Trygg Hanse suger

• Thread starter Thread starter Cbr
  • Start date Start date

Cbr

Livet börjat vid 12000rpm
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Röööö CBR 600 FS
Har haft en hoj (VFR 800) försäkrad i flera år hos T-H, sålde den i våras för att jag tyckte att jag ville ha snabbare hoj. Ringde T-H och fick veta att en CBR 600 -99 skulle kosta 13' hel/hel. Hämtar en i Tyskland och ringer T-H för att försäkra den, då säger de att visst det går bra, men efter 1/9 (min gamla hojs förfallodatum) så höjer de premien med 60 %... Kul! Förra hojen höjde de med 50 % förra gången det va dags att försäkra om den.
När går vi hojåkare (SMC?!) ihop och utarbetar ett förslag på ett vettigt sätt att försäkra hojar, jag har sett ett förslag här i forumet och det verkar ju bra, men det verkar inte va många som lyssnar och vill realisera.
Som info kan jag berätta att tysken jag köpte hojen av, en kille på 21 år, hade under € 300 (knappt 2800 kr) hel/hel på CBR'n.
Ska vi försäkra våra hojar i tyska försäkringsbolag??!

Cbr skrev:

Som info kan jag berätta att tysken jag köpte hojen av, en kille på 21 år, hade under € 300 (knappt 2800 kr) hel/hel på CBR'n.
Ska vi försäkra våra hojar i tyska försäkringsbolag??!

Självklart är den genomsnittsliga premien för en tysk betydligt lägre. I Tyskland finns det (om jag inte minns fel) drygt 65 miljoner invånare. När jag mailade med Johan F. så påtalade jag att om 100 förare har 10 dåliga så betyder inte det att 1000 förare har 100 dåliga. Johan höll dock inte med utan tyckte istället att det stämde:-)
Anyroad, för att pressa priser behövs volym. Försäkra en person så blir det ganska dyrt, försäkra 1 miljon så blir det billigare eftersom inte alla statistiskt sett varken klotar eller får hojen stulen samtidigt.

/Knubblo

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...