TRX-tråden

TiaReX

Ålderstigen - men har kul i alla fall!
Gick med
28 Aug 2008
Ort
på landet i södra norrland
Hoj
Street Triple R -2013 +TRX850 -96 (Japan 95)
Har gjort första ordentliga körningen med TRXen på några år, ett par dar med SMC på Gelleråsen.
Min hoj går fruktansvärt fett, har för mig att det varit nåt snack om nålar och sånt i förgasaren, nån som har nån upplysning?
Problem två är att varvräknaren går lite som den vill, visar oftast inte mer än ett par tusen varv, nån som vet vad som är problemet?
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Har gjort första ordentliga körningen med TRXen på några år, ett par dar med SMC på Gelleråsen.
Min hoj går fruktansvärt fett, har för mig att det varit nåt snack om nålar och sånt i förgasaren, nån som har nån upplysning?
Problem två är att varvräknaren går lite som den vill, visar oftast inte mer än ett par tusen varv, nån som vet vad som är problemet?
Är det nålar/emulsionsrör du tänker på kanske? Www.topham.de, billig trots fraktkostnad, pratar bra engelska o vet vad du behöver.

Problem nr 2, allt från glapp till att givaren spökar.

/Hasse
 

TiaReX

Ålderstigen - men har kul i alla fall!
Gick med
28 Aug 2008
Ort
på landet i södra norrland
Hoj
Street Triple R -2013 +TRX850 -96 (Japan 95)
Jag har rivit och satt ihop motor men har inte rört förgasarna och vet inget om elektroniken.
CDI = ungefärlig kostnad?
 

Robolito

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Partille
Hoj
TRX 850 -97
Hej och hallå! Fortsättning på "tempproblemet": Vid uppstart blir övre kylarslangen (och strax därefter även kylet) varm. Detta måste tyda på att termostaten är helt öppen, eller? Hade den fungerat som den ska så öppnar den ju först mellan 80-84 grader (källa: Haynes) och då borde inte detta uppträda initialt. Får nog bli en ny termostat i alla fall.

Fick låna ett nytt däck av en stuntkompis, ett Avon Supersport AV79 i dim 120/70. Jösses vilken skillnad! Svänger in mycket lättare, ger seriös feedback och går "mjukt" rent allmänt. Får se mig om efter en sådan här däckkombo tror jag. Bakdäcket heter för övrigt AV80 och finns i 160-bredd. Polaren ville att jag skulle köra in däcket åt honom och det kan det nog bli tal om, om han ens får tillbaka det. :) Annars mycket nöjd, efter hittills 250 mil i år. Drar 0,5-0,6 per mil, jag kör sällan snällt. Oljeförbrukningen är ca 0,5 lit på 100 mil. Ha det fint där ute och kör förståndigt!
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
@Robolito: Jag tror du jagar väderkvarnar. Alla nyblivna ägare har uttryckt förvåning att tempen är så låg. Ett visst genomflöde finns även när termostaten är helt stängd. Dels har du en by-pass för förvärmning av insug/förgasare, och dels (tror jag, brukar vara så på de flesta termostaterna) så finns det ett litet hål för att få lite genomströmning trots stängd termostat. Visst kan det vara så att det är nåt knas, men om din går upp i temp efter några kilometers körning, och sen håller sig mellan 65 o 75 grader, så är det beteendet i sig ingen indikation på att något är knas. Det är ju f.ö. hyfast lätt att plocka bort termostaten o testa den i en kastrull på spisen hemma, eller för den delen att byta den direkt, om du känner dig lugnare av det.
 

Robolito

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Partille
Hoj
TRX 850 -97
Tjänare HansJ! Ingenstans har jag hittat vad normal driftstemperatur skall vara på motorn vid, säg, ca 15 - 20 grader utomhus och normal belastning. Det var ungefär så min fråga startade. Du kanske kan belysa ämnet? Tacksam för info så jag till slut VET att min motor inte går för kall.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
...Ingenstans har jag hittat vad normal driftstemperatur skall vara på motorn vid, säg, ca 15 - 20 grader utomhus och normal belastning. ...
Cirkus 68-72 grader vid normal belastning.

Vid 1.18 på Gelleråsen nånstans drygt 80 om det är varmt ute. Originalmotor med ombestyckade förgasare, K&N-filter och Akra helsystem som varvas en bit in på rött.

Några grader varmare med portad topp, men fortfarande inte märkbart benägen att gå upp i temp.
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Min hoj går fruktansvärt fett, har för mig att det varit nåt snack om nålar och sånt i förgasaren, nån som har nån upplysning?
Riv förgasarna, byt nålar och emulsionsrör som Hasse skriver. Standardfel, speciellt om hojen gått mycket på jämn gas typ touring. Nålar och nålmunstycken (rör) slits då nålarna vibrerar vilket gör att det släpps förbi alldeles för mycket bränsle under halvgas ungefär. Hyggligt enkelt åtgärdat.
 

TiaReX

Ålderstigen - men har kul i alla fall!
Gick med
28 Aug 2008
Ort
på landet i södra norrland
Hoj
Street Triple R -2013 +TRX850 -96 (Japan 95)
Är det nålar/emulsionsrör du tänker på kanske? Www.topham.de, billig trots fraktkostnad, pratar bra engelska o vet vad du behöver.

Problem nr 2, allt från glapp till att givaren spökar.

/Hasse

Kollade priset på nålar och emulsionsrör hos den lokala Yamaharepresentanten, inte gratis precis (2x1354:)!
Verkar orimligt tycker jag.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Kollade priset på nålar och emulsionsrör hos den lokala Yamaharepresentanten, inte gratis precis (2x1354:)!
Verkar orimligt tycker jag.

Tycker jag med... Kolla med tysken får du se. Jag har inte handlat till originalfuggarna, men hans priser för tillbehör till flattisarna var minst sagt konkurrenskraftiga.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Det är ju rätt gamla hojar, så det "vanliga", dvs styrlager, svinglager, dämpare etc. Något som kan vara dyrt är om ägarna kört med för lite olja. Lite speciellt att hålla koll på oljenivån på torrsumpsmotor. Kan ägaren beskriva "proceduren" så är du nog i hamn. Antingen veven eller kamlagren som ger sig, det första låter som knackande från bottendelen av motorn, det andra är svårare att märka. Ventilspelet ska kollas oftare än manualen föreskriver. Ligger ventilerna på så blir den svårstartad kall (och man kan elda upp luftfilter :huvet). Alla objekten såg ju ok ut, originalare, så du lär återkomma med frågor om moddningar ;)
 

TiaReX

Ålderstigen - men har kul i alla fall!
Gick med
28 Aug 2008
Ort
på landet i södra norrland
Hoj
Street Triple R -2013 +TRX850 -96 (Japan 95)
Tycker jag med... Kolla med tysken får du se. Jag har inte handlat till originalfuggarna, men hans priser för tillbehör till flattisarna var minst sagt konkurrenskraftiga.

Har fått svar från Tyskland, en prislista som jag inte klarar av att avgöra vilket som är dom prylar jag skall ha, inget verkar vara i den prisklassen som man skulle kunna tro. Jag tänker skicka ner sprängskissen så bör dom kunna tala om vilka delar jag skall ha.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Har fått svar från Tyskland, en prislista som jag inte klarar av att avgöra vilket som är dom prylar jag skall ha, inget verkar vara i den prisklassen som man skulle kunna tro. Jag tänker skicka ner sprängskissen så bör dom kunna tala om vilka delar jag skall ha.
Nadeldüse o Düsennadel, nåt åt hållet borde de heta :)
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top