trycksätta gasarna

FZR 1000

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2005
Ort
hörnefors
Hoj
fzr 1000
Undrar om nån här kan beskriva hur och vad man måste göra med

gasarna till en fzr 1000 för att turboladda genom dem?
 
Gör det lätt för dig - lär dig in i minsta detalj hur dina förgasare fungerar så ger det sig automatiskt. Så mycket lättare sen att felsöka om/när nåt knasar.

Enklast att förstå trycksättning av turboförgasare är att förstå den tryckskillnad man har i en normal sugmotors olika förgasarkretsar.

Högst tryck har inkommande bensin, dvs bensinen från tanken vi gravitationen. På en turbomotor är det via sopparegulatorn från EFI-pumpen. Näst högst tryck har flottörhuset, dvs i normala fall atmostfärstrycket. Näst lägst tryck har insugstratten, dvs bellmouth'en som i normala fall har ett svagt undertryck. Absolut lägst tryck finner du under trotteln, dvs det som gör att trotteln i en CV öppnar när du öppnar spjället, dvs det är tryckskillnaden mellan trotteln ovansida (som är ansluten till underdelen av trotteln) och trotteldiafragmats undersida (som är ventilerad till insugs-bellmouthen).

Hur man rent fysiskt tätar... använd 2-komponents genomskinlig epoxy så att du kan värma lös förgasarna ifall du vill kunna ha isär dem igen. Viktigast är flottörhuset och trottelmössan. Resten ger sig självt, dvs om det läcker soppa under laddtryck. Trycksätt förgasarna med tryckluft (t.ex. 1 kg om du ska ladda 1 Bar) och känn efter var det läcker, där ska det tätas med epoxy. Tänk efter 2 gånger innan du trycksätter - så att du inte blåser sönder trotteldiafragmat.
 
Trycksättning

Kan man montera in hela förgasaren i tryckkammaren?
Då borde man slippa täta förgasaren i alla fall.
Det blir förvisso svårare att få tryckkammaren tät, bensinslangar,
gasvire. Blir lite bökigt när man ska bestycka eländet.

Har ni några erfarenheter om det?
 
Mats757 skrev:
Kan man montera in hela förgasaren i tryckkammaren?

Klart man kan, men man lär trots allt ventilera flottörhuset till ett ställe som har ett något högre tryck än vad luften vid bellmouth'en/plenumet har. Fördelen att bygga in förgasarna är att du slipper täta förgasarnas anslutningar med epoxylim. Svårigheten blir väl att få hela arrangemanget helt tätt.
 
*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Back
Top