TRX-tråden

HansJ skrev:
Såg lite busigt ut. Allvarliga planer? Skulle passa med vita blinkers.
/Hasse

Vet inte faktiskt. Har lite tråkiga repor i tanken men det kommer nog inte bli så storslagna modifikationer på min TRX.

Men man vet aldrig ;)

/oXydex
 
HansJ skrev:
Var inne lite på tyslka Ebay, finns bl.a. Termignoni helsystem, utgångspris 350 Euro, bugspoiler (just nu 8,7 Euro), MRA Touringglas, blått, 49 Euro, Bluspots...
/Hasse

Börjar känna mig tjötig nu, men Bluespots är mod Nr.1 på TRXen.

Jag tog mitt i tre steg :

1. Bluespots, asnöjd, kunde inte vart bättre trodde jag. Efter ett antal hundra mil började jag önska mer känsla och bättre utväxling i handtaget, vilket ledde till steg 2.

2. R1 huvudbromscylinder o handtag. Jisses, vilken skillnad. Grymt mycket mer känsla o förtroende i frambromsen. Det var inte längre lika digitalt av/på.

3. "Råkade" köpa på mig ett set Goodridge stålomspunna bromsslangar, trots att jag inte ansåg mig behöva detta. Jag hade fel igen.... Nu är det svårt att bromsa utan att bakhjulet börjar dansa pga bristande markkontakt.

Skillnaden nu mot när jag köpte hojen är obeskrivlig. Orginal (vet ej skicket på orginalbelägg o dyl) fick jag bromsa för kung o fosterland o hoppas att eländet stannade innan det var för sent. Stoppies var väl inte helt aktuella.
Nu lägger jag två fingrar på handtaget, (kom ihåg; knip mot tanken annars gör det ont) så sugs hojen mot backen o bakändan viftar nästan lika fräckt som Rossis.

Detta är vad jag betalat, har köpt allt av medlemmar på SH.

Bluespots : 1000 :-
Huvudbromscylinder : 600 :- inkl handtag.
Slangar : 1100:- (alla tre, nya i kartong) Finns betydligt billigare slanggsatser.

T-rex köpte ett kompl. kit från en Thunderace, alltså THslangar oxå. Det passar även om slangarna är i längsta laget.

Byter man allt samtidigt tar det 30-40 min inkl luftning av bromssystemet.
Den bäst investerade halvtimmen i mekväg på cykeln.

//Peter
 
Froven skrev:
Börjar känna mig tjötig nu, men Bluespots är mod Nr.1 på TRXen.

Jag tog mitt i tre steg :

1. Bluespots, asnöjd, kunde inte vart bättre trodde jag. Efter ett antal hundra mil började jag önska mer känsla och bättre utväxling i handtaget, vilket ledde till steg 2.

2. R1 huvudbromscylinder o handtag. Jisses, vilken skillnad. Grymt mycket mer känsla o förtroende i frambromsen. Det var inte längre lika digitalt av/på.

3. "Råkade" köpa på mig ett set Goodridge stålomspunna bromsslangar, trots att jag inte ansåg mig behöva detta. Jag hade fel igen.... Nu är det svårt att bromsa utan att bakhjulet börjar dansa pga bristande markkontakt.

Skillnaden nu mot när jag köpte hojen är obeskrivlig. Orginal (vet ej skicket på orginalbelägg o dyl) fick jag bromsa för kung o fosterland o hoppas att eländet stannade innan det var för sent. Stoppies var väl inte helt aktuella.
Nu lägger jag två fingrar på handtaget, (kom ihåg; knip mot tanken annars gör det ont) så sugs hojen mot backen o bakändan viftar nästan lika fräckt som Rossis.

Detta är vad jag betalat, har köpt allt av medlemmar på SH.

Bluespots : 1000 :-
Huvudbromscylinder : 600 :- inkl handtag.
Slangar : 1100:- (alla tre, nya i kartong) Finns betydligt billigare slanggsatser.

T-rex köpte ett kompl. kit från en Thunderace, alltså THslangar oxå. Det passar även om slangarna är i längsta laget.

Byter man allt samtidigt tar det 30-40 min inkl luftning av bromssystemet.
Den bäst investerade halvtimmen i mekväg på cykeln.

//Peter
Har också Bluespots och stålompsunna slangar, och är också mkt nöjd. Dock undrar jag hur mycket som beror på beläggen, de beläggen som sitter i nu är sintrade Lucas, och det lär göra skillnad även på originaloken. Skulle vara intressant att veta hur mycket som beror på beläggen och hur mycket som är oken. Vet du vilka belägg du har/hade?
Pumpen låter intressant, det står på listan, gäller bara att hitta bra tillfälle (rätt pris).
 
Tror att oken är den avgörande faktorn här. Pumpen ger känsla och en trevligare utväxling på handtaget. Min orinalpump gav liksom full bromsverkan längst ut. Var tvungen att ha justerskruven på 4 ("innersta" läget), men det tog ändå så långt ut att jag var "tvungen" att använda fyra fingrar för att få mycket bromsverkan.
Skulle gissa att du har grym bromsverkan nu, men att du får ta i ordentligt med många fingrar. Dessutom låser du framdäcket ibland för att du får ta i så förbannat. ???
Har jag fel behöver du kanske inte byta.
Finns pengarna är ju en Radialbromspump för ~2000:- inte fel heller...


Edit: prova annonsera på köpessidan. Har funkat kanon för mig.

//Peter
 
Är det ingen som har andra fjädringkomponenter på sina TRX850? Hade en -97 för ett antal år sedan. Bytte till öhlinare både fram å bak. Gudomlig skillnad, t.o.m en kompis som är helt grön på hojar som jag lurade i att köpa en trx850 också(-96) kände skillnad. Detta är en bild på den innan jag skulle åka med den till Lelles för att säljas. Men då hade jag tagit bort öhlinaren i bak samt de andra rykrören. Öhlinaren hamnade hos nån i linköping samt rykrören försvann till Belgien.

Sorry för taskig bild.
 

Bifogat

  • TRX850.jpg
    TRX850.jpg
    84.1 KB · Visningar: 143
Last edited:
motardnisse skrev:
Är det ingen som har andra fjädringkomponenter på sina TRX850? Hade en -97 för ett antal år sedan. Bytte till öhlinare både fram å bak. Gudomlig skillnad, t.o.m en kompis som är helt grön på hojar som jag lurade i att köpa en trx850 också(-96) kände skillnad. Detta är en bild på den innan jag skulle åka med den till Lelles för att säljas. Men då hade jag tagit bort öhlinaren i bak samt de andra rykrören. Öhlinaren hamnade hos nån i linköping samt rykrören försvann till Belgien.

Sorry för taskig bild.
Du har inga prylar kvar? Har en svart bagster, men röd passar nog bättre på min...
 
Froven skrev:
R1 huvudcylinder...
Edit: prova annonsera på köpessidan. Har funkat kanon för mig.

//Peter
Vet du/någon om det bara är R1 eller är R6 och andra modeller likadana?
/Hasse
 
HansJ skrev:
Vet du/någon om det bara är R1 eller är R6 och andra modeller likadana?
/Hasse

Bluecaliper. Samma R1, R6, thunderace och cat. Jag har Thundercatens från chris ashs gamla hoj på min. Funkar finfint.
 
HansJ skrev:
Vet du/någon om det bara är R1 eller är R6 och andra modeller likadana?
/Hasse

R1/R6/Thunderace etc.

Så vitt jag vet har alla som har Bluespot/Goldspot(ej radial) 14mm pump.

Orginal TRX är 5/8 dvs ~15.9mm diameter.
R1 pumpen är 14 mm dvs ~30% mindre area.

Det står diametern på pumpen ingjutet i pumpen, brukar vara en rund ring med 14 eller 5/8 ingjutet.

Diametrarna verkar skilja om man går på radialpump istället. TROR att det är 19mm som gäller där till ett system med två ok.

R1 -04 har väl radialpump ??

Fan, T-rexen hann före.

//Peter
 
Bästkustarna är på hugget :hihi

Lysande, börjar leta direkt (först och främst i de djupare regionerna av penningpungen...) Wilbers fjädrar och olja kostar 1250:-, hur f-n kan det vara lika dyrt at ha hoj under vintersäsong som sommar? :va
 
HansJ skrev:
Bästkustarna är på hugget :hihi

Lysande, börjar leta direkt (först och främst i de djupare regionerna av penningpungen...) Wilbers fjädrar och olja kostar 1250:-, hur f-n kan det vara lika dyrt at ha hoj under vintersäsong som sommar? :va

Du, vet allt om det där.

Mitt pengaförstörande innan eländet kan köras igen:

Måste saker :
Förgasarnålar o rör : 500 :- från Topham. Skall beställas snart.
Drivpaket : 12-1500 :- Suck
Byte bakdäck : 150:- (köpte upp mig på ett efter 250Sp på Falken).

Mer än borde saker:
Fjädrar o olja fram, uppenbarligen 1250 :-

Mindre nödvändigt:
Framlampa med dubbla reflektorer så jag kan ha Xenon även på helljuset.
Här borde en FZR 400/600 lampa passa.
YZF750 gaffel, sparar ju 1250:- på att slänga på en sån :rolleyes:

Som sagt, det känns änna lättare att plöja ner pengarna i bensin under säsongen.

//Peter
 
Froven skrev:
Du, vet allt om det där.

Mitt pengaförstörande innan eländet kan köras igen:

Måste saker :
Förgasarnålar o rör : 500 :- från Topham. Skall beställas snart.
Drivpaket : 12-1500 :- Suck
Byte bakdäck : 150:- (köpte upp mig på ett efter 250Sp på Falken).

Mer än borde saker:
Fjädrar o olja fram, uppenbarligen 1250 :-

Mindre nödvändigt:
Framlampa med dubbla reflektorer så jag kan ha Xenon även på helljuset.
Här borde en FZR 400/600 lampa passa.
YZF750 gaffel, sparar ju 1250:- på att slänga på en sån :rolleyes:

Som sagt, det känns änna lättare att plöja ner pengarna i bensin under säsongen.

//Peter
Det finns ju ett alternativ, och det är att ge 17 i att förbättra, men det är ju kul i sig. Shoppa sig lite lycka :tummenupp Får bara se till att komma loss på bana lite mer nästa år, så det inte bara blir posör... Då har det ju "lönat" sig med alla vinterinvesteringar.
FZR lyset ska visst passa rakt av?
Har sett att Thundercat-gaffeln (det är väl 600:an?) ska passa rätt av? Vet inte om det är cartridge dämpning, men i vart fall justerbar komp/retur och förspänning. Men den kräver säkert andra fjädrar den med, så spara gör man väl inte...
Jag ska ner till das Vaterland över jul, kan ev. ta med drivpkt om du vill (men prisskillnaden kanske äts upp av svenska postbefordran?
 
Last edited:
Alltså, det här med FZR lamporna. Har alla FZR "dubbla" lampor och passar alla
FZR lampor rakt av ?
Hade ju vart extremt cool med dubbla Xenon.

Nästa gång skall jag köpa en "riktig" cykel från början..........

//Peter
 
Froven skrev:
Alltså, det här med FZR lamporna. Har alla FZR "dubbla" lampor och passar alla
FZR lampor rakt av ?
Hade ju vart extremt cool med dubbla Xenon.

Nästa gång skall jag köpa en "riktig" cykel från början..........

//Peter
Såså, bort med höstdepressionen! Du har en riktig cykel, dussinhojar är till för dussinmänniskor!!!

Vet ej hur det är med de andra FZR, det enda jag sett är konverteringen som fanns på zagazig.co.uk, och det var en 400:a.
 
Lite "off-tråd" sådär, men jag funderade på en sak.

Bromsarna på TRX är ju allmänt populära att byta. Samma ok (och pump?) sitter på TDM, men där har jag inga problem med bromsverkan (nåja) :va
Rent subjektivt känns det som att mina bromsar har mer "sug" än sambon's TRX, helt i enlighet med alla bytta bromsok.

Att lyfta baken med TDM är inga bekymmer....vilket iofs till viss del beror på hur mycket hojen dyker, men ändå. Skillnaden vad jag sett verkar vara slangdragningen där jag har 1 st slang från handtaget och sedan ett bockat rör över skärmen mellan oken.

Kan det vara ett riktigt billigt alternativ till bluespot på TRX? Inte samma poser-faktor och knappast samma prestanda, men nån kanske vill prova.
 
HansJ skrev:
Såså, bort med höstdepressionen! Du har en riktig cykel, dussinhojar är till för dussinmänniskor!!!

Vet ej hur det är med de andra FZR, det enda jag sett är konverteringen som fanns på zagazig.co.uk, och det var en 400:a.

Sett den oxå. Men nu har ju tyvärr inte just FZR 400 varit Sveriges genom tiderna mest sålda cykel....

Det är inte alls mesigt att köpa en riktig cykle från början, tvärtom ganska smart antagligen....

En RSV-R hade funkat för mig. Det verkar lite bekymmersamt att övertala farbror if... att det hade vart den optimala hojen för mig.

//Peter
 
Jåke skrev:
Lite "off-tråd" sådär, men jag funderade på en sak.

Att lyfta baken med TDM är inga bekymmer....vilket iofs till viss del beror på hur mycket hojen dyker, men ändå. Skillnaden vad jag sett verkar vara slangdragningen där jag har 1 st slang från handtaget och sedan ett bockat rör över skärmen mellan oken.

Kan det vara ett riktigt billigt alternativ till bluespot på TRX? Inte samma poser-faktor och knappast samma prestanda, men nån kanske vill prova.


Röret mellan oken borde ju göra samma sak som SSslangar ?? Dvs mindre flex.

Jag TROR (det gör jag ofta) att bromshysterin inte tar riktig fart förräns man slängt på "suddigummidäck" fram. Innan dess är det nog gummit som sätter standarden, inte eventuellt flex i bromsoken.

Do not underestimate the poserpower.

För diskussionens skull kan du väl kolla vilken diameter du har på pupmen ?
Vill minnas från Haynesmanualen att de inte ser riktigt likadana ut ??
Kanske är 750 Super Teneré jag tänker på...

//Peter
 
Froven skrev:
Jag TROR (det gör jag ofta) att bromshysterin inte tar riktig fart förräns man slängt på "suddigummidäck" fram. Innan dess är det nog gummit som sätter standarden, inte eventuellt flex i bromsoken.
Visst är det så, åtminstone på moderna hojar. Det som sätter gräns för funktionen är till stor del däcken och även fjädringen, inte i första hand själva bromsarna.
Fjädringen har ju även stor betydelse för känslan i bromsarna, så det är oftast inte bromsarna som behöver bytas. Hur man än ser det är nog nya bromsok så kallad "marginaleffekt" om vi talar om oss vanliga dödliga som bara kör runt i lagom tempo på vägar och bana.

Pumpen är 15,8 mm "som vanligt" även på den här även om det faktiskt är en annan variant.

Hmm...det var det där med subjektiva bedömningar...
 
Last edited:
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top