Trycksätta mikuni rs 40 (flatslides)

G13B

mer tam än vild
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Hamburgsund
Hoj
dr800 special
Tjena!

Vet att det kan ställa till problem med gashäng när man trycksätter flatslides,
men finns det några andra hinder/mods?

Har läst lite och det enda jag hittat är snöscooter flatslides som skall gå
utmärkt att trycksätta…(kan ju iofs vara av annan konstruktion än mikuni)

Ska köra max 1bar, rotrex kompressor, (bryggan sitter i bil) och jag har
redan extra fjäder (sitter i returkabeln) kan köra riktigt grova doningar
om det skulle strula med gashäng…

Ha de gött!

//mackan:tummenupp
 
Det är spjäll och inte trottel man använder för överladdning. Darwin har sitt finger med i spelet. Att försöka använda Mikuni trottelförgasare är dödsdömt. Däremot möjligen att det skulle funka med Keihins rullagrade trottlar. Gå till lokala bilskroten och hämta en CV-förgasare.
 
Last edited:
Tack för svaret, Anders. Då tjackar jag mig en cv brygga istället!
Jag har RS:arna monterade i bilen nu och tänkte att det hade varit smidigt
att "bara" trycksätta dom…

Här är förresten dom där snöscooter gasarna,
http://www.cpcracing.com/site/256083/page/190735
"They also work great for turbo charging applications!"
står en bit ner på sidan, men som sagt dom kanske är väldigt
annorlund mot rs.

//mackan
 
Last edited:
Man vet inte riktigt vad man ska tro på när det gäller att trycksätta trottelförgasare, efter att ha läst om flera 2t-turbobyggen på snöskotrar så verkar det inte vara några problem bara man trycksätter översidan av trotteln med en anslutning på trottellocket.

I och för sig så är det väl inte lika allvarligt att få gashäng på en skoter jämfört med på en hoj så man kanske har råd att chansa lite mer där...
 
Jag kanske skulle testa? Jag har ju ändå förgasarna, funkar det inte är det ju inte hela världen att byta till cv…jag orkar knappt "spänna upp dom" med handen nu, spjällaxelfjädrarna på hårdaste+extra fjäder, tycker det borde krävas ett jädra tryck för att det ska hänga sig…

Lite osäker på hur jag ska "koppla" dom ifall jag går vidare, hade tänkt använda pneumatik kopplingar/slangar iallafall.

Har du någon länk till 2-t turbo byggena?


//mackan
 
Fick en snilleblixt, om jag sätter en brytare på gaspedalen som styr en magnetventil på plenumet att öppna när jag släpper gasen och gaspedalen fjädrar tillbaka till "tomgångsläge", borde inte det lösa en del problem?
 
Jag har inga problem alls jag har kört cv,mikuni ,kehin rundtroyttel,mikuni 2taktsgasare40mm ,mikuni hsr flat 40mm.

Endast rundtrotteln ville flyga lite men jag har dubbelvire på den ( Värdelös i övrig prestanda.!!) Därimot den mikuni pro serie 41mm jag kör nu med enkelvire och stensvag returfjäder no problemo alls till 1,1 bar iaf ,,,Har inte kört högre tryck!! Men inte en tendence till flying T (flatslide) Även hsr/tm med axpump var inga problem ,,,endast fontän ut axpumpens stång!! (tas bort spacklas igen), Och snart kör jag troligast Lectrone 44mm (flatslide) som körs i många turbobyggen (enkelvire) jag har inte trycksatt ovan trottel!.
 
Förrutom Mikuni's sunkna flatslides är det skräckuppleverser med Lectron's på Rockingham Dragway strippen som gör att iaf jag aldrig kommer att köra utan dubbelvajer med trottlade knasare.
 
Förrutom Mikuni's sunkna flatslides är det skräckuppleverser med Lectron's på Rockingham Dragway strippen som gör att iaf jag aldrig kommer att köra utan dubbelvajer med trottlade knasare.

Jag har inte haft ngn turbohoj, men jag säger jag samma sak. Alltid dubbelwire till förgasare/spjällhus på hojar, så att man kan tvångsstänga.
 
Tack för alla svar! Jag kommer att testa, funkar det så funkar det!

Skulle väldigt gärna vilja nållagra spjällaxeln först men inte hittat lämpliga lager, 10x14x5 har jag för mig att det är, kanske sitter på någon annan fugge? (Fick bytta ut mikunis filtlager på #1 gasare, glappet var enormt och orsakade bla. gashäng på knutstorp samt tomgång på 4-5000 rpm.
Detta med helt nya gasare…

Så här ser det ut under locket idag:
img0898le4.jpg
 
Förrutom Mikuni's sunkna flatslides är det skräckuppleverser med Lectron's på Rockingham Dragway strippen som gör att iaf jag aldrig kommer att köra utan dubbelvajer med trottlade knasare.

Vid vilket laddtryck ska man bli orolig att dom startar flyga. Går ju montera starkare fjäder typ från stötdämpare:D Sunkiga mikuni flat? Dom är ju bland dom bästa och mest prisvärda gasare som finns! Men en direkt gämförelse mellan Lecktron 45 och mikuni 45 så ligger dom i lä i effekt åtminstnde har jag märkt. Men att ställa in en Lectron för gata:gnissla :gnissla
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top