jk-racing
Ny medlem
Finns det någon som har tips hur man trycktätar MC förgasare?
MVH JK-Racing
MVH JK-Racing
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Täta förgasarna:
Vanliga GSX-R:er använder Mikunis CV-förgasare, alltså vacuumfuggar, så då är de ganska lätta att modifiera för turbobruk. Jag har Mikuni CV34r, men alla är av ungefär samma konstruktion.
Man så här för att täta dem: (Tanken är att förgasarna ska luras att tro att de inte blir överladdade, dvs. de måste trycksättas överallt. Flottörhuset, över membranet och under membranet.)
Slangarna för soppa och luft mellan fuggarna limmade jag med epoxy. Jag kletade på epoxy som "smörjmedel" på rörstumparna och tryckte på slangarna. Sen på med ännu mer epoxy runt och över skarvarna så det blir helt tätt.
De två slangarna till flottörhusventilationen kan man också limma fast på rören så det blir helt tätt. Jag gjorde det + slangklämmor för att vara riktigt säker. Lite overkill kanske, menmen... det funkar iaf. Blir det läckage där så leanar den ut och då har man hål i kolvarna... Fick ett tips att man kunde använda tryckluftsslang av plast och värma den rejält (så den nästan smälter) så går den enkelt på och sitter som berget när den kallnat. Och på soppaanslutningarna ska ju användas slangklämmor eller liknande. Kan bli väldigt trångt med slangklämmor så jag använde vanlig låstråd och drog ihop slangarna.
Det är det enda som behöver göras på cv34r för att det ska fungera!
Obs: Slangarna från flottörhusventilationen ska kopplas ihop och ledas till ett pitotrör (ett vanligt tunt rör, inget speciellt, det bara heter så) som pekar mot luftströmmen i tryckröret mellan intercooler och plenumkammare. Pitotröret ska sitta mitt i tryckröret och jag har ca 6 mm innerdiameter på pitotröret. Inloppet på röret ska vara minst 2 "tryckrörsradier" från närmsta böj. Jag har 50 mm inner, så 50x2=100 mm från närmsta böj.
Fast jag skulle försöka undvika att täta med epoxylim då det löses upp och åldras i förtid av bensin. De o-ringade anslutningarna behöver inte trycktätas. Använd bara nya oringar. Slanganslutningarna mellan förgasarna slangklammas. Det är trångt, men det går.
Jag kör ju med epoxy och E85 på min räcer och har inte haft några problem alls.Måste hålla med brink om epoxyn.Höll på o bli galen innan jag insåg att i alla fall e85 löser upp epoxy o sätter igen hålen.![]()
Fast jag skulle försöka undvika att täta med epoxylim då det löses upp och åldras i förtid av bensin.
![]() |
Dags att boka in Gotland Ring!
Upplev magiska Gotland Ring... |
![]() |
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm
Lördag den 17 maj bjuds det... |
![]() |
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025
Yamahas TRACER 7 och TRACER... |
![]() |
Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT
Yamaha har presenterat 2025... |