskar (kör på trafik, klotar, uppgraderar till helförsäkring och någon dag senare anmäler olyckan :huvet )

Men så e de ju med allt, vi som är ärliga är de eviga förlorarna :(

Silwer skrev:
De kunde lika gärna säga "jaha premien blir 54000 och dra åt helvete"

:tummenupp
Det är ju surt att man inte kan få utöva sin hobby som yngre förmåga. Jag hör ju då till den absoluta värsting klassen då jag har klass 7 hoj är 21 bast och bor i zon1 (sthlm).
Trist att de inte tar hänsyn till personlig mognad också... Blir hårigt för mig att ha råd med min absoluta favoritsysselsättning snart.
Aja, dem som betalar minst kommer alltid hurra högst och vi som betalar mest kommer alltid klaga mest. När jag sen är 32 och får 2200kr i helförsäkring på en r1a p.g.a. min ålder samt körkortår osv då kommer jag flina åt alla småglin som är i min nuvarande position. Bara bita i det sura äpplet.
Men som de håller på nu kan de lika gärna införa en åldersgräns på 28år innan man får köra sporthoj.
Antingen det eller så blir det en rikemans hobby, precis som med ferrari och den biten på bil sidan.

//Fredda

Jag är 33, fyller 34 i år och har 25 000 i helförsäkring. Kollade med TH på mässan, dom skulle ha 27.

Fredda66 skrev:
När jag sen är 32 och får 2200kr i helförsäkring på en r1a p.g.a. min ålder samt körkortår osv då kommer jag flina //Fredda

Last edited:
Kollade oxå med TH om premien för min stånka 650 och dom skulle ha 10 000:-
hel/hel dom satans puckona har moppen försäkrad hos bilsport-mc för 4000:-
Bor i tokholm körkort 2 år.
Polarn kollade sin moto guzzi 750 TH skulle ha 6500:- bilsport skulle ha 3800:-
han har haft körkort i 17 år bor oxå tokholm

Last edited:
zilog skrev:
Fick faktiskt rätt hygglig premie från TryggHansa idag. Jag är ej tidigare kund i TH, är 23 år, har haft tungt kort sedan 2001, och bor i lägenhet i centrala Göteborg. Mc:n är en Honda VFR750 -86, vilken faktiskt inte är helt fy skam som sporthoj den heller.
Frågade på helårspremie och fick [2444, 3700, 5300] för trafik, halv, hel.
Rätt hyggligt jämfört med dom 13000 /år i trafik dom ville ha innan årsskiftet.

Låter som nåt va fel där... fick 21000 på motsvarande hoj (klass 6) och då är jag 10 år äldre...
Ska ringa igen nästa vecka...

Jag är ganska nöjd med det svar jag fick.
Hade förut 3500:- på halvförsäkring hos länsförsäkringar(Yamaha Power Insurance). Sen skickade jag mail till de flesta bolag. Folksam ville ha över 10.000 för hel försäkring, Bilsport-mc 6500. Men hoppsan Trygg Hansa bara 1776:- för helförsäkring.
Har jag bara röta eller?????
Tog Trygg Hansas bud i alla fall.
:banana :huvet

Puttefnask skrev:
Kollade oxå med TH om premien för min stånka 650 och dom skulle ha 10 000:-
hel/hel dom satans puckona har moppen försäkrad hos bilsport-mc för 4000:-
Bor i tokholm körkort 2 år.
Polarn kollade sin moto guzzi 750 TH skulle ha 6500:- bilsport skulle ha 3800:-
han har haft körkort i 17 år bor oxå tokholm

Intressant, intressant.
Jag betalar 1200:- för min stånka 650. (Hos TH)
Å ca 15.000 för min zx9:a (Hos TH)
Båda Hel/Hel givetvis.

Är 25 och bor på landet iofs, men såå jävla dryrt ska det inte vara för en stånka.

/ Viper

Fredda66 skrev:
--snip--
Trist att de inte tar hänsyn till personlig mognad också... --snip--

//Fredda

Hur menar du att de ska kunna ta hänsyn till personlig mognad? Ska alla komma in för ett psykologiskt test?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT