Trycker ut vatten.

R-Jonas

Medlem
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R1 -99 / R1 -12 / R1 -04 (Banhoj) / R6 -03 (Banhoj) / WR450F (Supermotard).
Min zxr 750 med zx9r motor har börjat dumma sig.

Har fyllt på vatten i behållaren till rätt nivå och allt är som det ska.
Men när man har kört ett tag med hojen speciellt när man har gasat lite mer så börjar den spruta ut vatten från behållaren.
Oki tänkte jag då håller den kanske inte riktigt tätt locket.
Så jag byte packning på locket och testade igen.
Nä den trycker ut vatten igen från locket men nu börja det rinna ut från dräneringsslangen också och det verkar inte vilja sluta i heller under tiden motorn var igång :huvet

Vad fan kan vara felet?
Ska jag plocka ner kylaren och blåsa rent den eller någon annan som har en idé?

Det mest troliga är att topppackningen håller inte tätt av en eller annan anledning

Jaha med andra ord så är denna säsongen slut för min del :död

Går den varm?

Fungerar fläkten till kylaren?

Min ZZR 600 kokade ur vattnet.

Kollade termostaten, den var fysiskt trasig, men hjälpte inte.
Bytte kylarlock
Märkte att fläkten inte gick igång så jag satte på en manuell omkopplare som tillfällig mcgyverlösning + beställde ny givare som sedan löste problemet slutgiltigt.

Kylarfläkten funkar nog.
Har liksom inte stått still så länge så den går upp så mycket i temperatur så fläkten har startat.
Står jag still så visst går den upp i temperatur, men så fort jag kör så går den ju så klart när en bit, men inte i botten.
Kan det vara termostaten som är kass?

Eller det kan inte vara så att man måste rengöra kylaren, hojen har ju trots allt stått still några år :va

Kylarfläkten funkar nog.
Har liksom inte stått still så länge så den går upp så mycket i temperatur så fläkten har startat.
Står jag still så visst går den upp i temperatur, men så fort jag kör så går den ju så klart när en bit, men inte i botten.
Kan det vara termostaten som är kass?

Eller det kan inte vara så att man måste rengöra kylaren, hojen har ju trots allt stått still några år :va

Är det fel på topplockspackningen så borde den ju blåsa ur vatten så fort du varvar moppen, inte vänta tills den blir varm tänkte jag. Men jag kan ha fel, har lyckligtvis inte personlig erfarenhet av blåsta toppackningar.

Du skall inte bara fylla expansionskärlet, har den blåst ur sig vatten så måste du fylla direkt i kylarens påfyllning också. Ibland flera gånger ifall det är luftfickor som bråkar.

Ja, jag får väl börja med att tömma hela kylaren och börja fylla på efterhan så jag får bort all luft så får vi se hur det går.

Men om jag nu startar hojen och låter den gå upp i temperatur så fläkten går igång automatiskt.
Då är det inget fel på termostaten eller?
För när jag kör så ligger den lite under mitten på mätaren och det är väl ganska normalt anser jag eller?

Är det fel på topplockspackningen så borde den ju blåsa ur vatten så fort du varvar moppen, inte vänta tills den blir varm tänkte jag. Men jag kan ha fel, har lyckligtvis inte personlig erfarenhet av blåsta toppackningar.

Du skall inte bara fylla expansionskärlet, har den blåst ur sig vatten så måste du fylla direkt i kylarens påfyllning också. Ibland flera gånger ifall det är luftfickor som bråkar.

Ja, jag får väl börja med att tömma hela kylaren och börja fylla på efterhan så jag får bort all luft så får vi se hur det går.

Men om jag nu startar hojen och låter den gå upp i temperatur så fläkten går igång automatiskt.
Då är det inget fel på termostaten eller?
För när jag kör så ligger den lite under mitten på mätaren och det är väl ganska normalt anser jag eller?

Att fläkten går igång säger inget om termostaten fungerar men
den verkar ju inte gå varm tolkar jag det som så termostaten och vattenpump fungerar nog och att du har cirkulation i systemet.
Prova så att du verkligen är säker! ha den stillastående och låt fläkten komma igång och fortsätt ett tag för att se om den inte blir direkt något varmare (kan ju fortsätta upp några sekunder men bör sedan sjunka ned till den temperatur då fläkten går igång.

Du bör trycktesta kylarlocket så att det verkligen är helt och öppnar när det ska. Kan faktiskt vara så enkelt (kanske inte räcker med packningen)

Spräckt topplockpackning brukar med föra vit rök, vatten i motorn eller tex typ kolla olja i expansionskärlet.

Någon vitrök, vatten in motoroljan m.m har jag inte sett.
Så jag får väl kolla kylarlocket.
Hoppas på det bästa.

Att fläkten går igång säger inget om termostaten fungerar men
den verkar ju inte gå varm tolkar jag det som så termostaten och vattenpump fungerar nog och att du har cirkulation i systemet.
Prova så att du verkligen är säker! ha den stillastående och låt fläkten komma igång och fortsätt ett tag för att se om den inte blir direkt något varmare (kan ju fortsätta upp några sekunder men bör sedan sjunka ned till den temperatur då fläkten går igång.

Du bör trycktesta kylarlocket så att det verkligen är helt och öppnar när det ska. Kan faktiskt vara så enkelt (kanske inte räcker med packningen)

Spräckt topplockpackning brukar med föra vit rök, vatten i motorn eller tex typ kolla olja i expansionskärlet.

Toppackningen till 90% 10% spräckt topp

Har bytt topp på ett par äldre 900 motorer av den anledningen

Flerskikts stålpackningar som sitter i toppen på dom flesta hojmotorer funkar lite som en reedventil , när trycket blir för högt så går det ut i vattenmanteln och får kärlet att bubbla och läcka ut vatten

finns ingen genväg bara att riva

Jag får väl börja kolla hur den går på tomgång.
Men om den står på tomgång och jag varvar upp motorn och inget händer.
Är det ändå toppen/toppackningen som kan vara kass.
Ska det inte rinna ut vatten ändå?

Toppackningen till 90% 10% spräckt topp

Har bytt topp på ett par äldre 900 motorer av den anledningen

Flerskikts stålpackningar som sitter i toppen på dom flesta hojmotorer funkar lite som en reedventil , när trycket blir för högt så går det ut i vattenmanteln och får kärlet att bubbla och läcka ut vatten

finns ingen genväg bara att riva

Jag får väl börja kolla hur den går på tomgång.
Men om den står på tomgång och jag varvar upp motorn och inget händer.
Är det ändå toppen/toppackningen som kan vara kass.
Ska det inte rinna ut vatten ändå?

Nix det behövs högre last ( cylindertryck )
för att det ska bli tryck i vattensystemet

Oki, med andra ord är det mer eller mindre bara att börja riva :huvet
Ja jag får väl testa fylla på vatten här hemma, sen blir det att köra bort till garaget så ser jag hur det slutar.

Om jag nu ska riva toppen, frågan är om man inte ska byta kamkedjan när man är igång.
Kommer nog bara finplana toppen då jag ska eventuellt ska köra med turbo längre fram :gnissla

Nix det behövs högre last ( cylindertryck )
för att det ska bli tryck i vattensystemet

Jag har en R1-07 och den har egenheten att den inte får fyllas till mer än hälften i expansionskärlet då den är kall. Om du nyligen fyllt på eller bytt kylarvätska kan det vara för mycket eller finnas en luftficka, det ger samma symptom. Om min R1 den fylls mer så spottar den ut överflödet tills nivån blivit lagom.

Fyll upp den till lagom nivå, låt locket stå öppet och varmkör den till 60-80 grader så kan eventuella luftfickor leta sig ut lättare. Sedan på med locket, starta, varmkör (till fläkten går igång) och kontrollera om den trycker ut vätska. Om den inte pissar vätska av att den blir varm så testar du att belasta den. Ifall den då sätter igång och pissar så har du dyrare problem.

Oki, med andra ord är det mer eller mindre bara att börja riva :huvet
Ja jag får väl testa fylla på vatten här hemma, sen blir det att köra bort till garaget så ser jag hur det slutar.

Om jag nu ska riva toppen, frågan är om man inte ska byta kamkedjan när man är igång.
Kommer nog bara finplana toppen då jag ska eventuellt ska köra med turbo längre fram :gnissla

Ja det är väl så jag får göra.
Får se på det positiva, nu har jag något göra idag :banana
Ber att det inte är något dyrt problem eftersom jag har en del planer för hojen som redan kostar en del :Bugar

Jag har en R1-07 och den har egenheten att den inte får fyllas till mer än hälften i expansionskärlet då den är kall. Om du nyligen fyllt på eller bytt kylarvätska kan det vara för mycket eller finnas en luftficka, det ger samma symptom. Om min R1 den fylls mer så spottar den ut överflödet tills nivån blivit lagom.

Fyll upp den till lagom nivå, låt locket stå öppet och varmkör den till 60-80 grader så kan eventuella luftfickor leta sig ut lättare. Sedan på med locket, starta, varmkör (till fläkten går igång) och kontrollera om den trycker ut vätska. Om den inte pissar vätska av att den blir varm så testar du att belasta den. Ifall den då sätter igång och pissar så har du dyrare problem.

Har kollat hojen nu.
Kylaren var ful med vatten (inga tecken på olja).
Och behållaren hade för mycket vatten.
Kan det vara så enkelt att jag har haft för mycket vatten i den?

Har nu varit ute och kört lite nu och detta har kag kommit fram.

1. Där fanns för mycket vatten i behållaren.
Där fanns liksom ca 0,5L för mycket :rolleyes:

2.Startade hojen och lät den gå på tomgång.
Den gick upp till lite mer än mitten sen startade fläkten och när temp hade sjunkit lite så stängdes den av igen :yoparty

3. Sen var det dags att plåga hojen lite.
Drog den en del till rödmarkering och pressade hojen.
Efter ett tag stannade jag och kollade hojen medan den stod på tomgång och där fanns inget läckage :banana

Så med andra ord funkar allt som det ska, vilket är en stor jävla lättnad.
Men jag måste fan varit onykter när jag fyllde på vatten innan.

Ett stort tack för alla tipsen jag fick av er :Bugar

Last edited:
Misstänkte det :). Skönt att det gick bra.

Har kollat hojen nu.
Kylaren var ful med vatten (inga tecken på olja).
Och behållaren hade för mycket vatten.
Kan det vara så enkelt att jag har haft för mycket vatten i den?

Har nu varit ute och kört lite nu och detta har kag kommit fram.

1. Där fanns för mycket vatten i behållaren.
Där fanns liksom ca 0,5L för mycket :rolleyes:

2.Startade hojen och lät den gå på tomgång.
Den gick upp till lite mer än mitten sen startade fläkten och när temp hade sjunkit lite så stängdes den av igen :yoparty

3. Sen var det dags att plåga hojen lite.
Drog den en del till rödmarkering och pressade hojen.
Efter ett tag stannade jag och kollade hojen medan den stod på tomgång och där fanns inget läckage :banana

Så med andra ord funkar allt som det ska, vilket är en stor jävla lättnad.
Men jag måste fan varit onykter när jag fyllde på vatten innan.

Ett stort tack för alla tipsen jag fick av er :Bugar

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...