Trycka in bromskolv?

Fredrick

2-t ÄR livet!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia AF-1 125 Sintenesi Replica -89, Yamaha YZ 125 -01
Rev ur klotsarna o kikade lite igår, och nu har kolvarna åkt ut en bra bit när jag skulle sätta tebax det. Verkar som om det är ganska bra tryck på skiten, lättade på luftnings nippeln och tröck ur en del olja också.. bände in kolvarna alltså. Men dom åker ju ut igen, fort.. och man får aldrig in dom så långt man måste för o ha nån chans att få ihop det igen. Ska jag plocka bort slangen ifrån handtaget eller?

Har du lossat locket på oljebehållaren så du får ut luften!? om inte... gör det....

Fredrick skrev:
Rev ur klotsarna o kikade lite igår, och nu har kolvarna åkt ut en bra bit när jag skulle sätta tebax det. Verkar som om det är ganska bra tryck på skiten, lättade på luftnings nippeln och tröck ur en del olja också.. bände in kolvarna alltså. Men dom åker ju ut igen, fort.. och man får aldrig in dom så långt man måste för o ha nån chans att få ihop det igen. Ska jag plocka bort slangen ifrån handtaget eller?

En klassiker i detta sammanhang är att man har en luftbubbla direkt vid bromscylindern (alltså den som sitter på handtaget för att vara övertylig).

Bästa boten är följande:

Materialbehov:
Buntband/pack-strapp/låsbar rem
Tygtrasa

Tillagning:
Ställ hojjen så att den står så upprätt som möjligt, depå/central-stöd är att rekommendera.
Applicera trasan runt bromsvätskebehållaren för att undvika lackskador vid spill.
Skruva loss locket och försäkra dig om att behållaren är minst medelfull med olja.
Puppa bromshandtaget sakta men bestämt ca. 10 ggr. ända i botten. När väl botten är nådd för tionde gången fixera då handtaget i full indraget läge med hjälp av låsremmen eller vad du nu hade till hands. Lämna ekipaget över natten och lufta sedan systemet dagen därpå.
Klart!

Re: Re: Trycka in bromskolv?

Fenix skrev:
En klassiker i detta sammanhang är att man har en luftbubbla direkt vid bromscylindern (alltså den som sitter på handtaget för att vara övertylig).

Bästa boten är följande:

Materialbehov:
Buntband/pack-strapp/låsbar rem
Tygtrasa

Tillagning:
Ställ hojjen så att den står så upprätt som möjligt, depå/central-stöd är att rekommendera.
Applicera trasan runt bromsvätskebehållaren för att undvika lackskador vid spill.
Skruva loss locket och försäkra dig om att behållaren är minst medelfull med olja.
Puppa bromshandtaget sakta men bestämt ca. 10 ggr. ända i botten. När väl botten är nådd för tionde gången fixera då handtaget i full indraget läge med hjälp av låsremmen eller vad du nu hade till hands. Lämna ekipaget över natten och lufta sedan systemet dagen därpå.
Klart!

Är du verkligen säker på denna beskrivning.Måste säga att jag jobbat som mekaniker i många år,och har aldrig hört något liknade.Va som händer är att du pressar sönder luften till massvis med små luftbubblor istället för en större.

Hur skulle luften kunna komma ut ur systemet ??????????.
förklara gärna jag är öppen för förslag

Mvh Per

Re: Re: Re: Trycka in bromskolv?

P.Björk skrev:
Är du verkligen säker på denna beskrivning.Måste säga att jag jobbat som mekaniker i många år,och har aldrig hört något liknade.Va som händer är att du pressar sönder luften till massvis med små luftbubblor istället för en större.

Hur skulle luften kunna komma ut ur systemet ??????????.
förklara gärna jag är öppen för förslag

Mvh Per

jag kan då bara kontra med att jag inte jobbat som mekaniker i många år, men det funkade för mig när jag hade liknande problem.

:tummenupp

Re: Re: Re: Trycka in bromskolv?

P.Björk skrev:
Va som händer är att du pressar sönder luften till massvis med små luftbubblor istället för en större.

Ibland kan dessa mindre bubblor finna vägen upp till huvudbromscylindern lättare än en stor bubbla. Rent empiriskt kan jag bevisa att det funkar; har själv gjort det ett antal ggr.

Men för att återkomma till ursprungsfrågan: Som någon annan också påpekade -se till att du har locket på bromsvätskebehållaren avmonterat. Då ska du kunna trycka in bromskolvarna utan problem (och du kommer att få en höjning av oljenivån).

Man kan med fördel jucka så lite fram och tillbaka när man luftar, för du kan få lite "flöde" genom slangarna om du pressar in kolvarna nere vid oken.

Jag rekommenderar också att ha två (stålomspunna) slangar från huvudbromscylindern (kräver längre banjoskruv) ner till respektive bromsok. Detta för att slippa fördelningsblocket, som är en riktig bubbelsamlare IMHO.

/J

Vad som händer med dessa små bubblor är att dom känns inte lika väl som stora bubblor.Handtaget kan kännas ok men det finns fortfarande luft kvar.
Ett lysande exempel på detta är en Citroen,Har ni åkt i en cittra där det låter som en groda när ni bromsar :D .Isåfall har ni luft i bromsen.Om du sitter o bromsar massor med gånger eller belastar pedalen en längre tid som kommer det att sluta låta(eller låta mindre).Men sen så går det ett par veckor o ljudet kommer tillbaks.Vad som hänt är att du finfördelat luften till små bubblor som sedan åter samlats

Ps hur skall luften komma ut när du belastar handtaget,då är väl sliden i huvudbromscyl stäng o det blir ett trycksatt system,eller?.

Kankse låter tjurig men jag är bara nyfiken.
//Per

P.Björk skrev:
Vad som händer med dessa små bubblor är att dom känns inte lika väl som stora bubblor.

Jag har mycket svårt att tänka mig att det skulle kännas olika i handtaget beronde på storleken på bubblorna. Luften komprimeras lika mycket per tryckenhet oavsett storlek på bubblorna; dvs den känns lika svampig.

Ps hur skall luften komma ut när du belastar handtaget,då är väl sliden i huvudbromscyl stäng o det blir ett trycksatt system,eller?.

Jovisst, men när du släpper buntbandet så åker handtaget ut igen. De små bubblorna har då tagit sig upp i systemet och ligger och väntar utanför bromscylindern för att sedan bubbla upp i vätskebehållaren.

Självklart måste du släppa ut handtaget för att få själva luftningen, men det är rätt uppenbart att för att överhuvudtaget kunna köra med hojen alls förutsätter att man släpper ut handtaget.

Jag brukar f.ö. koppla loss hela huvudbromscylindern och snedställa den något för att verkligen säkerställa att bubblorna tar sig hela vägen upp till själva kolven.

Kankse låter tjurig men jag är bara nyfiken.

Man måste kunna ifrågasätta saker utan att bli utmålad som någon besserwisser/pessimist, det är helt OK.

/J

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back