TRX-tråden

Ok, nu har jag läst denna tråd ett antal gånger och blir lätt förvirrad av snack om att byta gaffelben, fjädrar, göra inställningar osv.

Min erfarenhet av TRX är landsväg och några bankörningar (erkänner omgående att jag inte är snabb på bana). Jag har bara bytt gaffelolja och gjort race-inställning enligt någon tyck trx-sajt. Har aldrig upplevt något nervöst i styrningen. Har inte efter gaffeloljebyte heller lidit av att fjädring går i botten. Kanske beror det på min vikt kanske på mitt körsätt...

Hur kör ni?
1. Hard in hard out? (Bromsar sent för att mer eller mindre chansa att det funkar ut)
2. Långsamt in, snabbt ut?
3. Samma fart hela tiden?
4. Eller fundrar ni inte ens?

Själv pendlar jag mellan nr 2 och 3.
 
Laila skrev:
Ok, nu har jag läst denna tråd ett antal gånger och blir lätt förvirrad av snack om att byta gaffelben, fjädrar, göra inställningar osv.

Min erfarenhet av TRX är landsväg och några bankörningar (erkänner omgående att jag inte är snabb på bana). Jag har bara bytt gaffelolja och gjort race-inställning enligt någon tyck trx-sajt. Har aldrig upplevt något nervöst i styrningen. Har inte efter gaffeloljebyte heller lidit av att fjädring går i botten. Kanske beror det på min vikt kanske på mitt körsätt...

Hur kör ni?
1. Hard in hard out? (Bromsar sent för att mer eller mindre chansa att det funkar ut)
2. Långsamt in, snabbt ut?
3. Samma fart hela tiden?
4. Eller fundrar ni inte ens?

Själv pendlar jag mellan nr 2 och 3.

Jag kör enbart landsväg, enl kategori 1 & 4 ovan. Har en tendens att lägga ner så mycket jag vågar och ha fullgas genom nästan hela kurvan, gärna med dansande bakdäck på väg in i kurvan.
Jag har inte heller haft problem med att gaffeln går i botten, däremot upplever jag hela cykeln som "svajig" under nerlägg.
Jag väger ~75kg, har tre ringar kvar på fjäderförspänningen fram och standard +1 bak.

Bytet av gaffelben är rätt mycket posermentalitet :rolleyes:
//Peter
 
Froven skrev:
Jag kör enbart landsväg, enl kategori 1 & 4 ovan. Har en tendens att lägga ner så mycket jag vågar och ha fullgas genom nästan hela kurvan, gärna med dansande bakdäck på väg in i kurvan.
Jag har inte heller haft problem med att gaffeln går i botten, däremot upplever jag hela cykeln som "svajig" under nerlägg.
Jag väger ~75kg, har tre ringar kvar på fjäderförspänningen fram och standard +1 bak.

Bytet av gaffelben är rätt mycket posermentalitet :rolleyes:
//Peter

Jag väger lite mindre, 65kg.

2-4 klick plus bak (2 om jag bara är ute och brummar, 3-4 om jag kör bana eller har tung packning). Du borde kanske testa att "klicka" på lite :)

Min gamla hoj svajde otäckt i kurvor men med ny olja och mer förspännning bidde den kanon igen :D
 
Jag kör på alterntiv 1. Gasar, bromsar sent som fan (nåja........) och blundar. Funkar kanon!



Tänkte jag skulle ställa lite dämpare vilket år som helst!
 
Laila skrev:
Tänkte inte på poserfaktorn :rolleyes: jag kör hellre :tungan

Poserfaktorn skall INTE underskattas. :7peta

Får väl prova att straffa den hårdare bak, och prata med Wilbersmänniskan i Herrljunga om jag inte hittar en posergaffel att byta under vintern.

T-Rex:

Att blunda är fusk.

//Peter
 
Min erfarenhet av modifieringar på TRX'en är att stålomspunna slangar är det som ger absolut mest prestanda per krona.
(i det här fallet är prestanda = varvtid på bana)

Med stålomspunna slangar och bra belägg bromsar TRX'en så bra att det är chassie/fjädring/däck som blir problemet vid bromsning.
[jag har tävlat med SS600 R6'a och kört med Brembos racing-gjutjärnsskivor så jag har provat värstinggrejer också]

Nummer 2 på prestanda per krona tycker jag är slip-on + modifierad luftbox + K&N + större huvudmuntycke. Man brukar landa strax över 80 hk på bakhjulet mot ca 73-76 hk original - men original tappar kraft på toppen och med slip-on får man bra kraft ca 5-600 varv till. Extra kraft på topp gör att toppfarten ökar, tex kan jag dra min till ca 8400 rpm på femman innan den inte orkar mer (mot ca 7900 varv original).

Jag har även satt på Öhlins bak + Öhlins invändiget i framgaffeln och visst blir hojen bättre, men skillnaden är inte jättestor. Prislappen för kalaset är dock stor.
Största förbättingen var att hojen blev blev mindre svajig vid kraftiga nedlägg i farter över 160 (vilket jag tyckte var lite jobbigt med original-TRX jämfört med t.ex. R6'an). Sen det går att bromsa hårdare, och hojen sladdar mindre när man ger på gas vid kraftiga nedlägg (vilket kanske är ett minus då det känns rätt tufft när det kasar lite där bak).

Ovanstående är vad jag personligen tycker, finns säkert folk av annan uppfattning.

Slutligen så har jag ett komplett TRX 850 Goodridge kit över- svarteloxerade stålomspunna slangar både fram och bak komplett med bultar och allt. Nypris 2200 kr. Jag har ingen nytta av det då jag köpte andra grejer pga den långa leveranstiden så om någon vill ha det så säljer jag det billigt. Bara skicka PM.
(ej mitt kit på bilden - men liknande)
 

Bifogat

  • kit1.jpg
    kit1.jpg
    27.5 KB · Visningar: 394
Last edited:
Rickard skrev:
Min erfarenhet av modifieringar på TRX'en är att stålomspunna slangar är det som ger absolut mest prestanda per krona.
(i det här fallet är prestanda = varvtid på bana)

Tjenare Rickard. Kul att se dig i TRX-tråden oxå. Din TRX va den första jag såg som jag minns när jag va och lånade en tankväska av dig för überlänge sen och se va det har lett till ;)

/oXydex (dåvarande Ninja_Power)
 
oXydex skrev:
Tjenare Rickard. Kul att se dig i TRX-tråden oxå. Din TRX va den första jag såg som jag minns när jag va och lånade en tankväska av dig för überlänge sen och se va det har lett till ;)

/oXydex (dåvarande Ninja_Power)

Mors, roligt att du valde TRX'en. Jag har inte sett dig när jag varit ute och åkt, men å andra sida har jag inte kört så mycket i år. Hur tycker du att TRX'en är jämfört med Kawan? Slö men ok?
 
Rickard skrev:
Mors, roligt att du valde TRX'en. Jag har inte sett dig när jag varit ute och åkt, men å andra sida har jag inte kört så mycket i år. Hur tycker du att TRX'en är jämfört med Kawan? Slö men ok?

Väldigt bra kompromiss i många lägen. Visst man saknar toppfarten och rycket vid 10K rpm men en försäkring på 3700 hel/hel på mig själv slår det mesta och jag får betydligt mer körning för pengarna än 30 000:- ;)

Ska försöka hålla mig till den här ett tag nu

/oXydex
 
Jo, det är ungefär så jag känner också. Har ju haft TRX sedan -97 (även om jag har haft flera tävlings-hojar parallellt) och det vore ju roligt med något värre även på gata. Men TRX'en är ju så billig i drift att andra alternativ känns som ekonomiskt självmord.
 
Froven skrev:
Poserfaktorn skall INTE underskattas. :7peta

Får väl prova att straffa den hårdare bak, och prata med Wilbersmänniskan i Herrljunga om jag inte hittar en posergaffel att byta under vintern.

T-Rex:

Att blunda är fusk.

//Peter

Om du vill ha mest poser, så finns det en öhlinsgaffel till salu för 11.000...
Bara att köpa, eller hur? :tummenupp
 
Grattis Froven!

hur gammal du nu blir vet jag ju inte... Men grattis i alla fall med mycket :rockar och :tuttar och :banana
 
Goodstuff, att byta gaffelfjädrarna är lite överkurs för mig som snudd på parkerar i kurvorna.

HansJ, är dålig på att minnas exakt hur skakningarna uppkommit, men jag tror dom flesta var i samband med gasuppsläpp/broms, kan även ha varit lite lutning på cykeln men det är inget jag minns säkert. Inte speciellt höga farter heller.
Släppa händerna från styret är inget problem, den går som tåget. Sitter ett nytt Pilot Road fram. Gaffelbenen sticker upp 2 cm ovanför styret, är det så original?
Styrlagret borde va okej, kollades för inte så länge sedan. Kan ju helt enkelt vara jag som kör knackigt.

Men jag skulle vilja höra vad flera har för inställningar fram!
 
MrHyde --> Tycker inte alls det är överkurs att byta gaffelfjädrar eftersom just fjädringen är underdimensionerad på TRX:en, speciellt om man som jag väger 85 kg. Du kommer få bättre känsla och stabilitet vid inbromsningar viletk aldrig är fel.
 
Mr Hyde skrev:
Goodstuff, att byta gaffelfjädrarna är lite överkurs för mig som snudd på parkerar i kurvorna.

HansJ, är dålig på att minnas exakt hur skakningarna uppkommit, men jag tror dom flesta var i samband med gasuppsläpp/broms, kan även ha varit lite lutning på cykeln men det är inget jag minns säkert. Inte speciellt höga farter heller.
Släppa händerna från styret är inget problem, den går som tåget. Sitter ett nytt Pilot Road fram. Gaffelbenen sticker upp 2 cm ovanför styret, är det så original?
Styrlagret borde va okej, kollades för inte så länge sedan. Kan ju helt enkelt vara jag som kör knackigt.

Men jag skulle vilja höra vad flera har för inställningar fram!
Låter märkligt, har som sagt själv inga tendenser till styrslag. Det är inte ovanligt med lite fladder om man släpper händerna i sisådär 90-70 km, då kan det börja fladdra lite om man har lite halvtaskiga däck. Det brukar dock räcka att typ lägga ett finger på styret så lugnar det ned sig. Ditt styrfladder verkar vara värre än så?
Jåke har skrivit i teknikhörnan om skeva bromsskivor, och jag läste också om skadad fälg. Tydligen inte säkert att sånt framkommer vid balansering (lite osäker om det är så, hade inte trott det själv)?
Har som sagt inga fladder öht. Original ska gaffelröret sticka upp 18 mm från styrhuvudet, alltså röret, inte materialet i "toppbulten". Jag väger också ca 85, har justerat förspänning till ca 3 synliga ringar (mätte sag och höll på...), returen står på näst hårdaste. Bak har jag fjädern på 3:an, komp enl standardiniställningar och retur två klick mindre än standard. Ägnade en dag åt att mäta obelastat och belastat sag, men kunde inte få till det enl. instruktionerna, så jag satsade på att få den belastade sagen så rätt som möjligt. Har inte jämfört med andra TRX:er, så jag vet i ärlighetens namn inte om det redan sitter hårdare fjädrar fram...
 
HansJ skrev:
hur gammal du nu blir vet jag ju inte... Men grattis i alla fall med mycket :rockar och :tuttar och :banana

Man får tacka så mycket. Är ju ingen ungdom längre precis, även om försäkringsbolagen anser det när jag försöker teckna försäkringar på roliga MC.

joCCE
"Om du vill ha mest poser, så finns det en öhlinsgaffel till salu för 11.000...
Bara att köpa, eller hur? "
Ja eller hur ?? Det är ju en strålande födelsedagspresent från kollektivet i TRXtråden :tomten :va :tuttar :tomten

//Peter
 
Goodstuff skrev:
MrHyde --> Tycker inte alls det är överkurs att byta gaffelfjädrar eftersom just fjädringen är underdimensionerad på TRX:en, speciellt om man som jag väger 85 kg. Du kommer få bättre känsla och stabilitet vid inbromsningar viletk aldrig är fel.

Ja, fjädrarna är mjuka på trx:en - nästan som att åka endurohoj, men med kortare slaglängd :) Wilbersfjädrar+olja kostar drygt 1.200:- (kollade nyligen av eget intresse) - helt OK för att få fason på gaffeln. Ska man förbättra frambromsarna t.ex. så behövs det en framfjädring som klarar av att jobba också.
 
Back
Top