Tryckt ut hydraulolja?

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda VF750C -82
Körde en sväng för att testa min hoj idag. När jag kom hem såg det ut som på bilden. Vad har hänt?20250503_195303.jpg

För mycket olja? - på BMW är det ganska petigt att man inte överfyller - då kan det trycka ut. Vad är detta för hoj? Har du fyllt nyss? Rätt mängd o säker på att all gammal olja var avtappad?

Det är en Honda VF750C -82. Jag tror jag tömde all olja innan jag fyllde i ny. När jag snurrar på bakhjulet nu så låter det lite från dreven så jag får för mig att det är för lite olja i.
Jag tappar ur oljan nu och låter den stå öppen till imorgon.

Du har helt klart kört för fort.
Skämt åsido, möjligheten finns att det är en radialtätning (packbox) som torkat till under vintern som läcker olja. Ingen fara, de är oftast billiga & lätta att byta😊

Nog körde jag för fort men att hatten på ventilen (eller vad det är som oljan trycks ut genom) är full av en kletig massa kan väl knappast bero på det!? Var sitter denna packbox? Mellan växellåda/kardan och slutväxel?

Om det läckt ut genom "cap breather"/luftningshatt (hatten högst upp) så låter det fortfarande som för högt tryck eller för hög volym i slutväxelhuset. I så fall kan du rimligen utesluta radialtätningen (packboxen)
Luftningshatten är till för att det inte skall bli för högt tryck i slutväxelhuset, då riskerar man just att "packboxen" trycks ur sitt läge (eller läcker)
Men om volymen var rätt som du säger så blir jag orolig att det blivit för varmt i slutväxeln och oljan börjat ånga ut eller expanderat alldeles för mycket - kände du om huset var varmt??

Jag skulle tömma ut oljan igen - kolla efter spånor - om det inte är spånor, fyll i rätt volym, kör en bit o känn på huset, det blir varmt men får inte bli brännhett , då är det varmgång i något därinne.
Eller så har du bara haft otur, kanske att geggan i luftningshatten låtit trycket byggas upp för att sedan plötsligt släppa o skicka ut genom hatten. Gör rent med fotogen/avfettning och sätt tillbaka innan körning.

Jag såg på ett annat forum, förvisso en större modell av VF:n, att det är viktigt att fylla i oljan med cykeln på sidostödet, inte på centralstödet. Jag kommer inte ihåg hur jag gjorde så jag gör om (och förhoppningsvis rätt) det. Tappade ur oljan igår. 🙂

Det verkar som om den är limmad med nåt klet, det klet som satt i och hade blivit oljigt när ventilen öppnade. När jag petade ur joxet ur hatten blev det bara en tom och för stor hylsa. Oljan är lite guldglittrig så jag tänker fylla på med ny, köra en liten bit och sedan tömma igen. Hatten har definitivt åkt på sned när ventilen öppnade.
Vad har hatten för funktion? Ska den se till så inte oljan sprutar åt alla håll eller är det för att skydda ventilen?

Last edited:
Hålet där hatten sitter ventilerar växelhuset. Om du har ett helt tätt växelhus så ökar trycket i det när det blir varmt, hålet låter då luften expandera ut för att sedan sugas in igen när växelhuset svalnar - hatten på hålet är då bara ett skydd mot oljeskvätt från slutväxeln och vatten o smuts från utsidan.
"Kletet" inuti kan antingen vara oljerester som geggat ihop eller möjligen ett filter av stålull eller filtmaterial just för att rena flödet ut men framförallt in.
Brukar bli lite glitter i oljan från kuggarna, bara det inte är bitar som du känner om du tar lite glitter mellan fingrarna och gnuggar

Om du jämför med att koka i en tryckkokare, ventilen hindrar tryckkokaren från att explodera, men om du håller emot ventilen o sedan lyfter på den så pyser det ut en massa vattenånga . Om hatten var igensatt o sedan geggan släppte så kan effekten varit liknande o skickat ut en massa varm olja

Bara en hypotes - kan vara annan orsak, men ligger kanske närmast till hands

Svårt att säga såhär på bild - hur sitter hatten fast på innerhylsan??
F.ö. hittade jag denna
1746347074975.png

1746347114090.png

Om du jämför med att koka i en tryckkokare, ventilen hindrar tryckkokaren från att explodera, men om du håller emot ventilen o sedan lyfter på den så pyser det ut en massa vattenånga . Om hatten var igensatt o sedan geggan släppte så kan effekten varit liknande o skickat ut en massa varm olja

Bara en hypotes - kan vara annan orsak, men ligger kanske närmast till hands

Detta är en vanlig orsak, delar den uppfattningen. Annars är förstås radialtätningen (packboxen) vid hjullagret en vanlig orsak särskilt när hojen körs lite.

Med vänlig hälsning,

Hatten satt fast med kletet. Jag tror den har suttit i toppen av ventilen för det är ett litet hål där som det blir om något slitits bort.
Jag förstår principen för hur det funkar nu, det jag försöker förstå är hur jag ska kunna sätta dit ett skydd för ventilen nu när hatten inte sitter fast i klet. Skulle det funka med en slagstump som man trär på?
Det är också svårt att veta vad som stämmer i manualerna men i min "Owners manual" för -82 man fylla med hojen på centralstödet och till underkant på hålet. Fast i min "Honda workshop manual" ska man göra som det står i haynes

Last edited:
Utan att hålla i prylarna så vill jag inte uttala mig om vad som kan funka, skulle försöka få tag på reservdelen - någon av de här, beroende på tillverkningsnummer

CAP,BREATHER​

• Fits to:Honda
  • Part number:41306MB0010
  • iFrom serial number:2003201

CAP,BREATHER​

• Fits to:Honda
  • Part number:41306MB0000
  • iUp to serial number:2003200

Tack så mycket så här långt. Toppen 🙂 Jag ska ge mig av till biltema för min olja räckte inte. Återkommer med rapport om slutväxeln blir varm när man kör.

Nu har jag kört en kortare sväng, nån mil sådär, och den tryckte inte ut nån olja alls och huset var knappt ljummet när jag kände på det. Hatten sitter på plats med lite grann av den gucka den satt med men nu bara i toppen. Ska beställa en ny "breather cap".
Tack för goda råd och hjälp!

Nu ser ju breathern lite sne ut, så värt att byta. Är det (oljan) kall, alltså att det är kallt väder, så kan olja tryckas ut via 'breatern

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back