Trycksättning till bränslepump?

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Jag håller på hjälpa en Norsk farbror att turbomata hans xr650 då han har köpt mina gamla prylar. Men jag blir osäker på vart jag tog ut trycket till bränsleregulatorn? Är det från plenum eller från vacumsida mellan förgasare och topps insug?

Jag har för mig jag provade ta ut trycket lite här o där men minns inte vart det blev tillslut :confused:

Jag tar från plenumet

plenumet är väl den delen mellan förgasare och topp??? bortsett från insugsröret i sig???

plenumet är väl den delen mellan förgasare och topp??? bortsett från insugsröret i sig???

Nej plenum är före förgasare.

Jag tror att jag tog från plenum till btr men jag blir osäker då Norrmannen har läs att man tar från insug mellan förgasare o insug topp.

Fördelen med vacumsida är att bränsletrycket snabbt sjunker vid gasavslag. Men nackdelen bör vara att soppatrycket kommer lite för sent vid påslag,,,pest eller kolera .

rätt säker på att plenum är en burk/del av insug EFTER förgasare eller spjällhus. ett plenum är den delen som fördelar luften till insugsrören och detta ska vara beräknat rätt för att få optimal fördelning och bla bla bla... men det sitter iallafall efter spjällhus men innan topplock.

jag kan ha lärt mig fel och även google har säkert fel...

Jag tar trycket till BTR från plenumet. Peter Pain har en skiss i en av sina äldre turbo gsxr byggtrådar. Värt besväret att leta rätt på! :)

rätt säker på att plenum är en burk/del av insug EFTER förgasare eller spjällhus. ett plenum är den delen som fördelar luften till insugsrören och detta ska vara beräknat rätt för att få optimal fördelning och bla bla bla... men det sitter iallafall efter spjällhus men innan topplock.

jag kan ha lärt mig fel och även google har säkert fel...

DMjsFkQ.jpg

se om ni kan leta upp den fina ritningen som jag har gjort:D
den är bra

Ritning hittar jag inte,, lägg in den om du orkar.

Sofar har alla svar varit ta tryck från plenum. Är det någ som hör talas om ta tryck från vacumsida eller är det en ny Norsk variant:D: Sorry Norway kunde inte hålla mig:D

Bränsletrycket måste alltid vara lite över luftrycket som är i flottörhuset. Annars går det inte att få in något bränsle om bränsletrycket blir lägre än detta lufttryck. Efter gasspjället varierar ju trycket beroende på hur mycket man gasar. Visst turbon laddar mindre om man släpper på gasen, men det blir en fördröjning på det.

Jag tar ut tryck under spjällhusen, funkat fint för mig.
Kan tänka mig den går fett som tusan när du slår snabbt annars, men vad vet jag.
Jag gör bara som jag blir tillsagd ;)

Sofar har alla svar varit ta tryck från plenum. Är det någ som hör talas om ta tryck från vacumsida eller är det en ny Norsk variant:D: Sorry Norway kunde inte hålla mig:D

När jag sökte info inför mitt bygge tror jag att Marklund rekommenderade efter spjällhus & Andersson från plenum eller så var det tvärt om .
Kommer inte helt säkert ihåg hur jag kopplat men tror plenum , ganska säkert :rodnar

Jag tar ut tryck under spjällhusen, funkat fint för mig.
Kan tänka mig den går fett som tusan när du slår snabbt annars, men vad vet jag.
Jag gör bara som jag blir tillsagd ;)

Men det är insprut, men det bör bli liknande senarium som med fuggar :va

Helt plötsligt blev det en öppen kamp igen jag som trodde plenumtryck var spikad :va

Ny fråga......Nu när norrmannen kopplade in trycket från plenum till btr (melpasi justerbar tryckstyrd) så ligger bensintrycket på 0,2bar vid tomg. Förgasaren håller inte tätt i flotörnålen på tomg. Han får inte ner trycket mer trots justerskruven?

Kan man sätta i mjukare/kortare fjäder i btr för att få ner trycket? Trycket håller även i sig 0,2 bar över laddtryck hela vägen uppöver vilket det inte gjorde för mig. Jag kunde köra alt från samma bränsletryck som turbo tryck och högre. Det är mina turboprylar han mont förutom annan soppapump som kan lev 5bar.

Tar han trycket från vacumsida förgasare ligger b-trycket på 0 bar på tomg = läker inte, men så fort han drar på så blir trycket 0,2 bar över ladd?

Jag hade aldrig dessa problem och enda skillnad i turboconfiggen är annan bränslepump. Jag körde volvo 940 inp pump som kan lev 8-12 bar.

hej

har kortat mina 2 varv sen gick det att ställa soppatrycket :tummenupp

Ok jag har för mig jag kortade den en aning också men den här pumpen verkar ge mer pulver på lågvarv. Min volvopump drog så mycket amp att den knappt gick runt på tomg (inget batteri). Det blev både tryckstyrt och elstyrd tryck med andra ord hehe. Underligt nog funkade det kanonbra:D

Så jag har rek Norrisman att kapa fjädern mer alt dra ihop fjädervarven med sytråd indränkt i superlim så det går återställa fjädern.

När han fått fart på den ska jag tvinga fram en film på maskinen, den har potence att ge över 100 bakhjuls hk den också , org 48hk:Bugar

Back