Trygg Hansa bryter lagar..?

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Hoj
GSXR1000 K7
Kan verkligen ett försäkringsbolag tvinga dig att betala helförsäkring för en hoj som är avställd???

Ja.
Om det är så att du tecknar avtal om att ha hojen försäkrad hela året.
Så hjälper det inte att ställa av den.
För avtalet säger att du skall betala en försäkring, och inte trafikförsäkringsplikten.
Däremot brukar det finnas en klausul om att försäkringen upphör om du säljer hojjen.

DaLorD skrev:
Kan verkligen ett försäkringsbolag tvinga dig att betala helförsäkring för en hoj som är avställd???

Om du har tecknat ett avtal som sträcker sig över hela året kan dom det. Alltså en försäkring utan avställningsmöjligheter, men att månadspremien är billigare på vintern. Så sa tanten jag pratade med iallafall. Rätt eller fel vet jag dock inte.

Eskilsson skrev:
Ja.
Om det är så att du tecknar avtal om att ha hojen försäkrad hela året.
Så hjälper det inte att ställa av den.
För avtalet säger att du skall betala en försäkring, och inte trafikförsäkringsplikten.
Däremot brukar det finnas en klausul om att försäkringen upphör om du säljer hojjen.

Ahhh, precis. Så är det förstås.

Om du ska få bryta avtal när du vill så betyder det att även andra ska få göra det, taskigt när hyresvärden kommer o säger att du har 5 min på dig att få ut dina möbler!

HanneZ skrev:
Om du ska få bryta avtal när du vill så betyder det att även andra ska få göra det, taskigt när hyresvärden kommer o säger att du har 5 min på dig att få ut dina möbler!
:hihi :tummenupp

K.Svensson skrev:
Om du har tecknat ett avtal som sträcker sig över hela året kan dom det. Alltså en försäkring utan avställningsmöjligheter, men att månadspremien är billigare på vintern. Så sa tanten jag pratade med iallafall. Rätt eller fel vet jag dock inte.

Men i det här fallet e det inte så... du får skriva av hojen.... men max "ett par gånger om året"...

Antingen så e det en årsförsäkring eller så är den avställningsbar..... tycker jag iaf...

DaLorD skrev:
Men i det här fallet e det inte så... du får skriva av hojen.... men max "ett par gånger om året"...

Antingen så e det en årsförsäkring eller så är den avställningsbar..... tycker jag iaf...
Tycker och tycker... läs i avtalet för försäkringen vad som gäller!

Vad jag känner till har Trygg-Hansa enbart årsförsäkring numera! Differentierad premie om man betalar per månad dvs för egen del 200/mån nu men 1200/mån på sommaren. Påverkas inte av av- resp påställning.

Jag har Trygg-Hansa och ställer av på vintern, med resultatet att jag endast betalar garageförsäkring ~ 10 kr/mån. Räkningen brukar sluta på 22 kr eftersom dom har 12 kr i faktureringsavgift eller nåt sånt...

sälj hojen till mor eller far kanske en polare å köp tebax den då.... :tummenupp

Anders R skrev:
Vad jag känner till har Trygg-Hansa enbart årsförsäkring numera! Differentierad premie om man betalar per månad dvs för egen del 200/mån nu men 1200/mån på sommaren. Påverkas inte av av- resp påställning.

Jorå.. jag har min nuvarande hoj på Th och ställer av på vintern.. med pyttesmå avgifter för garageförsäkring.... vilket e bra som attans...

DaLorD skrev:
Jorå.. jag har min nuvarande hoj på Th och ställer av på vintern.. med pyttesmå avgifter för garageförsäkring.... vilket e bra som attans...

Men dyra sommarmånader :huvet Det hade varit bättre att sprida ut det lite över året, så man slipper betala så förbannat mycket på sommarn!
Dessutom får man bara ställa av ett visst antal ggr per år, men dom vägrar hur många! Jag frågade, och svaret jag fick var: "Du får testa, gör du det för ofta så skickar våra motorcykelkillar ett brev och ber dig sluta. Gör du inte det får du en dyrare försäkring!" Jag ser ett gäng stora, håriga killar framför mig, hästhuvuden i sängen och knivar i ytterdörren... :gnissla

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park