Trycka ut skadade avgasrör

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Finns det någon hobbypulare eller crossåkande kraschkung i stockholmsområdet som kan trycka ut bulor i avgassystem? Jag ringde just till den eminenta crossbutiken Forsell Motor som erbjöd ett set med täcklock och ventil för 795 kr. Eftersom jag bara har en bula och dessutom saknar gassvets tyckte jag att det blev lite dyrt för en enda bula.

Teddy skrev:
2646596 Finns det någon hobbypulare eller crossåkande kraschkung i stockholmsområdet som kan trycka ut bulor i avgassystem? Jag ringde just till den eminenta crossbutiken Forsell Motor som erbjöd ett set med täcklock och ventil för 795 kr. Eftersom jag bara har en bula och dessutom saknar gassvets tyckte jag att det blev lite dyrt för en enda bula.

795kr var dyrt och man skall absolut inte använda de med ventil då man där saknar möjlighet att chocksläppa trycket om man skulle övervärma röret så det tenderar att öppna sig, varm metall som splittrar sig är omysigt.

Jag har tillverkat mina egna pluggar med stötdämpargummin VOLVO 240 samt 10cm gängad stång och två brickor. Biltema 50kr.

Har lite tveksam geografisk position för att hjälpa dig praktiskt men Kent på Keva motor (Hässleholm Skåne) är mannen som numera riktar mina pipor, en fd metallarbetare/smed som numera driver sveriges bästa enduroshop tillsammans med ex VM åkaren Martin Lind och hans son som åker SixDays.

Teddy skrev:
2646596 Finns det någon hobbypulare eller crossåkande kraschkung i stockholmsområdet som kan trycka ut bulor i avgassystem? Jag ringde just till den eminenta crossbutiken Forsell Motor som erbjöd ett set med täcklock och ventil för 795 kr. Eftersom jag bara har en bula och dessutom saknar gassvets tyckte jag att det blev lite dyrt för en enda bula.

Vad för pipor? Far och jag har väl en del adaptrar för lite olika märken och modeller...

amullo skrev:
2647946 Var sitter bulan? Har du någon bild?
Högt upp, 5-10 cm från mynningen mot cylindern, alltså inte riktigt ute på expansionskammaren, liten bula på cirka 3 cm i diameter.

Boris JR skrev:
2646841 795kr var dyrt och man skall absolut inte använda de med ventil då man där saknar möjlighet att chocksläppa trycket om man skulle övervärma röret så det tenderar att öppna sig, varm metall som splittrar sig är omysigt.

Jag har tillverkat mina egna pluggar med stötdämpargummin VOLVO 240 samt 10cm gängad stång och två brickor. Biltema 50kr.

Har lite tveksam geografisk position för att hjälpa dig praktiskt men Kent på Keva motor (Hässleholm Skåne) är mannen som numera riktar mina pipor, en fd metallarbetare/smed som numera driver sveriges bästa enduroshop tillsammans med ex VM åkaren Martin Lind och hans son som åker SixDays.

Jag har bara svarvat två konor som jag drar fast i bägge änder. Det läcker lite men det tycker jag bara är bra för tryckregleringen. Kompressorn fyller ju på med ny luft hela tiden. Och stänger jag av tilluften försvinner trycket direkt. Har råkat värma för mycket också men det smäller bara till lite lätt när det går hål i plåten.
Man bör börja värma i mitten på bucklan och jobba sig utåt. Gör man tvärtom riskerar man att på slutet få en liten men djup buckla som inte går att få ut.

Teddy. En 3cm buckla märker du nog inte av när du kör.

Rolle Rotax skrev:
2649208 Tror bestämt att vi då har passande delar, vi har fixat i ordning kraschkungen Åbergs platta pipor någon gång...

Japp, och bra betmedel hade ni för putsen också :)

Använder ni luft till att trycka ut buckliga pipor? Jag är nog gammal och feg för det hade inte jag vågat. Svets, beslag och glidhammare borde väl funka också eller är det något man ska akta sig för?

Chrille skrev:
2650473 Använder ni luft till att trycka ut buckliga pipor? Jag är nog gammal och feg för det hade inte jag vågat. Svets, beslag och glidhammare borde väl funka också eller är det något man ska akta sig för?

Gäller att vara försiktig när man pumpar in luften bara, och att man släpper på trycket medan man värmer.
Fast det small rätt rejält hemma hos watz sist jag var med och tryckte ut pipor åt nordgren :D

Chrille skrev:
2650473 Använder ni luft till att trycka ut buckliga pipor? Jag är nog gammal och feg för det hade inte jag vågat. Svets, beslag och glidhammare borde väl funka också eller är det något man ska akta sig för?

Om du klarar att trycka ut en buckla helt och hållet utan att det blir massa småbucklor med glidhammare, hammare etc så har du stora pengar att tjäna på att trycka ut parkeringskador i folks bilar :tummenupp

Funkar det fint för dig så kör på. Gör man rätt skadar man ingenting, gör man fel oavsett metod får det ofta konsekvenser.

En del rör tillverkas just genom att de trycks upp.

[ jag kan fixa ditt rör inga problem.Om inte så tror jag att jag har ett par orginal piper som ligger och dammar i källarn. Vill du ha hjäp så slå en singnal 0762244779.

*/ ?>
Back