Trycktäta Förgasare.

hej jag plankar ett svar från gixxer forum mkt bra

Täta förgasarna:

Vanliga GSX-R:er använder Mikunis CV-förgasare, alltså vacuumfuggar, så då är de ganska lätta att modifiera för turbobruk. Jag har Mikuni CV34:or, men alla är av ungefär samma konstruktion.
Man så här för att täta dem: (Tanken är att förgasarna ska luras att tro att de inte blir överladdade, dvs. de måste trycksättas överallt. Flottörhuset, över membranet och under membranet.)
Slangarna för soppa och luft mellan fuggarna limmade jag med epoxy. Jag kletade på epoxy som "smörjmedel" på rörstumparna och tryckte på slangarna. Sen på med ännu mer epoxy runt och över skarvarna så det blir helt tätt.
De två slangarna till flottörhusventilationen kan man också limma fast på rören så det blir helt tätt. Jag gjorde det + slangklämmor för att vara riktigt säker. Lite overkill kanske, menmen... det funkar iaf. Blir det läckage där så leanar den ut och då har man hål i kolvarna... Fick ett tips att man kunde använda tryckluftsslang av plast och värma den rejält (så den nästan smälter) så går den enkelt på och sitter som berget när den kallnat. Och på soppaanslutningarna ska ju användas slangklämmor eller liknande. Kan bli väldigt trångt med slangklämmor så jag använde vanlig låstråd och drog ihop slangarna.
Det är det enda som behöver göras på cv34:or för att det ska fungera!

Obs: Slangarna från flottörhusventilationen ska kopplas ihop och ledas till ett pitotrör (ett vanligt tunt rör, inget speciellt, det bara heter så) som pekar mot luftströmmen i tryckröret mellan intercooler och plenumkammare. Pitotröret ska sitta mitt i tryckröret och jag har ca 6 mm innerdiameter på pitotröret. Inloppet på röret ska vara minst 2 "tryckrörsradier" från närmsta böj. Jag har 50 mm inner, så 50x2=100 mm från närmsta böj.
 
Täta förgasarna:

Vanliga GSX-R:er använder Mikunis CV-förgasare, alltså vacuumfuggar, så då är de ganska lätta att modifiera för turbobruk. Jag har Mikuni CV34:or, men alla är av ungefär samma konstruktion.
Man så här för att täta dem: (Tanken är att förgasarna ska luras att tro att de inte blir överladdade, dvs. de måste trycksättas överallt. Flottörhuset, över membranet och under membranet.)
Slangarna för soppa och luft mellan fuggarna limmade jag med epoxy. Jag kletade på epoxy som "smörjmedel" på rörstumparna och tryckte på slangarna. Sen på med ännu mer epoxy runt och över skarvarna så det blir helt tätt.
De två slangarna till flottörhusventilationen kan man också limma fast på rören så det blir helt tätt. Jag gjorde det + slangklämmor för att vara riktigt säker. Lite overkill kanske, menmen... det funkar iaf. Blir det läckage där så leanar den ut och då har man hål i kolvarna... Fick ett tips att man kunde använda tryckluftsslang av plast och värma den rejält (så den nästan smälter) så går den enkelt på och sitter som berget när den kallnat. Och på soppaanslutningarna ska ju användas slangklämmor eller liknande. Kan bli väldigt trångt med slangklämmor så jag använde vanlig låstråd och drog ihop slangarna.
Det är det enda som behöver göras på cv34:or för att det ska fungera!

Obs: Slangarna från flottörhusventilationen ska kopplas ihop och ledas till ett pitotrör (ett vanligt tunt rör, inget speciellt, det bara heter så) som pekar mot luftströmmen i tryckröret mellan intercooler och plenumkammare. Pitotröret ska sitta mitt i tryckröret och jag har ca 6 mm innerdiameter på pitotröret. Inloppet på röret ska vara minst 2 "tryckrörsradier" från närmsta böj. Jag har 50 mm inner, så 50x2=100 mm från närmsta böj.


Skitbra! Då vet man de:tummenupp
 
Fast jag skulle försöka undvika att täta med epoxylim då det löses upp och åldras i förtid av bensin. De o-ringade anslutningarna behöver inte trycktätas. Använd bara nya oringar. Slanganslutningarna mellan förgasarna slangklammas. Det är trångt, men det går.
 
Fast jag skulle försöka undvika att täta med epoxylim då det löses upp och åldras i förtid av bensin. De o-ringade anslutningarna behöver inte trycktätas. Använd bara nya oringar. Slanganslutningarna mellan förgasarna slangklammas. Det är trångt, men det går.

Måste hålla med brink om epoxyn.Höll på o bli galen innan jag insåg att i alla fall e85 löser upp epoxy o sätter igen hålen. :huvet
 
Last edited:
Fast jag skulle försöka undvika att täta med epoxylim då det löses upp och åldras i förtid av bensin.

Där ser man. Jag kör med bensin och har limmat med epoxy och det funkar fint. Har kört så sedan vintern 04/05 med samma förgasare och det har inte börjat läcka än. Ser fortfarande väldigt fint ut.

Med E85 kan jag tänka mig att det är annorlunda eftersom det är sprit, men olika bud där också. När man plastar med epoxyplast (epoxy som epoxy...) så är det iallafall beständigt mot bensin. Vi gjorde glasfibertankar till bensin (och sprit...) på ett av mina gamla jobb, och vi använde epoxyplast. Men det finns kanske olika kvaliteter på sådan plast.
 
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Back
Top